محدودیت‌های ارزی و قوانین دست و پاگیر صادراتی رفع شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۹۱

پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، استاندار آذربایجان غربی، رییس کل گمرک کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی استان برگزار شد.

حسن انتظار رییس اتاق ارومیه در این نشست اظهار کرد: در 5 ماهه نخست امسال 145 درصد افزایش صادرات در استان رقم خورده که  55 درصد محصولات صادراتی این استان از طریق گمرگ پیرانشهر بوده است.

وی با اشاره به ترانزیت یک میلیارد دلار کالا در استان افزود: 70 درصد تراتزیت این کالاها از طریق گمرک پیرانشهر انجام شده است در حالی که از نظر زیرساختی این گمرگ وضعیت مناسبی ندارد. رییس اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه بخش خصوصی خواستار حل ماده ۲۰ است، ادامه داد: این موضوع به دغدغه مهم بخش خصوصی تبدیل شده و بر خلاف برگزاری جلسات مختلف هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.وی با خطاب قرار دادن وزیر اقتصاد عنوان کرد: در شرایط سخت امروز، بهتر است سهم و نمره بخش خصوصی در بازار فعلی ایران ارزیابی شده تا مشخص شود که این بخش چه خدماتی را در این شرایط سخت انجام داده است. انتظار با انتقاد از عدم واگذاری‌های نامناسب املاک و دارایی‌های دولتی به بخش خصوصی و خصوصی‌سازی، عنوان کرد: امروزه بخش خصوصی با مشکل عدم تامین سرمایه در گردش مواجه بوده که دولت برای حل این مشکل باید تدابیر مناسب و اصولی بیندیشد.دبیر شورای گفت‌وگوی آذربایجان غربی با اعلام اینکه استان‌های مرزی یک فرصت برای توسعه است، تصریح کرد: بازار ایران به ویژه بازار آذربایجان‌ غربی ظرفیت بالایی برای صادرات و تولید محصولات کشاورزی دارد و برای این منظور باید مسوولان در نظر داشته باشند که مرز، دیگر تهدید نبوده بلکه یک فرصت برای استان‌های مرزی و توسعه کشور است. رییس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی آذربایجان غربی، بهبود فضای کسب و کار را از دیگر توفیقات اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: آذربایجان غربی در شاخص بهبود فضای کسب و کار در پاییز و زمستان سال گذشته رتبه دوم کشور و در بهار امسال رتبه نخست کشور را کسب کرده است. وی افزود: نرخ بیکاری استان نیز در بهار امسال 4.2 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش پیدا کرده است. استاندار آذربایجان غربی در ادامه به برخی مشکلات صادرکنندگان استان اشاره کرد و گفت: پیمان‌سپاری ارزی به کشاورزی و باغداری استان لطمه وارد کرده و صادرات محصولات کشاورزی استان با مشکل مواجه شده است که انتظار داریم وزارت اقتصاد در راستای رفع این مشکل و اصلاح برخی مقررات، اقدام عاجل انجام دهد. شهریاری همچنین از وزیر اقتصاد خواستار پیگیری جدی رفع برخی محدودیت‌های ارزی و قوانین دست و پاگیر صادراتی شد و گفت: در تصویب و صدور بخشنامه‌هایی که بر بخش خصوصی و صادرکنندگان تاثیر می‌گذارد باید از

صاحب‌نظران و فعالان بخش خصوصی نظرخواهی شود. فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست با بیان اینکه اصالت بخش خصوصی جزو آموزه‌های دینی ماست، گفت: بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 توسط مقام معظم رهبری، عملا نگاه منفی به بخش خصوصی از بین رفت و مسیر بخش خصوصی در اقتصاد کشور هموارتر شد. وی با طرح این سوال که چرا بخش خصوصی تاکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند، افزود: برای محقق شدن سیاست‌های اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی، هم دولت و هم خود بخش خصوصی باید مجدانه ایستادگی کنند و این مساله از مسائلی است که وزارت اقتصاد با جدیت پیگیری می‌کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: معتقدیم که بخش خصوصی تماشاگر بازی نیست بلکه بازیگر اصلی است که باید وسط اقتصاد باشد به ویژه در شرایط امروز که کشور با تحریم مواجه است بخش خصوصی باید نقش آفرینی و همانند واحد اجرای عملیات در جنگ عمل کند. دژپسند از واگذاری شرکت‌های بورسی نیز خبر داد وگفت: برای واگذاری سهام دولت در چند شرکت بورسی بخش خصوصی می‌تواند برای خرید به صورت انفرادی یا تشکیل کنسرسیوم اقدام کند.به گفته او، وزارت اقتصاد بصورت شبانه‌روزی پیگیر اصلاح و حذف مقررات زائد است، در این زمینه از بخش خصوصی هم انتظار می‌رود موارد و مقررات زائد که لازم الاصلاح است را به وزارت اقتصاد اعلام کند. وزیر اقتصاد در ادامه از افزایش تسهیلات اعطایی توسط بانک‌ها خبر داد و گفت: در 2 ماهه نخست سال جاری، اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 35 درصد رشد داشته که دو سوم

 این تسهیلات برای سرمایه در گردش و کمک به تولیدکنندگان بوده است. دژپسند افزود: اعطای تسهیلات به طرح‌های سرمایه‌گذاری با 70درصد پیشرفت فیزیکی نیز در اولویت قرار دارد.

 

 

ارسال نظر