تحقق اقتصاد مقاومتی با قطع وابستگی به نفت

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۱۴

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای ایستادگی بنای اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌های ناگهانی است تا با هر تلاطمی، کمر آن خم نشود و زیرساخت‌هایش به چالش کشیده نشود. بیشترین آسیبی که تا به امروز، به واسطه این تکانه‌ها وارد آمده، از محل وابستگی اقتصادمان به نفت بوده، پس تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو قطع وابستگی از نفت است. غلامحسین شافعی که در دهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد سخن می‌گفت، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نُقل مجالس و محافل مختلفی است و با ورود این مفهوم به ادبیات اقتصادی کشور، به فراخور احوال، تفاسیر مختلفی از آن ارایه شده که البته اغلب ناقص و فاقد یک درک مشترک هستند.

شافعی افزود: موضوعی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، بر تقویت بنیان اقتصاد کشور تاکید داشت تا با هر تلاطمی، کمر آن خم نشود. عبور از اقتصاد وابسته به نفت، می‌تواند به تحقق این مفهوم بینجامد.

او در ادامه به طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این حرکت جدید باید مغتنم شمرده شود. قاعدتا تازگی این طرح باعث می‌شود تا نقایصی هم بر آن وارد باشد و دغدغه‌هایی نیز به موازات آن شکل بگیرد اما رسالت اتاق مشهد در این خصوص، تلاش برای هدایت‌گری و بهینه‌سازی اقدامات صورت گرفته در چارچوب الگوی مذکور است.

وی عنوان کرد: در همین راستا و به منظور بررسی و شناسایی مشکلات احتمالی طرح مذکور، می‌توان بازه مشخصی، مثلا طی 2 ماه، را برای ارایه ابعاد الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی استان، در کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد تعیین کرد و سپس جمع‌بندی نظرات جمع بزرگی از فعالان اقتصادی استان که عضو کمیسیون‌های مذکور هستند را به استاندار خراسان رضوی، منتقل کرد.

وی تاکید کرد: معتقدیم این الگو که در آن ارکان حاکمیتی و بخش خصوصی در کنار هم قرار می‌گیرند و دغدغه‌های مشترکی برای آنها تعریف و از سوی ایشان دنبال می‌شود، می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی باشد و برای بهینه کردن نتایج آن، باید اشکالاتش نیز به موازات اجرا، احصاء شود.

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، به جایگاه واحدهای کوچ و متوسط در اقتصاد اشاره کرد و گفت: این نگرش که ایجاد و توسعه واحدهای کوچک و متوسط در کشور، به هدر رفت منابع منجر می‌شود یا اینکه کشورهای توسعه‌یافته، ایجاد واحدهای بزرگ اقتصادی را مورد تاکید قرار می‌دهند و از واحدهای کوچک چشم می‌پوشند، اشتباه است.

وی توضیح داد: از قضا در کشورهایی که اقتصادی توسعه‌یافته دارند، واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند. البته که رویکرد حمایتی از آنها، متفاوت است. در واقع این واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در امتداد فعالیت مراکز بزرگ تولیدی تعریف می‌شوند تا ضمن ایجاد یک زنجیره ارزش، فعالیت‌شان پایدار شود. برای نمونه، قطعات یک برند بزرگ خودروساز را واحدهای کوچک و متوسط تولید می‌کنند و به بهینه‌سازی عملکرد در آن بخش منجر می‌شوند.

او در ادامه بار دیگر بر اهمیت توسعه منطقه‌ای با هدف توسعه عدالت در بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: اتاق مشهد در این خصوص طرحی را آماده کرده‌ و در هماهنگی با وزیر کشور، مقرر شد تا طرح مذکور در حضور استانداران سراسر کشور، ارایه شود.

 

ارسال نظر