خواسته فعالان اقتصادی از متولیان گردشگری

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۷۷
خواسته فعالان اقتصادی از متولیان گردشگری

تعادل |  «سهم گردشگری در تجارت کل دنیا حدود 7 درصد برآورد شده، این در حالی است که این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است.» این موضوعی بود که روز گذشته در نشست صبحانه کاری اتاق ایران که با حضور سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برگزار شد، مورد اشاره رییس پارلمان بخش خصوصی قرار گرفت. از این رو، غلامحسین شافعی خواستار شد که در تدوین سیاست‌های کلان، بخش خصوصی حضور داشته باشد و مشاوره دهد. اما در مقابل «علی اصغر مونسان»، با تشریح چالش‌های بخش گردشگری خطاب به فعالان اقتصادی، خواهان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش شد. وزیر پیشنهادی گردشگری، همچنین از پیشنهاد مجلس برای معافیت هتل‌سازان از پرداخت ارزش افزوده خبر داد.

رییس اتاق ایران روز گذشته در نشست صبحانه کاری اتاق ایران که با حضور «علی‌اصغر مونسان» وزیر پیشنهادی گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: به زودی وزیر گردشگری به کابینه معرفی شود، در عین حال سال‌های گذشته تحولات خوبی را در گردشگری و میراث فرهنگی شاهد بودیم و به درستی در خود دولت نیز توجه خاصی به این موضوع می‌شود.

اما غلامحسین شافعی در عین حال این انتقاد را نیز وارد کرد که نبود ثبات در مدیریت گردشگری کشور در سال‌های گذشته بیشترین آسیب را به این صنعت وارد کرده است. شافعی با بیان اینکه امروزه صنعت گردشگری از نظر درآمد و اشتغال با صنعت نفت و خودروسازی در کشور مقایسه می‌شود؛ عنوان کرد: در واقع این صنعت در رده بالا از نظر اهمیت اقتصادی معرفی می‌شود و از سوی دیگر ارزش افزوده گردشگری برای کشور قابل مقایسه با هیچ یک از بخش‌های دیگر نیست و ارزش افزوده آن بسیار بالاست.

بنابر آمار اعلامی از از سوی رییس اتاق ایران، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر در دنیا در صنعت گردشگری فعالیت دارند و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار نیز درآمد سالانه این صنعت برآورد می‌شود که باز هم سهم ایران در آن بسیار اندک است.او با بیان اینکه تغییرات ارزی سبب شده تا ایران به یکی از ارزان‌ترین کشورها برای گردشگری خارجی محسوب شود، گفت: این موقعیت ویژه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری ایران فراهم کرده است. شافعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر تقویت حضور بخش خصوصی در صنعت گردشگری بیان کرد: مردمی بودن صنعت گردشگری بیشتر از سایر بخش‌ها است؛ از این رو، در تدوین سیاست‌های کلان انتظار می‌رود، بخش خصوصی حضور داشته باشد و مشاوره دهد. همچنین به گفته او، ایجاد تسهیلات ویژه و حمایت لازم در توسعه صنعت گردشگری مساله مهمی است که اقدامات خوبی هم در این زمینه تاکنون انجام شده است.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نشست صبحانه کاری اتاق ایران، در جمع فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه می‌توان با سرمایه‌های اندک در این صنعت می‌توان ایجاد تولید و رونق کرد، گفت: ارزش افزوده بالای گردشگری با سهم سرمایه‌گذاری اندک، سود و درآمد بالا ایجاد می‌کند که سهم این ارزش افزوده در صنایع دستی بسیار بالااست.وزیر پیشنهادی گردشگری در ادامه با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، عنوان کرد که تاکنون بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری کشور سرمایه‌گذاری شده که رقمی امیدوارکننده است. همچنین ظرف دو سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ موافقت اصولی صادر شده که نشان از اقبال بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش دارد.او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار بانک مرکزی گریزی زد و گفت: بنابر این آمارها سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۷ برابر با ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده حدود ۲.۸ تا ۳ درصد از GDP را تشکیل می‌دهد. مونسان در عین حال با تکیه بر این آمارها عنوان کرد که هدف‌گذاری ما برای رسیدن به سهم ۴.۷ درصدی است و برای این منظور نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری هستیم. او در اینجا خواستار خواهان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شد.

 

 

ارسال نظر