صادرات غیرنفتی به ۲۴ درصد از کل صادرات رسید

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۰۵

مجیدرضا حریری رییس اتاق مشترک ایران و چین درباره وضعیت صادرات محصولات غیر نفتی ایران به چین، اظهار کرد: در ۷ ماه امسال، کل صادرات غیرنفتی، به ۲۴ درصد رسیده، قرار است جلسه‌ای را با وزارت صمت برگزار کنیم تا بیشتر به موضوع صادرات بپردازند.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، مبادله کالا با این کشور، به جز در حوزه نفت، تغییر چندانی نداشته است.

حریری بیان کرد: هم‌اکنون با توجه به شرایط موجود، اطلاعات زیادی از وضعیت صادرات و... نمی‌توان بازگو کرد. گفتنی است، در یک تا ۲ سال اخیر و با توجه به ظرفیت‌های عظیم اقتصادی چین، این کشور به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان شناخته می‌شود، نیاز این کشور به انرژی و مواد اولیه تولیدی ایران در کنار تقابل سیاست‌های این کشور با امریکا، تلاش‌ها برای گرم شدن مجدد روابط

دو جانبه دوباره آغاز پیگیری شد. بر این اساس به نظر می‌رسد شیطنت‌های رسانه‌ای طرف‌های غربی که بعضا در ایران هم دنباله‌هایی پیدا کرد روابط ۲ جانبه ایران و چین را نشانه گرفته و دور جدیدی از تلاش برای هراس‌افکنی درباره روابط اقتصادی ایران و چین آغاز شده است.

چین در دور قبلی تحریم‌ها یکی از نقاط اتکایی روابط خارجی اقتصادی ایران بود. اما در جریان سفر پسابرجامی رییس‌جمهور چین به ایران که به همراه یک هیات بسیار بزرگ اقتصادی و با پیشنهادات بی‌سابقه سرمایه‌گذاری همراه بود، نوع تعامل دولت که به روابط اقتصادی با اروپا دل بسته بود و عملا تعاملات اقتصادی با غیراروپایی‌ها را جدی نمی‌گرفت باعث سردی در روابط اقتصادی ۲ جانبه شد.

 

ارسال نظر