اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۹۵

امتناع کشاورزان از تحویل گندم به دولت

علیقلی ایمانی نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت گندم تا ۲۵ شهریور ادامه دارد، افزود: با توجه به امتناع کشاورزان از تحویل گندم به دولت و افت میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل، وزیر جهاد به کشاورزان هشدار داده که مراکز خرید تنها تا پایان شهریور گندم تولیدی را تحویل می‌گیرد. ایمانی ادامه داد: سال گذشته ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد که این امر نشان می‌دهد میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد افت داشته است. نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران از پرداخت ۹۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی دستور داده که مطالبات کشاورزان در اسرع وقت بطور کامل پرداخت شود. وی با تاکید بر این مساله که نرخ خرید تصمینی گندم حداکثر تا پایان شهریور باید اعلام شود، بیان کرد: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی همانند سنوات گذشته، کشاورزان را برای کشت گندم دچار تردید می‌کند که به همین خاطر از شورای اقتصاد انتظار می‌رود که با نرخ پیشنهادی وزارتخانه موافقت کند.

ایمانی ادامه داد: براساس متوسط هزینه‌های تولید گندم در استان‌های مختلف، عملکرد ۳ تا ۴ تن در هکتار و تورم اعلامی بانک مرکزی نرخ پیشنهادی ما برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است که امیدواریم مسوولان شورای اقتصاد با این نرخ موافقت کنند تا آینده تولید گندم در کشور دچار چالش نشود.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی بر خودکفایی گندم اثر گذار است، بیان کرد: اگرچه قاچاق گندم به سبب ورود دستگاه‌های نظارتی از مرز‌های کشور امکان‌پذیر نیست، اما برخی دلالان اقدام به احتکار گندم در انبار‌ها کردند که هر روز در استان‌های مختلف مسوولان نظارتی، انبار‌های گندم‌های احتکار شده را شناسایی می‌کنند، در حالی که با اعلام نرخ منصفانه چنین مسائلی اتفاق نمی‌افتد.

نایب رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: فردا نشستی با کمیسیون کشاورزی مجلس داریم تا نظر کمیسیون را در ارتباط با نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم بشنویم.

6 هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور باقی مانده است

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به آخرین وضعیت خودرو‌های باقی مانده در گمرک کشور گفت: متاسفانه هیچ اتفاق جدیدی حاصل نشده و در این خصوص مکاتباتی با ریاست‌جمهوری، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر صنعت معدن و تجارت انجام شده و قول‌هایی داده شده، ولی متاسفانه هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است. او ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات دولت، قرار بود تمامی خودرو‌های موجود در گمرک که مشکل قضایی ندارند، قابلیت ترخیص پیدا کنند و تاکید شده بود ملاک عمل تنها قبض انبار است، اما متاسفانه در اجرا وزارت صمت توانمندی حل این موضوع را در خود ایجاد نکرده بود و یک ناهماهنگی کامل همچنان وجود دارد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۶ هزار دستگاه خودرو در گمرک کشور باقی مانده است که در این بین ۱۸۰۰ اظهار نامه گمرگی صادر و ۸۰۰ گواهی نامه گمرگی دریافت کرده‌اند. دادفر اضافه کرد: مابقی خودرو‌ها هم قبض انبار دارند و منتظر عملیاتی شدن این طرح هستیم چرا که هنوز مصوبه هیات دولت در مورد ترخیص خودرو‌های موجود در گمرک تمدید نشده است. او افزود: هنگامی که مصوبه دولت مبنی‌بر ترخیص خودروهای رسوب کرده در گمرک به مدت ۲ ماه تمدید شد، بسیاری از مشتریان و همچنین وارد‌کنندگان امیدوار بودند در فرصت پیش رو بتوانند باقی خودروهای مانده در گمرکات کشور را ترخیص کنند. البته همانطور که ذکر شد تنها حدود ۴۰ درصد از این خودروها امکان ترخیص یافتند و بخش عظیمی از آنها با توجه به اتمام فرصت ترخیص، پشت درهای گمرک ماندند. دادفر گفت: در حال حاضر دو هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در اختیار مراجع قضایی قرار دارند.

عرضه دام بسیار مناسب است

رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت دام سنگین حدود ۹۰ و دام سبک حدود ۱۰۳ هزار تومان است، گفت: با توجه به برخورد قانونی با متخلفان قاچاق دام از کشور، حجم عرضه دام سبک و سنگین در کشور بسیار قابل توجه بوده و کمبودی در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت. علیرضا ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط بسیار مناسبی در تامین و عرضه دام سبک و سنگین وجود دارد و با توجه به تجربه سال‌های گذشته، هیئت‌ها حجم قابل توجهی از نیاز خود را از طریق دام سنگین تامین می‌کنند و تامین و عرضه دام سنگین در حال حاضر بیشتر از دام سبک است. رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی بیان کرد: قیمت گوشت و دام نسبت به دو هفته گذشته تغییر آنچنانی نداشته و افزایش قیمتی را تجربه نکرده و هر کیلو گوشت دام سنگین در محدوده ۹۰ هزار تومان و هر کیلو شقه بدون دنبه گوسفندی در حدود ۱۰۳ هزار تومان است. وی با تاکید بر اینکه عرضه دام بیش از تقاضا است، خاطرنشان کرد: دام تهران از غرب کشور به خصوص استان کرمانشاه تامین می‌شود و مشکلات گذشته مبنی بر قاچاق دام بطور کامل رفع شده و با متخلفان برخورد قانونی شده که این موضوع در تامین قابل توجه دام در کشور تاثیرگذاری داشته است.

 

 

ارسال نظر