اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۳۰

مذاکره با سرمایه‌گذاران چینی برای ساخت هتل در ایران

ایسنا| رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در جریان سفر هیات ایرانی به چین یکی از موضوعاتی که میان طرفین بررسی خواهد شد، بحث حضور سرمایه‌گذاران چینی برای ساخت هتل در ایران است. مجیدرضا حریری عنوان کرد: چند هفته پس از نمایشگاه اقتصادی که در چین برگزار شد و خوشبختانه شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور مثبتی داشتند، در جریان سفری که از دیروز با حضور مونسان و فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی آغاز شد، فرصت‌های همکاری مشترک میان دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته او در جریان این سفر، ظرفیت‌های توریستی و سرمایه‌گذاری در این بخش مورد بررسی دو کشور قرار خواهد گرفت. حریری مذاکره با سرمایه‌گذاران چینی را یکی از محورهای این سفر دانست و گفت: در سال‌های گذشته صحبت‌های زیادی در این زمینه مطرح شده بود و در حال حاضر نیز برخی سرمایه‌گذاران چینی نظرات مثبتی نسبت به سرمایه‌گذاری ساخت هتل در ایران داشته‌اند که می‌توان در جریان این سفر، مذاکرات در این باره را دنبال کرد.

بخش معدن را در جنگ اقتصادی جدی بگیرید

تسنیم| یک فعال بخش معدن بر لزوم توجه جدی به زنجیره تولید مواد معدنی در کشور اشاره کرده و گفت: ما در جنگ اقتصادی هستیم و قوانین عادی راهگشا نیست و باید با توجه به سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی تصمیم‌گیری‌های موثر و به موقع برای بخش معدن به‌کار گرفته شود. ابراهیم جمیلی با اشاره به اینکه بخش معدن در شرایط افزایش قیمت‌ها با کاهش نقدینگی روبه رو شده است، اظهار کرد: اکنون فعالان این بخش ترجیح می‌دهند به جای آغاز طرح‌های جدید تمرکز خود را بر تکمیل طرح‌های فعلی قراردهند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری جدید در این بخش روند کاهشی پیدا کرده است. او با اعلام اینکه در شرایط تحریم معدن می‌تواند نقش قابل توجهی در رشد اقتصاد ملی کشور داشته باشد، افزود: متاسفانه با وجود تمام مزیت‌های این بخش در توسعه صادارت غیر نفتی هنوز توجه جدی به این بخش نشده و با وجود تأکیدات رهبری حمایت از این بخش به کندی انجام می‌شود. این فعال بخش معدن با اشاره به اینکه اگر بخش معدن توسعه یابد به‌طور حتم درآمدهای ارزی کشور هم افزایش خواهد یافت، گفت: متاسفانه در برخی از واگذاری‌ها معادن درگیر دلالی شده است که به اعتقاد ما باید در واگذاری‌ها معادن به متخصصان این حوزه واگذار شود به نحوی که فارغ از قیمت مواد معدنی بستر لازم برای توسعه بخش معدن و تامین مواد اولیه صنایع دیگر فراهم شود. جمیلی تصریح کرد: متاسفانه کمبود نقدینگی و عدم حمایت از معادن باعث شده تا معدن کاری به صرفه نباشد و برخی از معادن ترجیح دهند برای جبران کمبود نقدینگی خود محصولات را صادر کنند. زیرا صنایع داخلی محصولات را از آنها ارزان خریداری می‌کنند.

بررسی افزایش سهمیه وانت‌بارها

تسنیم| رییس اتاق اصناف تهران از قول ستاد تنظیم بازار برای افزایش سهمیه وانت‌بارها در جلسه کمیته سازمان سوخت خبر داد. قاسم نوده فراهانی درباره مشکل وانت بارهای حمل بار محصولات کشاورزی و افزایش سهمیه بنزین آنها اظهار کرد: این موضوع در جلسه صبح امروز ستاد تنظیم بازار مطرح و قرار شد درصدی به سهمیه سوخت وانت بارها افزوده و این موضوع در جلسه بعد از ظهر کمیته سازمان سوخت مطرح شود. او ادامه داد: مسوولان قول دادند این مشکل حل و در جلسه سازمان سوخت با افزایش سهمیه وانت بارها موافقت شود. و احتمالا از شنبه هفته آینده ابلاغ شود. رییس اتاق اصناف تهران در پاسخ به این سوال که اگر افزایش سهمیه وانت‌بارها تصویب شود، آیا دیگر افزایش قیمتی در بازار به دلیل قیمت بنزین نخواهیم داشت، گفت: اکنون تلاش ما این است که مشکل سوخت وانت‌بارها حل شود اما باید این را بپذیریم که قیمت بنزین 50 درصد گران شده است و این روی حمل و نقل‌هایی که با ماشین‌های بنزینی انجام می‌شود اثر می‌گذارد ولی تلاش ما این است که نگذاریم تاثیر این افزایش بیش از حد انتظار باشد. او درباره وضعیت بازار عنوان کرد: به دلیل رکودی که در بازار وجود دارد و قدرت خرید مردم پایین است، بازار کشش افزایش قیمت ندارد. بنابراین فروشندگان نمی‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند و بدون تغییر باقی می‌مانند.

تیرآهن ۸ درصد گران شد

تسنیم| حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در مورد دلایل افزایش قیمت در بازار آهن و فولاد گفت: متاسفانه ما در روند کشف قیمت محصولات آهن و فولادی در بورس دخالتی نداریم و حتی مشورتی هم با ما نمی‌شود اما در زمان افزایش قیمت‌ها در بازار ما باید پاسخگو باشیم. او گفت: دلیل گرانی محصولات فولادی را باید جو روانی افزایش قیمت بنزین و ارز در بازار دانست، اما باید این نکته را توجه کنید که تقاضا در بازار زیاد نشده و همچنان ساخت‌وساز راکد است و رونقی در بازار به وجود نیامده است.

او با اشاره به اینکه برای رونق بخش ساخت‌وساز می‌توان با تهاتر مصالح و مسکن اقدامات مثبتی را در این حوزه انجام داد، افزود: در حال حاضر هر کیلو میل‌گرد 4300 تومان تا 4450 تومان به‌فروش می‌رسد. در بخش تیرآهن هم ما با افزایش 7 تا 8 درصدی قیمت‌ها روبه‌رو هستیم.

 

ارسال نظر