اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۹۶

برنامه‌ریزی برای تجارت  ۵ میلیارد دلاری با عمان

تسنیم| رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران وعمان با اشاره به برنامه افزایش مبادلات تجاری ۲ کشور تا سطح ۵ میلیارد دلار گفت: بدنبال آن هستیم، صادرات ایران به عمان به ۱.۵ میلیارد دلار برسد و مابقی این رقم را واردات مجدد از عمان و صادرات مجدد از این کشور تشکیل دهد. محسن ضرابی با اشاره به افزایش حجم مبادلات اقتصادی ایران و عمران در سال 97 اظهار کرد: تا پیش از سال 92 حجم مبادلات ایران و عمان بین 210 تا 220 میلیون دلار در سال در نوسان بود که از این رقم، عمدتاً 75 میلیون دلار واردات ایران از عمان بود و 145 میلیون دلار صادرات کشورمان به عمان. اما بعد از فراهم شدن برخی از زیرساخت‌ها در سال‌های بعد، حجم صادرات ما از حدود 145 میلیون دلار در سال 92 به حدود 550 میلیون دلار در سال 96 رسید و در سال 97 یک‌باره صادرات ایران به عمان به رقم 728 میلیون دلار افزایش یافت. او افزود: این یعنی افزایش 50 درصدی صادرات کشورمان به عمان در سال 97. البته در مجموع، در پایان سال 97 تجارت ما با عمان نیز به رقم 1.161 میلیارد دلار رسید که به نسبت سال قبل از آن، 45.5 درصد رشد و نسبت به سال 92، افزایش 5.3 برابری را تجربه کرده است. وی درباره برنامه‌ریزی تجاری ایران با عمان برای سال‌های آتی گفت: ما در یک برنامه‌ریزی 3 ساله به دنبال محقق شدن حجم مبادلات تجاری در سطح 5 میلیارد دلاری میان دو کشور هستیم؛ اما این انتظار را نداریم که صادرات و واردات مستقیم ایران با عمان به رقم 5 میلیارد دلار برسد بلکه به دنبال آن هستیم تا رقم 700 میلیون دلار صادرات ایران به رقم 1.5 میلیارد دلار افزایش یابد.

افزایش قیمت دلیل کمبود عمدی نهاده‌های دامی

ایلنا| رییس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: برخی تجار به عمد با ایجاد کمبود در بازار موجب افزایش قیمت برخی از نهاده‌های دامی شده‌اند. احمد مقدسی با بیان اینکه قیمت نهاده تفاله چغندر قند افزایش زیادی داشته است، اظهار کرد: اکنون کارخانه‌های قند قیمت هر کیلوگرم تفاله چغندر قند را به 2 هزار و 600 تا 2 هزار و 700 تومان افزایش داده‌اند در حالی قیمت این نهاده در سال گذشته حداکثر 2 هزار تومان بود. او ادامه داد: با در نظر گرفتن هزینه 150 تومانی برای حمل هر کیلوگرم تفاله چغندر قند از کارخانه‌ها، قیمت این نهاده برای دامداران 2 هزار و 750 تا 2 هزار و 850 تومان تمام می‌شود.رییس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران از دیگر نهاده‌های دامی که در هفته‌های اخیر افزایش قیمت داشته را ذرت عنوان کرد و افزود: قیمت هر کیلوگرم این نهاده نیز در روزهای اخیر از مرز 2 هزار تومان عبور کرده و دامداران آن را با قیمت 2 هزار و 150 تومان است. او دلیل افزایش قیمت این نهاده‌ها را ایجاد کمبود عمدی در بازار با هدف افزایش قیمت آنها توسط برخی از تجار دانست. مقدسی گفت: ایجاد کمبود عمدی در بازار در حالی است که شرکت پشتیبانی امور دام بیش از نیاز کشور نهاده‌های دامی وارد کرده است.

بهبود فضای کسب‌وکار راهکار اجرایی می‌خواهد

اتاق ایران| عضو هیات رییسه اتاق ایران یکی از عوامل نامناسب بودن فضای کسب‌وکار را مسائل فرهنگی دانست و گفت: بهبود فضای کار نیازمند کار اجرایی است، باید از افرادی که صاحب تریبون هستند برای بهبود زیرساخت‌های فرهنگی فضای کسب‌وکار استفاده کرد و خود مردم نیز باید پای‌کار باشند و یاد بگیرند که کار و تلاش کنند. کیوان کاشفی در سومین نشست کارشناسی «حلقه‌های مفقوده» با اشاره به اثرگذاری عوامل موجود در فضای کسب‌وکار بر مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود نقدینگی کشور وارد عرصه سرمایه‌گذاری نشود، نامناسب بودن فضای کسب‌وکار است و تا زمانی که قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار واقعا اجرایی نشود، جذب نقدینگی در عرضه سرمایه‌گذاری محقق نمی‌شود.

محدود شدن بازار صادرات غیرنفتی ایران

اتاق تهران| عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به افزایش محدودیت‌ها و موانع برای صادرکنندگان ایرانی، عنوان کرد: برخی کشورها با وجود اعلام دوستی و همراهی با ایران، از پذیرش کالای صادراتی ایرانی در گمرکات خود اجتناب می‌کنند. محمدحسن دیده‌ور از کاهش اندازه بازار صادراتی ایران به دلیل فشار حداکثری تحریم‌ها خبر داد و گفت: اکنون به جز کردستان عراق و افغانستان، دیگر بازارهای صادراتی شامل محدودیت‌های شدید و موانع جدی برای صادرکنندگان ایرانی است. او تصریح کرد: در پس اظهار دوستی کشورها با ایران و ادعای حمایت از ما در مقابل تحریم‌ها، مرجوع شدن کالاهای صادراتی از بازار این کشورها خوابیده‌ است. اکنون گمرکات برخی از کشورهای بی‌طرف و به ظاهر دوست ایران، از جمله عمان، امارات و قطر هرگونه کالایی که مبدا آن ایران باشد را عودت داده و اجازه وارد شدن به داخل آن کشور را نمی‌دهند. دیده‌ور با بیان اینکه عمده صادرات ایران که اجازه ورود به بازار کشورهای خریدار به آن داده می‌شود، محصولات غذایی، میوه‌ و صیفی‌جات است، افزود: حتی کالاهایی که به سفارش‌ تولیدکننده ایرانی در چین ساخته می‌شود و برای آن ال‌سی نیز باز شده است، امکان حمل به ایران ندارد و به دلیل تحریم‌ها، کالاهای ساخته شده در گمرکات چین به مدت طولانی مانده و در حال حاضر شاهد رسوب کالاها به مقصد ایران در گمرکات این کشور هستیم.

 

ارسال نظر