اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۳۴۶

اختلاف معنادار نرخ مصوب مرغ با هزینه‌های تولید

عظیم حجت عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ با هزینه‌های تولید اختلاف معناداری دارد، اظهار کرد: با توجه به خرید نقدی یا پیش خرید نهاده‌های تولید و تاخیر ۲ تا ۳ ماهه کشتارگاه‌ها در بازپرداخت هزینه مرغ، مرغداران با هزینه‌های پنهانی روبرو هستند که در قیمت تمام شده تولید لحاظ نمی‌شود. وی اجرای نرخ مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی برای فروش هر کیلو مرغ گرم در بازار را منوط به پرداخت نقدی کشتارگاه‌ها دانست و افزود: با وجود آنکه تاخیر ۲ ماهه در پرداخت قیمت مرغ، ۶ درصد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، بنابراین از ستاد تنظیم بازار انتظار داریم نرخی را اعلام کند که برای مرغدار توجیه اقتصادی داشته باشد. حجت ادامه داد: اگرچه ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو مرغ از ابتدای امسال را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد، اما در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، مرغداران به‌طور متوسط کمتر از این نرخ مرغ تولیدی خود را در بازار عرضه می‌کردند که این امر بدان معناست که خانوار‌ها در برخی ماه‌های سال کمتر از نرخ مصوب و برخی ماه‌ها بیش از نرخ مصوب، مرغ مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر این مساله که بازار مرغ همانند سایر کالاها باید تابع سیستم عرضه و تقاضا باشد، گفت: از مسوولان ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع قیمت‌گذاری انتظار می‌رود در مواقعی که نرخ مرغ کمتر از قیمت مصوب است، با پرداخت یارانه، زیان تولیدکنندگان را جبران کنند تا آنها بتوانند در زمانیکه ازدیاد تقاضا منجر به کمبود عرضه می‌شود، همچنان با نرخ مصوب اقدام به عرضه مرغ در بازار کنند. وی ادامه داد: اگر مسوولان امر سیستم بازار تابع عرضه و تقاضا را قبول ندارند، جای این سوال مطرح است که چرا ستاد تنظیم بازار در مواقعی که قیمت مرغ با روند صعودی در بازار روبرو می‌شود به دنبال اجرای قیمت‌های ابلاغی هستند، اما در زمان کاهش قیمت به داد تولیدکننده نمی‌رسند؟ حجت در پایان با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت تا پایان مرداد در بازار ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به تنش‌های گرمایی و کاهش وزن لاشه، افزایش تلفات ناشی از شیوع بیماری نیوکاسل و کمبود واکسن‌های با کیفیت و کشش بازار پیش بینی می‌شود که روند کنونی قیمت با نوسان ۵ درصدی در بازار استمرار یابد.

ورود شرکت‌های تعاونی به بورس در راستای رونق تولید

بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون درباره نقش اتاق تعاون در رونق تولید اظهار کرد: حمایت از بخش مسکن و اقتصاد، یکی از اولویت‌های مهم اتاق تعاون در رسیدن به رونق تولید است. رییس اتاق تعاون در ادامه حمایت از تولیدکنندگان و شرکت‌های تعاونی دانش بنیان را از دیگر اهداف این سازمان دانست و افزود: ما تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف این سازمان، که با حمایت و بودجه دولت محقق می‌شود اجرایی می‌کنیم. عبداللهی ورود اتاق تعاون به بورس را از دیگر برنامه‌های این سازمان تا پایان سال دانست و تصریح کرد: شرکت‌های دولتی که در بورس حضور دارند سهام آنها واگذار می‌شود و کسی مانع خرید سهام آنها نیست، اما سهام آنها به صورت مدیریتی نیست بلکه حداکثر یک صندلی مدیریتی در هیات‌مدیره این شرکت‌ها از طریق بورس واگذار می‌شود. عبداللهی در ادامه درباره الزامات تحقق شعار سال رونق تولید گفت: با توجه به بی‌ثباتی‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه از هرگونه اظهارنظر تنش‌زا جلوگیری شود و حد الامکان جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس مشخص شود، حضور اتاق‌ها در جلسات تصمیم‌گیری بسیار مهم و تعیین‌کننده است، این موضوع برای فعالان اقتصادی جهت تعیین افق زمانی تصمیم‌گیری بسیار مهم است. رییس اتاق تعاون سیاست‌گذاری توسعه بازار با توجه به کاهش فرصت‌های صادراتی و کاهش قدرت خرید داخلی همچنین استفاده از ابزار تحریک تقاضای داخلی (همانند کارت‌های خرید) را الزامی و از دیگر برنامه‌های رسیدن به رونق تولید مطرح کرد.

هیچ اغذیه‌فروشی در تهران مجوز فعالیت شبانه ندارد

رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان و مواد غذایی تهران با بیان اینکه هیچ اغذیه‌فروشی در تهران مجوز فعالیت شبانه ندارد گفت: ما معتقدیم اگر قرار است خدمات ۲۴ساعته ارایه شود، باید اعضای اتحادیه، مجوز فعالیت شبانه داشته باشند نه دکه‌ها و کانکس‌های گوشه خیابان! اسدالله احمدی شهریور با اشاره به ممنوعیت فعالیت شبانه همه اغذیه‌فروشی‌ها در تهران اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به قوانین فعلی، هیچیک از همکاران ما در این اتحادیه مجوز فعالیت شبانه‌روزی ندارند و هیچ اغذیه‌فروشی شبانه در تهران مجاز به فعالیت نیست. رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان و مواد غذایی در واکنش به فعالیت شبانه برخی دکه‌ها و کانکس‌های اغذیه‌فروش در برخی خیابان‌های تهران گفت: ما معتقدیم که اگر قرار است خدمات 24 ساعته در این بخش ارایه شود، باید اعضای اتحادیه که قطعاً هم از نظر بهداشتی و هم از نظر قانونی، صلاحیت لازم را احراز کرده‌اند، مجوز فعالیت شبانه را داشته باشند نه دکه‌ها و کانکس‌هایی که در گوشه خیابان بدون هیچ نظارت بهداشتی و قانونی، فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه اتحادیه اغذیه‌فروشان و مواد غذایی تهران همواره خود را تابع قوانین و مقررات می‌داند گفت: از نظر ما اگر زیرساخت‌های قانونی برای فعالیت شبانه‌روزی اغذیه‌فروشان در تهران فراهم شود، می‌توانیم اشتغال زایی خوبی داشته باشیم و از همین رو ما در خواست خود را برای فعالیت شبانه، به مراجع ذی‌صلاح ارایه داده‌ایم تا با در نظر گرفتن جوانب قانونی، واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه بتوانند علاوه بر فعالیت در ساعات معمول، در ساعاتی از شب هم فعالیت خود را ادامه دهند.

 

ارسال نظر