راه‌اندازی دفتر تجاری ایران و اوراسیا در ارمنستان

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۲۹

رییس اتاق بازرگانی ارمنستان در دیدار با رییس اتاق ایران از برنامه‌ریزی برای تشکیل مرکز تجاری ایران و اوراسیا در ارمنستان خبر داد که هدف از ایجاد آن برگزاری نمایشگاه دایمی محصولات ایرانی و معرفی آنها به علاقه‌مندان کار با ایران است. این مرکز به‌طور مستقیم با کارخانه‌های ایرانی در ارتباط خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، رییس اتاق بازرگانی ارمنستان که در راس هیاتی تجاری و جمعی از زنان بازرگان این کشور به ایران سفر کرده است با همتای ایرانی خود دیدار کرد. وی در این ملاقات ضمن اشاره به علاقه شرکت‌های ارمنستانی به توسعه مبادلات تجاری با ایرانیان، تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند با انتقال بخشی از خط تولید خود به ارمنستان، تولیدات خود را بدون هزینه گمرک به بازار اوراسیا صادر کنند. در این نشست همچنین راه‌اندازی مرکز تجاری ایران و اوراسیا در کشور ارمنستان نیز به عنوان یک راهکار جدی در راستای توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای این منطقه و ایران مطرح شد. مارتین سرگسیان با ارایه این پیشنهاد از آمادگی خود برای سرمایه‌گذاری یک میلیون دلار روی این پروژه خبر داد. او با بیان این مطلب که ایران در زمانی که ارمنستان در محاصره اقتصادی قرار گرفته بود به کمک این کشور آمد و ارمنستان را از بن‌بست نجات داد، گفت: ارمنستان هیچ‌گاه این کمک ایران را فراموش نمی‌کند. رییس اتاق بازرگانی ارمنستان از برگزاری اجلاس روسای اتاق‌های بازرگانی اتحادیه اوراسیا در ارمنستان که قرار است اردیبهشت 99 برگزار شود، خبر داد و از رییس اتاق ایران نیز دعوت کرد تا در این اجلاس حضور داشته باشند. سرگسیان در مورد چگونگی رسیدگی به برخی مشکلات احتمالی که در روابط تجاری بین فعالان اقتصادی به وجود می‌آید، استفاده از ظرفیت مراکز داوری مستقر در اتاق‌ها را پیشنهاد داد.

غلامحسین شافعی، رییس پارلمان بخش خصوصی کشور نیز ضمن نگاهی به روابط گسترده سیاسی بین دو کشور، سطح مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان را بسیار اندک و غیرقابل توجیه دانست و گفت: این سوال اساسی وجود دارد که چرا به‌رغم نزدیکی فرهنگی، ظرفیت همسایگی، وجود تفاهم‌نامه‌های متعدد و روابط سیاسی گسترده، میزان مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و ارمنستان محدود است. اگر این مساله را آسیب‌شناسی کنیم، می‌توانیم راه‌حل مناسبی برای آن در نظر بگیریم. او به نرخ بالای رشد ارمنستان از زمان استقلال این کشور که به همت بخش خصوصی آن اتفاق افتاده است، اشاره و تصریح کرد: ارمنستان در این مدت رشد خوبی در حوزه صنایع کوچک و متوسط و حوزه معدن داشته و به‌طور متوسط نرخ رشد بالای 6 درصد را تجربه کرده است.

رییس پارلمان بخش خصوصی کشور زمینه‌های همکاری بین ایران و ارمنستان را متنوع توصیف کرد و افزود: حمل‌ونقل و ترانزیت، حوزه‌ای است که می‌توان با تمرکز روی آن سطح مناسبات را افزایش داد و کشورهای‌های اوراسیا را به بازار منطقه متصل کرد. او به موضوع تهاتر به عنوان یک راه‌حل مناسب برای برقراری روابط تجاری اشاره و تأکید کرد: در این حوزه ایران با روسیه به تفاهم‌های خوبی رسیده است. بنابراین ارمنستان و دیگر کشورهای اوراسیا می‌توانند یا از طریق تهاتر یا در قالب یک همکاری سه‌جانبه بین ایران، روسیه و کشور مورد نظر با یکدیگر همکاری کنند.

 

ارسال نظر