معاملات کوتاژ صادراتی در «نیما» قفل شد

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۹۱

بیش از ۱۵ روز است که صادرکنندگان و واردکنندگان در معاملات ارزی خود با یکدیگر در سامانه جامع تجارت دچارمشکل شده و درحال حاضر امکان ثبت کوتاژ صادراتی برای واردات در مقابل صادرات متوقف شده است. معاملات ارز در سامانه جامع تجارت به منظور استفاده واردکنندگان از ارزهای حاصل از صادرات یا واردات در مقابل صادرات خود، که بیش از ۱۵ روز است که با مشکلاتی مواجه شده که دامنه آن از صدور تاییدیه بانک‌ها تا عدم امکان تایید ثبت‌سفارش واردات از سوی صادرکنندگان کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر این اساس آنگونه که فعالانه اقتصادی می‌گویند از ۵ مردادماه، سامانه جامع تجارت برای واگذاری اظهارنامه‌های صادراتی و ثبت کوتاژ برای واردات در مقابل صادرات با مشکل جدی مواجه شده و این فرایند روز به روز کندتر و در حال حاضر نیز چند روزی است که متوقف است. بر این اساس صادرکنندگان می‌گویند از حدود ۱۰۰ اظهارنامه و کوتاژ صادراتی آنها ۳ تا ۵ مورد شاید ثبت شده و صادرکننده می‌تواند آن را به منظور واگذاری به واردکنندگان تایید کند و این در شرایطی است که حتی صادرکنندگان در پرتال‌های شخصی خود در سامانه جامع تجارت نیز، امکان تایید ثبت سفارش‌های پذیرفته شده از سوی بانک‌ها را هم ندارند.

محمد خادمی، صادرکننده‌ای که مدت‌ها با این مشکل مواجه شده، می‌گوید: چند روزی است که عملا رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با مشکلاتی در سامانه جامع تجارت مواجه شده و اکنون امکان واگذاری ارزهای صادراتی برای واردات خود صادرکنندگان یا واگذاری آن به غیر وجود ندارد.او افزود: این مشکل عملا رفع تعهد ارزی صادرات را با مشکل مواجه کرده و واردکننده‌ای که با صادرکننده توافق کرده تا ارز او را در خارج از کشور مورد استفاده قرار دهد، عملا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده که سرگردانی او را در پی داشته است.به گفته خادمی، چنانچه صادرکننده نتواند ثبت سفارش واردکننده را تایید کند، عملا اظهارنامه مورد تایید بانک هم باطل شده و مجدد باید فرآیند ثبت سفارش از سوی بانک عامل تایید شود که این خود کاری زمان‌بر است. اکنون هم صادرکننده و هم واردکننده سرگردان بوده و مشکلات فنی که در سامانه جامع تجارت بروز کرده عملا منجر به توقف معاملات کوتاژ صادراتی در سامانه نیما شده است. براساس این گزارش، طبق اطلاعات واصله حتی عرضه ارز نیز هم‌اکنون در سامانه نیما با مشکل مواجه است؛ چراکه امکان ثبت کوتاژ صادراتی توسط صادرکننده در سامانه نیما نیز با کندی انجام‌ می‌شود که با توجه بر لزوم برگشت ارز حاصل از صادرات، بانک مرکزی باید با برطرف کردن هر چه سریع‌تر این اختلال، زمینه را برای بازگشت مجدد فرآیند کار معاملات ارزی فراهم کنند؛ در غیر این صورت بطور قطع رفع تعهد ارزی صادرات و امکان واردات نیز مجددا با مشکل مواجه خواهد شد.

 

ارسال نظر