اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۲۸

شناسایی یک انبار کاغذ احتکار شده در شورآباد

مهر| یک انبار که در آن کاغذ وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی احتکار شده بود، روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸ در منطقه شورآباد تهران شناسایی و پلمب شد. یک مقام مسوول صنفی با اعلام این خبر گفت: این انبار کاغذ پلمب شده و قرار است کاغذهای کشف شده در آن به زودی روانه بازار شود. او افزود: قرار است کاغذها در مبادی عرضه توزیع شوند.

موافقت رییس مجلس با بازگشت وزارت بازرگانی

اتاق اصناف ایران| رییس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور داشتن بازرگانی متمرکز به نفع اقتصاد و تولید کشور خواهد بود. علی لاریجانی اظهار کرد: در حالت عادی شاید تفکیک وزارت خانه‌ها ضرورتی نداشته باشد اما در شرایط فعلی اقتصاد امروز کشور داشتن بازرگانی متمرکز می‌تواند کمک موثری را به توسعه اقتصادی و رشد واحدهای تولیدی و وضعیت بازرگانی و صادرات داشته باشد. او تصریح کرد: یکی از مسائلی که باعث شده تا بحث تفکیک وزارت خانه مطرح شود، گستردگی و بزرگ بودن این وزارتخانه‌هاست که سبب می‌شود، بازدهی لازم را نداشته باشند. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عقیده اینجانب تفکیک وزارت بازرگانی می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد، افزود: اکنون درباره بحث تفکیک وزارت صمت به قطعیت نرسیده‌ایم و این مساله باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

تنظیم بازار به سبک وزارت صمت

ایلنا| نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور درباره تصمیم وزارت صمت برای واردات مرغ سه نکته را مورد اشاره قرار داد. حبیب اسدااله‌نژاد درمورد تامین و قیمت نهاده‌های دامی و مشکل مرغداران عنوان کرد که نگاه وزارت صمت به آنها کارشناسی نبوده است. به گفته اسدااله‌نژاد؛ بر اساس ادعای وزارت صمت 100 درصد نهاده‌ها با نرخ دولتی به دست مرغدار می‌رسد در حالی که حداکثر 60 تا 70 درصد نهاده‌های دامی با نرخ ارز دولتی تامین و به دست مرغداران می‌رسد، بقیه با قیمت نرخ ارز آزاد به دست ما می‌رسد. او تاکید کرد: اکنون مساله اصلی مرغداران در تولید علاوه بر تلفات و عدم وزن‌دهی مطلوب به واسطه هوای گرم، تامین کافی و به موقع نهاده‌های دامی با قیمت مناسب برای افزایش جوجه‌ریزی و تولید است. نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور مدعی شد: اگر مشکل نهاده‌ دامی از بعد تامین با نرخ مصوب و در زمان نیاز واحدهای مرغداری مرتفع شود نه تنها به میزان نیاز کشور که 2 میلیون و 200 هزار تا 2 میلیون و 300 هزار تن مرغ است، مرتفع می‌شود؛ بلکه با توجه به ظرفیت‌ها امکان تولید 3 میلیون و 200 هزار تن مرغ یعنی یک میلیون تن بیشتر از نیاز کشور و باز شدن باب صادرات فراهم می‌شود. او درباره سومین نکته نیز گفت: تحمیل تامین ارز برای واردات مرغ در شرایط فعلی بسیار غیرمنطقی است. تحمیل تامین ارز، تحمیل مشکلات نقل و انتقال ارز و فرستادن این پیام به جهان که ما درتامین یک کالای پر‌مصرف خود با مشکل روبه رو هستیم آن هم برای کالایی که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد غیرمنطقی و غیر کارشناسی است. اسدااله‌نژاد کف قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار جهانی را 1.8 دلار عنوان کرد که با در نظر گرفتن هزینه‌های نقل و انتقال پول بالاتر از نرخ مرغ در کشور تمام می‌شود. او با تاکید بر اینکه مرغ‌های وارداتی منجمد خواهند بود، افزود: علاوه بر قیمت بالاتر مرغ وارداتی نسبت به مرغ‌های داخلی ثبت سفارش و انتقال مرغ در حجم بالا به کشور نیز پروسه‌ای زمان بر بوده و به 1.5 تا 3 ماه زمان نیاز دارد. در این بازه زمانی در تولید مرغ در کشور تغییرات زیادی صورت می‌گیرد، که از جمله آنها می‌توان به افزایش تولید با سردتر شدن هوا اشاره کرد. اسدالله نژاد نسبت به نتیجه واردات هشدار داد و گفت: ماندن تولید داخل بر روی دست تولید‌کننده و زیان مرغداران و خارج شدن عده‌ای از آن از چرخه تولید نتیجه این اتفاق خواهد بود که در نهایت موجب ایجاد وابستگی به واردات می‌شود که به نظر خواست وزارت صمت است.

ثبت سفارش 200 میلیون دلاری کاغذ

شاتا| معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ثبت سفارش 200 میلیون دلاری در کاغذ گفت: از این رقم ۱۴۰ میلیون دلار آن تامین ارز شده است که حدود ۲۵ دلار آن ارز ۴۲۰۰ تومانی و حدود ۲۷ میلیون دلار تخصیص یافته آن ارز نیمایی بوده است. عباس قبادی اظهار کرد: همواره تولید داخل در بخش‌های مختلف بامشکلاتی رو به رو بوده است و با توجه به اجرای نهضت ساخت و تعمیق داخل، در تمام بخش‌های مختلف صنعت سعی می‌کنیم که تولید داخل را سرو سامان دهیم و از مشکلات واحد‌های تولیدی کم کنیم. او با اشاره به ظرفیت تولید کاغذ و مقوا در کشور بیان کرد: در بخش کاغذ و مقوا این امکان را در کشور داریم که بسیاری از نیازهای داخل را تولید کنیم اما؛ به جهت نداشتن توجیه اقتصادی و همچنین توجه به محیط زیست و استفاده نکردن از درختان داخل، به سمت واردات کاغذ رفتیم او با اشاره به ثبت سفارش 200 میلیون دلاری در کاغذ ادامه داد: از این رقم ۱۴۰ میلیون دلار آن تامین ارز شده است که حدود ۲۵ دلار آن ارز ۴۲۰۰ تومانی و حدود ۲۷ میلیون دلار تخصیص یافته آن ارز نیمایی بوده است.

 

ارسال نظر