اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۰۴

افزایش ۱۵ میلیونی قیمت «مزدا نیو»

ایلنا|عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران با اشاره به اینکه قیمت دلار در چند ماه گذشته ثابت مانده یا حتی کاهش پیدا کرده است، گفت: نکته جالب، جهش ۱۵ میلیونی قیمت مزدا new بود به‌طوری‌که می‌توان گفت هیچ نمایشگاه‌دار و فروشنده خودرویی انتظار این افزایش را نداشت زیرا هیچ عامل اقتصادی یا حتی روانی وجود نداشت که قیمت یک خودرو سواری تولید داخل بخواهد این مقدار افزایش پیدا کند. حسین رسولی عنوان کرد: هفته گذشته نیز بازار تحت تاثیر کاهش خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان روند صعودی به خود گرفت که این امر در خودروهای ۲۰۶ سمند و پژو ۲۰۰۸ و ساندرو بیش از همه نمود داشت. او درباره میزان افزایش قیمت خودروها در هفته گذشته توضیح داد: پراید ۱ میلیون، تیبا ۱.۵ میلیون، پژو ۲۰۶ حدود ۳ میلیون، سمند ۳ میلیون پژو ۲۰۰۸ نزدیک به ۵ میلیون افزایش داشته است و بیشترین افزایش نیز مربوط به مزدا new با ۱۵ میلیون تومان است. او افزود: با توجه به اینکه تعداد خودروهای خانگی کم شده و خودروهای باقیمانده به اصطلاح برای فعالان این حوزه است قیمت‌ها کنترل شده خواهد بود. از طرف دیگر اگر این روند کاهش عرضه ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌شود که این هفته نیز قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرد.

بی‌اطلاعی بخش خصوصی از تولید خودروی خزر

ایلنا| در حالی که هفته گذشته سفیر جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها خبر از تولید خودروی تولید مشترک ایران و آذربایجان به نام خزر داد؛ اما بخش خصوصی فعال در حوزه آذربایجان و قفقاز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند. بهروز پورسلیمان، نایب‌رییس اتاق مشترک ایران وآذربایجان در این باره گفت: چند سال پیش یک شرکت خودروسازی که اکثریت سهام آن به اسم طرف آذربایجانی بود به ثبت رسید و مقرر شد طرف ایرانی تجهیزات فنی، نصب و مهندسی را انجام دهد و حتی سال گذشته اعلام شده که این شرکت تولید آزمایشی خود را آغاز کرد اما از آن تاریخ به بعد ما خبری در مورد اینکه آیا تولیدات آن تجاری شد یا تصویری از آن منتشر شود، به دست نیاوردیم. او ادامه داد: ما در آذربایجان تجربه تلخی در خودروسازی داریم. بعد از فروپاشی شوروی و در حالی که این کشور هنوز به لحاظ مالی قدرت امروز را نداشت ایران خودرو در آنجا سرمایه‌گذاری کرد و حتی خودروی سمند را به بازار عرضه کرد به‌طوری‌که بخشی از ناوگان حمل و نقل این کشور از سمند استفاده می‌کرد، اما به مرور زمان و حضور شرکت‌های دیگر خودروسازی؛ به علت قیمت بالا، خدمات پس از فروش ضعیف و عدم استفاده از تکنولوژی روز ما این بازار را از دست دادیم و هم‌اکنون از سرنوشت کارخانه ایران خودرو در باکو اطلاعی نداریم. محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن قطعه‌سازان همگن و عضو اتاق بازرگانی تهران نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از وجود خودروی مشترک با آذربایجان، گفت: در صورت صحت چنین خبری می‌توان گفت بخش بزرگی از قطعه‌سازی کشور که عضو تشکل همگن هستند هیچ نقشی در این قرارداد ندارند.

«صادرات» محور اصلی رویکرد وزارت بازرگانی

عضو اتاق بازرگانی اتاق تهران گفت: حال که دولت و مجلس در نهایت به یک جمع‌بندی مشخصی رسیده و تصمیم خود را برای احیای وزارتخانه بازرگانی گرفته‌اند، برای انتخاب وزیر بهتر این است یک فرد اقتصادی به کار گرفته شود. سعید اشتیاقی با تشریح فاکتورهای اثر گذار در انتخاب وزیر برای وزارتخانه بازرگانی، عنوان کرد: در همین ابتدای راه شکل‌گیری وزارتخانه بازرگانی، بخش خصوصی باید به بازی گرفته شود و فردی انتخاب شود که هم اقتصاد بداند و هم با جنس فعالیت اقتصادی آشنا باشد. به گفته او، نباید برای انتخاب وزیر بازرگانی سیاسی نگاه کرد. در عین حال، رویکرد نخست وزارتخانه جدید بازرگانی باید بیشتر صادرات محور باشد تا از این محل تولید نیز رونق بگیرد. اشتیاقی عنوان کرد: هرچند در بحث طرح تفکیک، بارها مخالفت خود را در این زمینه بیان کردیم، اما در نهایت امر، مجلس شورای اسلامی رای اعتماد به شکل‌گیری وزارتخانه بازرگانی، داد؛ با این تصمیم مشترک که از سوی دولت ومجلس گرفت شده، ما نیز مخالفتی نخواهیم داشت و سعی می‌کنیم پای کار باشیم.  او ادامه داد: به موجب این تصمیم ما نیز به دنبال این هستیم که با به کاربستن روش‌های درست مدیریتی و اجرایی در این وزارتخانه جدید، شاهد رونق تجارت در کشور و سرو سامان دادن به دو مقوله صادرات و واردات باشیم.این فعال اقتصادی این اظهارنظر دولتمردان که عدم صحیح تنظیم بازار را به نبود وزارت بازرگانی ربط می‌دهند، اشتباه دانست و گفت: این حرف درستی نیست؛ چراکه بخشی از آشفتگی‌های حاکم بر بازار، به عدم هماهنگی‌ها بین بخش‌های مختلف و نبود مدیریت صحیح بر می‌گردد. اشتیاقی با تاکید بر اینکه برای انتخاب وزیر جدید بازرگانی نباید سیاسی نگاه کرد و باید از افراد اقتصادی بهره گرفت، عنوان کرد: باید وزیری انتخاب و راهی وزارتخانه بازرگانی شود، که هم اقتصاد بداند و هم با مقوله بازرگانی آشنا باشد. حتی فراتر از این کار اقتصادی کرده باشد. همچنین به گفته او، وزیر پیشنهادی باید «پاک دست باشد»، «اهل سیاسی کاری نباشد» و از همه مهم‌تر «مورد قبول فعالان اقتصادی» باشد. او بر این باور است که باید در همین ابتدای راه شکل‌گیری وزارتخانه بازرگانی، بخش خصوصی به بازی گرفته شود. این عضو اتاق بازرگانی اتاق تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که رویکرد وزارتخانه جدید بازرگانی بیشتر صادرات محور باشد.

 

ارسال نظر