صادرات 8 میلیارد دلاری ایران به عراق

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۰۰

رییس کمیسیون خدمات فنی ومهندسی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: آشنایی با راهکارهای تجارت با عراق به دلیل ارتباط تنگاتنگ تجارت و اقتصاد این کشور با ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن، بسیار مهم است و باید مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار گیرد.  به گزارش ایسنا، رضا مونسان در نشست بررسی فرصت‌های حضور شرکت‌های کرمانی در بازار عراق با اشاره به اینکه بازار عراق از مزایای بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: وجود مرز مشترک، پایانه‌های متعدد، حمل و نقل آسان و فاصله کم ایران با بخش زیادی از شهرهای عراق برای تامین نیاز مردم آنها، تامین بیش از ۹۰ درصد نیازهای عراق از طریق واردات، حمایت‌های دولتی، موقعیت استراتژیک عراق و... از جمله مزایای مشترک بین دو کشور ایران و عراق است. آشنایی با راهکارهای تجارت با عراق به دلیل ارتباط تنگاتنگ تجارت و اقتصاد این کشور با ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن بسیار مهم است و باید مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار گیرد.

او شهر بغداد را برای ورود فعالان اقتصادی به بازار عراق به عنوان نخستین گزینه پیشنهاد کرد و گفت: با توجه به اینکه ۲۰ درصد جمعیت عراق در بغداد ساکن هستند، انباشت نیازها در این شهر بیشتر است و همچنین تجار و ارگان‌های اصلی این کشور نیز در بغداد هستند. ضمن آنکه بصره، استان مهم دیگر عراق است که به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، اهمیت استراتژیک دارد و پس از آن نیز می‌توان شهرهای بابل، نجف و کربلا را از این نظر جزو شهرهای مهم عنوان کرد.

به گفته او، حدود ۶۰ درصد از جمعیت ۳۹ میلیون نفری عراق را جمعیت زیر ۲۴ سال تشکیل می‌دهند که با توجه به نرخ رشد ۳ درصدی جمعیت در این کشور، این روند رو به افزایش است و جمعیت جوان این کشور نیازهای مختلفی دارد که در این رابطه می‌توان در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و خدمات فنی و مهندسی به بازار این کشور ورود کرد.

مونسان، به تورم صفر تا دو درصدی در اقتصاد کشور عراق در چند سال گذشته اشاره و عنوان کرد: ثبات نسبی در این کشور وجود دارد و سرمایه‌گذاران چندان نگران نوسانات احتمالی قیمت‌ها نباشند. تغییرات نرخ دینار به عنوان واحد پول رسمی عراق، ارتباط مستقیم با قیمت دلار دارد و به همین دلیل این کشور در تغییرات ارزش دلار نوسان‌های کمتری را تجربه کرده است.

او با بیان اینکه در عراق بخش خصوصی فعال قابل توجه وجود ندارد، افزود: عمده مردم در عراق از دولت حقوق دریافت می‌کنند که اکنون نیز دولت این کشور با کسری بودجه روبه‌روست و تعداد پروژه‌های دولتی بسیار کمتر شده است. سالانه بیش از هشت میلیارد دلار صادرات از ایران به عراق انجام می‌شود که البته با توجه به صنعتی شدن کشور عراق در آینده، باید برای حفظ و افزایش این میزان صادرات در سال‌های آینده برنامه‌ریزی شود. او راهکارهای معرفی محصولات و تولیدات به بازار عراق را حضور در نمایشگاه‌ها، اعزام هیات‌های تجاری، تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات، کمک گرفتن از تشکل‌های مرتبط و فضای مجازی عنوان کرد.

 

 

ارسال نظر