اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۰۶

تشدید نظارت و بازرسی‌ها چه تاثیری بر بازار داشته است؟

نوده فرهانی رییس اتاق اصناف تهران در خصوص وضعیت بازار پس از افزایش قیت بنزین گفت: بعد از اجرایی شدن سهمیه‌بندی بنزین، به منظور کنترل قیمت‌ها جلسات تنظیم بازار هر روز تشکیل شده است. او افزود: در ابتدا سهمیه مناسبی برای وانت بار‌ها در نظر گرفته نشده بود که امروز ۱۰۰ لیتر به آن اضافه شد و به ۴۰۰ لیتر رسید. نوده فرهانی تصریح کرد: در بازار تغییر قیمت چندانی نداریم چراکه حمل و نقل بار با گازوئیل است، اما حمل در شهر‌ها با وانت بار است که مقداری تغییر قیمتی دارد. او با اشاره به بازرسی‌های اصناف در بازار گفت: در این مدت اندک افرادی بودند که تخلف داشتند اما مردم این تخلفات را به حساب همه اصناف نگذارند. ما وظیفه داریم بازرسی کنیم مردم هم باید ما را یاری کنند چراکه بالای سر هر مغازه نمی‌توانیم بازرس بگذاریم. نوده فرهانی با انتقاد از اینکه سهمیه بنزین به موقع تزریق نشد گفت: البته رکود و قدت خرید پایین مردم اجازه افزایش قیمت‌ها را به کسبه نمی‌دهد.در حال حاضر افزایش قیمتی نداریم اما باید منتظر تغییرات قیمتی باشیم به هر حال بنزین ۵۰ درصد گران شده که بر بازار تاثیرگذار است.

انباشت ۱۵ هزار تن شیر خشک در ایران

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر خشک ایران از دپو بیش از ۱۵ هزار تن شیر خشک در نیمه اول امسال در کارخانه‌های تولیدی به دلیل ممنوعیت صادرات این محصول خبر داد.  سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ممنوعیت صادرات شیر خشک از تابستان سال گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ کارخانه تولید شیر خشک صنعتی در ایران با اشتغال مستقیم بالغ بر ۵۰۰۰ نفر فعال هستند که سالانه ۱۰۰ هزار تن تولید دارند. وی مصرف سالانه شیر خشک در ایران را ۶۰ تا ۷۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این صنعت می‌تواند سالانه حدود ۳۰ هزار تن صادرات داشته باشد و در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب ۳۰ و ۲۶ هزار تن شیر خشک به ۱۲ کشور در منطقه و برخی کشورهای آفریقایی صادر شد. به گفته رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک ایران، در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار تن شیر خشک در کارخانه‌ها دپو شده که لیستی از آن به تفکیک کارخانه‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ارایه شده است. وی افزود: برخی کارخانه‌های مصرف‌کننده شیر خام همچون واحدهای لبنی و تولیدکنندگان شیرینی و شکلات نیز مازاد محصول خود را به واحدهای تولیدکننده شیر خشک می‌فرستند تا به صورت کارمزدی تبدیل به شیر خشک شود و برای آنها قابل نگهداری باشد که اگر این میزان را نیز در نظر بگیریم ممکن است حدود ۳۰ هزار تن شیر خشک در کشور دپو شده باشد. سلیمی همچنین با بیان اینکه وزارت صمت علت ممنوعیت صادرات شیر خشک را جلوگیری از گران شدن شیر خام اعلام کرده است، اظهار کرد: این در حالی است که با وجود ممنوعیت صادرات شیر خشک در یک سال اخیر باز هم قیمت شیر خشک افزایش یافته است. نکته قابل توجه دیگر این است که سایر محصولات لبنی مجاز به صادرات هستند. به گفته این مقام صنفی، در آخرین جلسه تولیدکنندگان شیر خشک با وزارت صمت مقرر شده که شرکت تعاونی انجمن صنایع لبنی تا ۱۵ روز دیگر ۴۰ درصد و در  ۱۵ روز دوم مابقی شیر خشک دپو شده در کارخانه‌ها را خریداری کند. در غیر این صورت مجوز صادرات البته با در نظر گرفتن عوارض صادراتی برای تولیدکنندگان شیر خشک صادر شود.

افزایش صادرات فرش دستباف به کشور‌های همسایه

فرشته دستپاک رییس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه باید صادرات فرش دستباف رونق پیدا کند، گفت: اکنون کره جنوبی یکی از بازار‌های هدف برای صادرات فرش دستباف است. او بیان کرد: هم‌اکنون ۲ میلیون نفر در حوزه بافت فرش فعالیت می‌کنند و در تلاش هستیم مزایایی برای آنها در نظر بگیریم که یکی از آنها بیمه تامین اجتماعی است. دست پاک افزود: امسال، سال رونق تولید اعلام شده که دلیل آن هم رفع مشکلات اقتصادی است. راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشورمان این است که بتوانیم به تولید داخل توجه ویژه داشته باشیم و آن را باید رونق دهیم. رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: فرش دستباف کالایی صد در صد ایرانی است که می‌تواند به رونق تولید کمک کند. به دلیل اینکه فرش دستباف از نیروی انسانی بهره می‌گیرد، از این رو اشتغال زایی خوبی دارد. او تشریح کرد: از‌دار قالی گرفته تا مواد اولیه استفاده شده در فرش دستباف، محصولات ایرانی هستند که نشان‌دهنده این است باید از این صنعت حفاظت کنیم. باید سیاست‌گذاری به سمت و سویی حرکت کند که از این صنعت حمایت شود.

دست بیان کرد: ۸۰ درصد از تولیدات صادر و تنها

۲۰ درصد در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو این صنعت ارز آوری خوبی برای کشور دارد و به کمک آن می‌توان هنر ایران را به جهانیان نشان داد. رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: برای رونق بازار داخلی برنامه‌هایی داریم تا این صنعت خود را به نمایش بگذارد. امریکا اولین کشوری بود که از سبد صادرات ما خارج شد و در تلاش هستیم کشور‌های دیگر را جایگزین این کشور کنیم. او تصریح کرد: بسیاری از کشور‌ها مانند هند که جزو رقبای ما به شمار می‌رود، طالب فرش ایرانی هستند. خوشبختانه با توجه به اینکه فرش‌های ایرانی که ثبت شده‌اند، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند از این طرح‌ها کپی‌برداری کند. دستپاک گفت: اکنون به دنبال این هستیم فروش داخلی فرش دستباف را افزایش دهیم و بانک‌ها در این زمینه به ما تسهیلاتی خواهد پرداخت.

 

ارسال نظر