اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۷۲

۳۰۰ تن مازاد تولید تخم‌مرغ

ایسنا| مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخمگذار با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ تن مازاد تولید تخم‌مرغ داریم، گفت: روزانه حدود ۲ هزار و ۶۰۰ تن تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن تولید تخم‌مرغ داریم و پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که بیش از یک میلیون تن تولید تخم‌مرغ داشته باشیم. رضا ترکاشوند با بیان مازاد ۳۰۰ تنی تولید تخم‌مرغ، افزود: این مازاد تولید تخم‌مرغ بر قیمت و تولید آن تاثیر می‌گذارد که برای رفع این مشکل باید مجدد بازارهای صادراتی را به دست بیاوریم. او ادامه داد: با کمک وزارت کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام، بخشی از مازاد تخم‌مرغ با قیمتی بالاتر از قیمت بازار خریداری شد تا از زیان وارد شده به تولیدکنندگان کاسته شود. ترکاشوند با بیان اینکه از اول سال ۹۸ تاکنون حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن صادرات داشته‌ایم، ادامه داد: درحالی که کشورهای همسایه برای صادرات برنامه‌ریزی دارند، ما برنامه‌ و سیاست‌های حمایتی برای صادرات تخم‌مرغ نداریم. او عنوان کرد: قیمت تخم‌مرغ از اسفندماه سال گذشته تاکنون به‌طور متوسط ۲۰۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ مصوب (کیلویی ۷۷۴۰ تومان) عرضه می‌شود و اکنون قیمت تخم‌مرغ در هر کیلوگرم حدود ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است. مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخمگذار با بیان اینکه برای جلوگیری از ضرر مرغداران، باید سرانه مصرف تخم‌مرغ که حدود ۱۲ کیلوگرم برای هر فرد در سال است افزایش پیدا کند، گفت: در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، بالای ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم مصرف تخم‌مرغ در سال دارند.

برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی بهتر از قبل

فارس| مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با اشاره به برگزاری نمایشگاه حمل و نقل و خدمات شهری و نمایشگاه ایمنی، آتش‌نشانی و امداد و نجات گفت: با وجود فشار ناشی از تحریم‌ها این دو نمایشگاه بهتر از سال قبل برگزار می‌شود. بهمن حسین‌زاده با بیان اینکه در این دو حوزه تحریم‌های ظالمانه موجب شده که سختی‌های بسیاری بر سر راه فعالان صنعتی و تولیدکنندگان به وجود ‌آید، افزود: اما به همت بخش خصوصی نمایشگاه‌های این دو صنعت به کیفیت سال‌های گذشته و با حضور هیات‌های تجاری از کشورهای خارجی برپا می‌شود. او با اشاره به پنجمین نمایشگاه «ایمنی، آتش نشانی و امداد و نجات» اظهار کرد: این نمایشگاه میزبان 70 شرکت داخلی و خارجی است و از نظر کیفیت محصولات ارایه شده در آن نسبت به دوره‌های قبل رشد 60 درصدی داشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ایمنی نیز برای اولین‌بار در این نمایشگاه حضور ویژه دارند تا بتوانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. او به هفدهمین نمایشگاه «حمل و نقل و خدمات شهری» نیز اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه نیز با تلاش فعالان بخش خصوصی با کیفیتی بیش از دوره‌های گذشته برگزار می‌شود و میزبان 60 شرکت دانش بنیان خواهد بود. حسین‌زاده با تاکید بر حضور پررنگ فعالان حوزه حمل و نقل شهری در این نمایشگاه، گفت: در حاشیه این رویداد جلسات B2B میان تجار داخلی و خارجی و نهادهای حاضر در نمایشگاه برگزار می‌شود تا با امضای قراردادهای تجاری بر رونق صنعت حمل و نقل و خدمات شهری کشور افزوده شود.

آرامش نسبی بازار آجیل و خشکبار

اتاق اصناف ایران| رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران درباره آخرین وضعیت بازار این اقلام اظهار کرد: با توجه به ورود محصول نو و افزایش چند برابری تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، آرامش نسبی بر بازار آجیل و خشکبار حاکم است. مصطفی احمدی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه عمده اقلام آجیل و خشکبار وجود ندارد، افزود: سرمازدگی ابتدای سال تا حدودی بر کیفیت و تولید بادام تاثیر گذاشته است، اما تا پایان مهر نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این باره داشت. او از افت ۳۰ درصدی قیمت اقلام آجیل و خشکبار از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: سال گذشته به سبب وقوع سرمازدگی و افت چشمگیر تولید، قیمت با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد به‌طوری‌که قیمت پسته تا مرز ۲۴۰ هزار تن افزایش یافت؛ اما اکنون قیمت هر کیلو پسته از ۱۹۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تن تقلیل داشته است. او با بیان اینکه افت بیش از حد قیمت منجر به‌ضرر و زیان کشاورزان می‌شود، افزود: اکنون در میدان میوه و تره‌بار قیمت هر کیلو پسته تازه ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است که در صورت افت مجدد قیمت، تولید برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد. احمدی ادامه داد: قیمت انواع تخمه و مغز‌ها حداقل ۱۰ درصد حباب دارد، از این رو پیش‌بینی می‌شود با عرضه انبوه تا پایان ماه، قیمت این اقلام به نرخ واقعی خود در بازار برسد. او افزایش هزینه‌های تولید را دلیل اصلی بالا بودن قیمت اقلام آجیل و خشکبار در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود رشد مناسب تولید و میزان مصرف پیش‌بینی می‌شود که حباب کاذب ۱۰ درصدی قیمت اقلام از بین رود، اما در صورت عدم برنامه‌ریزی مدون برای صادرات به سبب مازاد تولید در بسیاری اقلام، کشاورزان متحمل زیان می‌شوند که این امر کاهش تولید و افزایش مجدد قیمت در سال آینده را در بر خواهد داشت.

 

ارسال نظر