فرصت‌های توافقنامه تجاری با اوراسیا

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۵۰
فرصت‌های توافقنامه تجاری با اوراسیا

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با توجه به قرارگیری ظرفیت‌‎های صادراتی این استان در توافقنامه موقت تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این مهم فرصتی مناسب برای افزایش صادرات است.

به گزارش ایرنا، سید‌حسین حسینی افزود: تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان بوشهر می‎توانند با استفاده از مزایای توافق یاد شده حضوری موفق در بازارهای کشورهای عضو داشته باشند. او بیان کرد: میگو، خرما، فرش دستباف از جمله ۱۷۵ قلم کالای ایرانی است که تعرفه آنها برای صادرات صفر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر یادآور شد: موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس، از آبان ماه سال جاری اجرایی شده است.

او گفت: تجار و بازرگانان برای کسب اطلاع بیشتر درباره این موافقت‌ نامه می‌توانند با مراجعه به وب سایت سازمان توسعه تجارت به آدرس tpo.ir بخش «توسعه تجارت با اوراسیا» از اطلاعات مربوط به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و روابط تجاری این اتحادیه با ایران و جهان و مفاد موافقت‌نامه یاد شده استفاده کنند. حسینی بیان کرد: این موافقت‌نامه مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقت‌نامه تجاری است که تاکنون ایران منعقد کرده است و شامل ۹ فصل قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره کارهای تجاری، موانع فنی فرا راه تجارت، اقدام‎های بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدا، تسهیل تجاری، حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی است. بر اساس این گزارش، موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل دو فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی دو طرف که تعداد اقلام مشمول آن توسط کشورمان به اوراسیا ۳۸۰ قلم و تعداد اقلام اعطایی اوراسیا ۵۰۳ قلم کالا است و مطابق فهرست اعطایی اوراسیا تعرفه ۱۷۵ ردیف کالا از جمله انواع فرش دستباف و ماشینی، پسته، انواع میگو، میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو، سبزیجات، خرما، بیسکوییت و شیرینی، برخی محصولات از جمله پلیمرهای پروپیلن، ورق‌های پلاستیکی، محصولات بهداشتی صفر شده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال ۲۰۱۵ میلادی، از سوی روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد و اکنون، ارمنستان، قرقیزستان و ویتنام از دیگر اعضای این اتحادیه هستند.

 

ارسال نظر