راهکارهای کاهش فشار تحریم‌ها

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۹۴

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر با اشاره به بستری که تحریم‌ها برای شناخت کاستی‌های اقتصادی ایران به وجود آورده‌اند، برای بهبود زیرساخت‌ها و گسترش فعالیت‌های اقتصادی پیشنهاداتی را ارایه کرد.

خورشید گزدرازی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انتظار می‌رفت برجام که حاصل گفت‌وگوها و متکی بر دانش و فهم و تعهد مسوولان دیپلماسی خارجی ما و حمایت‌ها و توصیه‌های مدّبرانه رهبر معظم انقلاب بود، به بار نشیند و کشور از بن بست تحریم‌های ظالمانه بیرون بیاید، امّا با ورود ترامپ به کاخ سفید، تمامی این معادلات به هم خورد و دستور خروج امریکا از اغلب معاهدات و موافقتنامه‌های بین‌المللی، آن هم به صورت یک طرفه توسط وی صادر شد که برجام نیز از این قاعده مستثنی نیست. او با بیان اینکه اتکا به نفت، فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را افزایش داد و با ذکر محدودیت‌هایی که تحریم‌ها به اقتصاد تحمیل کرد، ادامه داد: اما به دنبال آغاز دوباره تحریم‌ها، ایران نیز توانست سیاست‌های مثبتی را به اجرا بگذارد که کاهش واردات و به تبع آن اهمیت یافتن تولیدات و صنایع داخلی و توجه و تمرکز به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل، کاهش قاچاق و کم رنگ شدن اتکای کشور به نفت و درآمدهای آن اصلی‌ترین بخش‌های آن بود.

گزدرازی با اشاره به توان بخش خصوصی در کمک به عبور کشور از دوران سخت فعلی، توضیح داد: ما در اتاق بازرگانی تلاش کردیم با مطالعه برخی ظرفیت‌های موجود در اقتصاد کشور که می‌توان برای آنها برنامه‌ریزی جدید داشت، به دولت راهکارهایی ارایه کنیم. یکی از این راهکارها توجه به بنادر کوچک است. از آنجا که این بنادر مصون از تحریم‌های ظالمانه بوده و با تجهیز آنها از لحاظ زیر ساخت، جهت تأمین مایحتاج عمومی کشور، می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد که تأثیر بسزایی در کاهش فشارهای اقتصادی داشته باشد. او به نقش مهم شرکت‌های کوچک در عبور از تحریم‌ها پرداخت و گفت: از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با تحریم‌ها، فراهم کردن زمینه و بستر مناسب برای حضور شرکت‌های کوچک و متوسط دنیا در بازار ایران با توجه به عدم حضور شرکت‌های بزرگ به علت ترس از تحریم شدنشان توسط دولت امریکا در ایران است و حضور SMEها همواره مورد تایید و تاکید بزرگان حوزه اقتصاد نیز بوده و به عنوان ابزاری جهت کم رنگ کردن تحریم از آن استفاده می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی بوشهر، توجه و اهتمام جدی به صادرات غیر نفتی را سومین راهکار برای عبور از فشار تحریم‌ها دانست و گفت: کاهش درآمدهای نفتی متأثر از تحریم نفتی ایران و افت تأمین ارز مورد نیاز کشور را می‌توان با بهبود عملکرد در این حوزه - صادرات غیر نفتی- جبران کرد و با ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار و تولید که تمامی مسوولان دلسوز نظام بر آن تاکید دارند و با عنایت به برنامه راهبردی اقتصاد مقاومتی که از محورهای توسعه کشور است، می‌توان به انجام آن جامه عمل پوشاند و از دولت انتظار داریم با فراهم کردن بستر مناسب، تعدیل قوانین و بخشنامه‌های سخت گیرانه، کاهش هزینه‌های صادرات و حمایت خاص از صادرکنندگان - بیش از پیش - انجام این مهم را تسریع و تسهیل کند. او تفویض اختیارات بیشتر به استانداران به ویژه استانداران استان‌های مرزی را یکی دیگر از مسائل اولویت‌دار اقتصادی ایران قلمداد کرد و توضیح داد: در این حالت استانداران می‌توانند با استفاده از منابع استانی خود در رفع موانع بهبود محیط کسب و کار و ایجاد اشتغال و رونق تولید، تأمین نیازهای بازار و در نهایت کاهش اثر تحریم‌ها، نقش چشمگیرتری داشته باشند و علاوه بر آن، این موضوع در تمرکز‌زدایی کمک می‌کند. امروز یک استاندار برای پیگیری برخی مصوبات مجبور است به تهران سفر کرده و در کنار وقت، هزینه پیگیری امور را نیز بالا ببرد و در صورت افزایش اختیارات این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

 

ارسال نظر