اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۱۹

رونق صنعت ضایعات منجربه تولید ارزش افزوده می‌شود

محمدرضا خیرخواه کرمانی بازرس انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق با اشاره به ردیف‌های تخصیص ارز دولتی و برخورد این نهاد در برابر عدم تخصیص ارز دولتی به آنها، اظهار کرد: صنعت کاغذ و کارتن هم مانند سایر صنایع مستلزم حمایت‌های تخصصی و کارشناسی است. بر همین اساس با مطرح شدن بحث تخصیص ارز دولتی به اقلام اساسی کشور صاحب نظران تصمیم گرفتند با توجه به اولویت‌های مورد نیاز جامعه فعلا خود را ملزم به دریافت ارز دولتی نکنند.

او ادامه داد: زیرا معتقدیم خط مقدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و دارو‌های ضروری بیماران صعب‌العلاج است. خیرخواه کرمانی در پاسخ به این سوال که آیا ردیف تخصیص ارز دولتی به کالا‌ها قابل قبول است؟ گفت: در شرایط حال حاضر تخصیص و اولویت‌بندی مناسب و مطلوبی در ارز دولتی است و بعید می‌دانم ارز رسمی به کالا‌های غیر ضرور پرداخت شود.  این مقام مسوول بیان کرد: اینکه کاغذ بسته‌بندی از اهمیت بسزایی در کشور برخوردار است قابل کتمان نیست چرا که بسته‌بندی از کوچک‌ترین اقلام نظیر دارو، تجهیزات پزشکی، خوراکی و مواد شیمیایی آغاز و به اقلام حجیمی نظیر لوازم خانگی، کاشی و موزاییک را شامل می‌شود. بازرس انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق تصریح کرد: میزان تولید کارتن در کشور مقیاس و نمادی برای رونق تولید است، ولی ما مزیت‌های نسبی آن را ترجیح می‌دهیم. مزیت نسبی در کشور ما هم‌اکنون محصولات کشاورزی ما هستند. ما ۲۲ میلیون تن محصولات باغی در کشور داریم که همین امر مسبب کسب رتبه ۶ تولید محصولات باغی در دنیا شده است.

او توضیح کرد: تنها دلیل بسته‌بندی نامناسب ۳۰ درصد این محصولات باغی تبدیل به محصولات زاید می‌شوند. اگر بتوانیم این درصد را با بسته‌بندی مناسب پوشش دهیم قطعا رونق تولید در بخش کشاورزی و همچنین رونق صادرات را شاهد خواهیم بود.

بازرس انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق توضیح داد: اینجا فقط کارتن را به عنوان صنعت مستقل نباید دید بلکه رونق این صنعت منجر به تولید ارزش افزوده در سایر عرصه‌های کشور خواهد شد.  او ادامه داد: تولید به موقع و با کیفیت کارتن‌های بسته‌بندی منجر به افزایش ثروت کشاورزان کشور خواهد شد. چرا که کارتن بسته‌بندی مناسب با کیفیت بالا و استاندارد‌های جهانی مانع فرسودگی و در نهایت تخریب محصولات کشاورزی می‌شود.به طور مثال تولید به موقع جعبه‌های خرما در جنوب کشور بر زندگی و درآمد کشاورزانی که تنها سرمایه زندگی شان تولید خرما است تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. زمانی که بسته خرما به موقع به دست تولید‌کننده برسد مواد دور ریز آن کاسته شده و فرد با سود بیشتری همراه خواهد بود. این مقام مسوول تاکید کرد: آخال در چند سال قبل به عنوان یک مواد مضر و خطرناک تلقی می‌شد در صورتی که این مواد برای صنعت تولید کاغذ کارتن بسیار حایز اهمیت و کاملا بی‌خطر بود. حتی محیط زیست معتقد بود ما زباله را وارد کشورمی کنیم. دلایل عمده بی‌اهمیتی به آخال در کشور وجود ۲ کارخانه مهم چوب و کاغذ در شمال کشور و همچنین واردات بی‌دغدغه و تحریم کاغذ بود. خیرخواه کرمانی بیان کرد: آخال در بسیاری از شهر‌ها سوزانده می‌شد. اما با گذر زمان و درک اهمیت این بازیافت‌ها، تکنولوژی تولید این نوع مواد اولیه در دسترس کشور‌ها قرار گرفت. میزان تولید کاغذ با کیفیت مناسب از ضایعات کاغذ افزایش پیدا کرده است بروز رسانی کشور‌ها و خرید دستگاه‌های بروز اهمیت این ضایعات بیشتر شد.

زنجیره ارزش برای کاهش قیمت گوشت گرم گوساله

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ما به دنبال ایجاد زنجیره گوشت گرم گوساله از مزرعه تا سفره در راستای متعادل کردن قیمت و بالا بردن کیفیت این محصول هستیم. مرتضی رضایی گفت: با توجه به بهبود وضعیت تولید دام زنده در کشور ما درصدد هستیم با تشکیل زنجیره ارزش، گوشت گوساله گرم تولید داخل با قیمت و کیفیت مناسب به دست مردم برسد. وی افزود: دامداری‌ها هم‌اکنون با انباشت گوساله‌های پروار شده آماده به بازار روبرو هستند که همین امر موجب شده قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله زنده به زیر ۳۰ هزار تومان برسد و بنابراین انتظار داریم مردم نیز این کاهش قیمت را در بازار حس کنند. رضایی اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت گوشت گوساله زنده تولید داخل و ارزیابی‌های صورت گرفته، قیمت هر کیلوگرم لاشه گرم گوساله در بازار باید حدود ۸۰ هزار تومان باشد و هر قیمتی بالاتر از آن حباب قیمت است. وی تصریح کرد: متاسفانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دامداران، اتحادیه‌ها و تامین‌کنندگان دام آنقدر از هم فاصله گرفته‌اند که دلال‌های مزاحم وارد عرصه شده و بر قیمت گوشت تاثیر گذاشته‌اند. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این در حالی است که تامین‌کنندگان دام کشور آماده‌اند گوشت گرم گوساله را به صورت لاشه با قیمت مناسب در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای قطعه‌بندی قرار دهند. وی گفت: در راستای تعامل بیشتر و شکل‌گیری زنجیره گوشت گوساله تولید داخل، در آینده جلساتی با حضور واحدهای قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت برگزار می‌کنیم. رضایی در نشستی با حضور جمعی از نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین میوه و تره‌بار، انجمن صنفی گاوداران ایران و شورای تامین‌کنندگان دام ایران سخن می‌گفت.

 

ارسال نظر