اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۵۳

قاچاق و کالای تقلبی بلای جان بازار لوازم خانگی

حبیب‌الله انصاری رییس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به قاچاق لوازم خانگی گفت: هم‌اکنون بزرگ‌ترین چالش ما بحث قاچاق لوازم خانگی است، این روند خلاف به‌تنهایی اقتصاد کشور را دچار مشکل می‌کند. او ادامه داد: قاچاق یک پدیده بسیار شوم در صنعت و اقتصاد کشور‌هاست، باید بتوانیم در زمینه قاچاق نیز صاحب اطلاعات شویم و با همکاری اصناف، هدایتگر مردم و در کنار آنها باشیم. باید زمینه فرهنگ استفاده از کالای باکیفیت را جوری فراهم‌سازیم که علاوه بر تامین کیفیت و کمیت بازار داخلی، راهی برای صادرات اقلام را نیز فراهم کنیم. رییس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات و همچنین سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان باید برای جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی تصمیاتی اتخاذ کنند، خوشبختانه در این خصوص جلساتی گذاشته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده است، باید جلوی ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور گرفته شود.

انصاری اضافه کرد: کالای تقلبی اعم از قاچاق و غیرقاچاق دارای ۲ بُعد است؛ یک بُعد آن پیشگیری از ورود این کالاها و معدوم کردن آنها در صورت شناسایی و بُعد دیگر هم درخصوص ضرورت فراهم کردن شرایط برای تولید کالای ملی است.

او گفت: چالش‌های متعدد در حوزه تولید، بهره وری را کاهش و هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهند اما در کالای تقلبی به دلیل عدم پرداخت حق دولت اینگونه نیست. در این میان، فرهنگ استفاده از کالای خارجی در بین مردم نیز به این موضوع دامن می‌زند.

ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات برق به عراق و افغانستان

دود یک‌ماه پیش بود که وزیر نیرو دوباره از تلاش ایران برای افزایش صادرات برق به افغانستان گفت: «افغانستان در لیست مشتریان برق ایران جا دارد و ایران قصد دارد دامنه این تعامل را با فروش بلندمدت برق با افزایش میزان صادرات، حل نیازمندی‌های صنعت برق افغانستان، تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها، کاهش هدر رفت انرژی و غیره گسترش دهد.» او قبل از آن در سفری که مردادماه امسال به کابل داشت به اهمیت صادرات برق به افغانستان تاکید کرده است. از طرفی سه‌چهارم صادرات برق ایران به عراق انجام می‌شود. دهم آبان‌ماه وزیر نیرو در این باره گفته است: «اکنون صادرات برق ایران به عراق در بالاترین سطح خود قرار دارد به گونه‌ای که پارسال متوسط صادرات تا خردادماه روزانه هزار و ۱۳۵ مگاوات بود و امسال حداکثر به روزانه یک هزار و ۳۶۱ مگاوات در اوج مصرف رسیده است.» اما پرسش این است که نقش و سهم بخش خصوصی در حوزه صادرات برق چقدر است؟ حمیدرضا صالحی، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران می‌گوید: صنعت برق ایران صنعتی زیرساختی است که از اول تأسیس، این صنعت در اختیار دولت‌ها بوده است و با حمایت دولت‌ها این صنعت وضعیت خوبی دارد. ولی از دهه 70 به بعد بخش خصوصی هم به این حوزه وارد شده است. صالحی می‌گوید: امروز بخش خصوصی در صنعت برق از تولید تا توزیع در داخل کشور فعالیت می‌کند؛ می‌توان از این ظرفیت در صادرات برق به کشورهای منطقه هم استفاده کرد. امروز با توجه به ظرفیت تولید 82 هزار مگاوات برق توسط بخش خصوصی، می‌توان انتظار داشت که از این ظرفیت‌ها برای صادرات برق به کشورهای منطقه مثل عراق و افغانستان بهره برد.

به گفته صالحی صنعت برق کشور عراق به دلیل جنگ‌های متعدد آسیب جدی دیده است. بخش خصوصی ایران می‌تواند در کنار دولت در حوزه ساخت و تعمیر زیرساخت‌های برق این کشور فعالیت کند. الان صنعت پتروشیمی، سیمان، فولاد و کارخانه‌های متعدد برای ادامه کار خود به برق نیاز دارند.

رییس کمیسیون انرژی می‌گوید: هیات‌های اقتصادی متشکل از بخش خصوصی و دولت بارها به عراق سفر کرده است؛ باتوجه به اشباع این صنعت در داخل، بخش خصوصی می‌تواند در زمینه انتقال تکنولوژی، همکاری بیشتری برای صادرات خدمات و صادرات برق داشته باشد. صالحی تصریح می‌کند: باید ظرفیت بخش خصوصی در حوزه برق به بیرون از مرزها منتقل شود؛ عراق و افغانستان جزو کشورهای هدف است. البته برای این هدف باید دولت ایران از بخش خصوصی حمایت کند تا بتواند در این دو کشور سرمایه‌گذاری، صادرات و تولید کند. این نیاز به همکاری دولت و وزارت خارجه و وزارت نیرو دارد.

صالحی درباره فعالیت امروز بخش خصوصی در صنعت برق می‌گوید: بخش خصوصی سال‌هاست که در حوزه خدمات فنی و مهندسی فعالیت می‌کند؛ اولین نیروگاه ساخته شده بعد از سقوط صدام توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شد. البته به غیر از حوزه نیروگاه، بخش خصوصی در پروژه‌های متعدد راه و ساختمان‌سازی و سدسازی فعالیت می‌کند. البته این وضعیت در کشور افغانستان هم صادق است.

به‌گفته صالحی اگرچه بخش خصوصی در ساخت زیرساخت‌ها با دولت همکاری دارد ولی صادرات برق در اختیار دولت است. وزارت نیرو حدود 1500 مگاوات به عراق برق صادر می‌کند. اما با توجه به برنامه‌های عراق این میزان در آینده کم خواهد شد. البته من معتقد هستم که باید در کنار صادرات، وابستگی به صنایع با سرمایه‌گذاری یا احداث کارخانه در بخش‌های تولید ترانسفورماتور و محصولات مورد نیاز یا تولید تیر برق ایجاد شود وگرنه صادرات کوتاه‌مدت خواهد بود.

او معتقد است: در زمینه صادرات برق از ظرفیت‌های واقعی بخش خصوصی استفاده نمی‌شود، باید دولت و حاکمیت از حضور بخش خصوصی در کشورهای منطقه مثل عراق، افغانستان و سوریه و دیگر کشورهای منطقه حمایت جدی کند.

 

ارسال نظر