اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۶۴

دردسرهای گرانی کاغذ

ایسنا| رییس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور با بیان اینکه گرانی کاغذ باعث شده دفترسازان امسال با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند، از دو برابر شدن قیمت دفتر دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته خبر داد. محمودرضا صنعتکار با اشاره به اینکه هیچ یک از شرکت‌های عضو این انجمن ارز دولتی یا نیمایی دریافت نکرده‌اند، گفت: صنعت دفترسازی سرمایه زیادی ندارد که بخواهد اقدام به واردات کاغذ کند؛ بنابراین واردکنندگان کاغذ بیشتر ناشران بودند که در نهایت کالای وارداتی خود را بالاتر از نرخ آزاد عرضه کردند. او با بیان اینکه قیمت هر بند کاغذ تحریر با نرخ آزاد باید معادل ۳۵۰ هزار تومان باشد، اما دفترسازان سال جاری این کاغذ را‌بندی ۵۳۰ هزار تومان خریدند، افزود: سال جاری دفترسازان به دلیل گرانی کاغذ با ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کردند. اکنون قیمت هر بند کاغذ تحریر نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده و به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که به دنبال آن، قیمت دفتر نیز حدود دو برابر شده است.

انتقاد از مکانیزم‌های سخت‌گیرانه کنترل قیمت

ایرنا| عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، ضمن انتقاد از مکانیزم‌های سخت‌گیرانه کنترل قیمت، گفت: رقابت و کیفیت در چارچوب این نظام قیمت‌گذاری دچار آسیب می‌شوند. حسن فروزان‌فرد با انتقاد از اینکه برخی مسوولان قیمت‌های غیرواقعی درباره محصولات اعلام می‌کنند، افزود: این رفتار که از مسوولیت‌پذیری غیرحرفه‌ای بخش دولتی ناشی می‌شود، تنها چالش بین مشتریان و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا را بیشتر می‌کند. او ادامه داد: حتی درباره اقلام اساسی دیدگاه‌های بنگاه‌های مختلف در زمینه مکانیزم‌های قیمت‌گذاری و منطق بازاریابی با هم متفاوت است. قبلا قرار بود سندیکاها و انجمن‌ها هماهنگ‌کننده قیمت‌گذاری شرکت‌ها و کالاها باشند که این اتفاق عملا رخ نداد.  این فعال اقتصادی عنوان کرد: مکانیزم‌های قیمت‌گذاری و کنترل قیمت، آدرس غلط دادن به مشتریان و مصرف‌کنندگان و جامعه بوده و معنایش این است که سودجویی یا رفتار غیرحرفه‌ای تولیدکنندگان باعث افزایش قیمت محصولات شده است؛ در صورتی که معمولا اینطور نیست و تولیدکنندگان در طول سال گذشته با دشواری‌هایی ناشی از افزایش نرخ ارز رو به رو بودند که باعث افزایش قیمت بیش از چهار برابری مواد اولیه و مواد بسته‌بندی شده است.  او ادامه داد: تولیدکنندگان در اغلب موارد نتوانسته‌اند قیمت کالای نهایی خود را متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه تعیین کنند. نقدینگی تولیدکنندگان در طول یک سال گذشته بسیار ناچیز بوده و مجبور بودند تنها برای زنده ماندن از تسهیلات بانک‌ها با سودهای بسیار بالا استفاده کنند. با این حال ‌خیلی از آن‎ها تولید را کاهش داده یا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. همه این اتفاقات ناشی از تغییر و تحولاتی است که خودشان در به وجود آمدن آن هیچ نقشی نداشته‌اند. فروزان فرد با بیان اینکه هیچ تولیدکننده‌ای مدافع افزایش قیمت‌ها نیست، اظهار کرد: دود افزایش قیمت، اول به چشم تولیدکننده می‌رود. در فضای اقتصادی کنونی و توانایی مصرف‌کنندگان برای خرید کالا، هیچ تولیدکننده‌ای مایل به گران شدن کالایش نیست. اینکه مسوولان دولتی، سودجویی تولیدکنندگان را علت تورم محصولات مطرح کنند، نهایت بی‌انصافی بوده و مغایر با شعار رونق تولید است.

بازار مواد غذایی در ماه محرم کمبودی ندارد

ایسنا| رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در بازار مواد غذایی برای ماه محرم وجود ندارد، گفت: در ماه محرم دولت و عرضه‌کنندگان عمده با توجه به افزایش حجم تقاضا، باید حجم عرضه را افزایش دهند تا میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب باشد. محمد آقاطاهر درباره بازار مواد غذایی و نزدیکی به ایام ماه محرم، اظهار کرد: اکنون شرایط عرضه و تقاضای برنج بسیار مهم و قابل‌ توجه است که برنج خارجی به میزان قابل‌توجهی به کشور وارد شده و حجم دیگری در بنادر و گمرکات وجود دارد، که رفته‌رفته به بازار تزریق خواهد شد و میزان موجودی کاملاً پاسخگوی نیاز بازار است. او با بیان اینکه برنج ایرانی به دست آمده است، افزود: میزان عرضه و قیمت رب گوجه‌فرنگی اکنون مناسب ارزیابی می‌شود و این در حالی است که قیمت این محصول روند نزولی به خود گرفته است. بازار حبوبات در ماه‌های گذشته نوسانات قیمتی خاصی را تجربه کرد؛ اما اکنون قیمت این محصولات ثابت بوده و مشکلی در زمینه تأمین و عرضه حبوبات در کشور وجود ندارد.  رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره بازار روغن نیز عنوان کرد: دولت در زمینه عرضه و نظارت بر بازار روغن ورود کرده و شرایط قابل قبولی بر این بازار حاکم است، اما اگر میزان عرضه به‌ویژه عرضه روغن جامد افزایش یابد، بازار روغن نیز هیچ کمبود و مشکلی نخواهد داشت. او درباره کاهش عرضه شکر در برخی مواقع زمانی، تاکید کرد: فرآیند بسته‌بندی شکر در برخی مواقع طولانی می‌شود که این موضوع عرضه به بازار را کند می‌کند، اما در مجموع در زمینه عرضه شکر کمبودی احساس نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود، حجم عرضه شکر افزایش یابد تا قیمت آن بیش از گذشته کاهش یابد، از سوی دیگر دولت و عرضه‌کنندگان باید در ماه محرم با توجه به افزایش تقاضا، میزان عرضه را افزایش دهند تا میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب باشد.

 

ارسال نظر