تورم خالق نقدینگی است

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۹۸۵

بر اساس آخرین آمار ارایه شده از طرف بانک مرکز، رشد نقدینگی تا مرز ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی تورم روز افزون است، قیمت کالا و خدمات بالا می‌رود و به همین دلیل پول بیشتری در چرخه قرار می‌گیرد و این موضوع خود خلق نقدینگی را در پی دارد.

«مهدی رییس زاده»، با اشاره به اینکه افزایش نقدینگی دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، گفت: یکی از دلایل عمده رشد نقدینگی سیاست‌گذاری‌هایی است که باعث می‌شود منابع‌ پولی مردم به غیر از سیستم بانکی در بازار سرمایه، سکه، طلا و ارز دایم در نوسان باشد.

رییس‌زاده در ادامه به خروج نقدینگی از بانک‌ها اشاره کرد و گفت: اخیرا با سیاست‌های که اتخاذ شده و تعدیل نرخ سودها، بانک مرکزی در چارچوب‌هایی این مجوز را صادر کرده است که بانک‌ها بتوانند جذب منابع داشته باشند.

وی افزود: یکی از دلایل این اتفاق این است که پولی که از سیستم بانکی خارج می‌شود در محلی دیگر تجمیع می‌شود، همان‌طور که الان به سمت بازار بورس رفت و شاخص‌ها در حال افزایش است.

به گفته رییس‌زاده پول وقتی از سیستم بانکی خارج می‌شود گاهی به سمت سهام می‌رود و در مواقعی نیز به بازار طلا هدایت می‌شود، وقتی شاخص‌های بین‌المللی نشان می‌دهد قیمت طلا رو به افزایش است بیشتر هدایت نقدینگی به این سمت دامن زده می‌شود.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه بخشی از بحث‌های نقدینگی به تورم برمی‌گردد گفت: در حال حاضر تورم روز افزون است و وقتی قیمت کالا و خدمات بالا می‌رود و به همین دلیل طبیعتا پول بیشتری در چرخه قرار می‌گیرد و این موضوع خود خلق نقدینگی را در پی دارد. رییس‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه ما وقتی نتوانیم تورم را کنترل کنیم باعث افزایش نقدینگی می‌شویم افزود: بخش عمده مشکل عدم مهار تورم است؛ در حال حاضر باید سیاست اصلی، کنترل تورم باشد، این موضوع کمک می‌کند که نقدینگی روز افزون افزایش پیدا نکند و در زمان افزایش نیز جای می‌رود که بازده سود بیشتری دارد و جبران‌کننده نرخ تورم هم خواهد بود. اما اگر سیستم بانکی نرخ سود متناسب با آن را ندهد منابع جای دیگری انباشته می‌شود و همین باعث می‌شود که یک عدم بالانس به وجودآید.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه افزایش نقدینگی باعث می‌شود قیمت تمام شده تولیدات به دلیل نرخ تورم افزایش داشته باشد گفت: بالطبع این اتفاق شرایط رقابتی را از بین می‌رود، همچنین در اوج صادرات به غیر از بحث تحریم‌ها نمی‌توانند در رقابت به شکل سابق قرار گیرند و همین امر کاهش صادرات را در پی خواهد داشت.

وی افزود: در داخل هم تورم قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و در نهایت اگر این روند ادامه داشته باشد منجر به توقف تولید یا کاهش تولید خواهد شد.

به گفته رییس‌زاده مهم‌ترین موضوع در حال حاضر مهار نرخ تورم برگشت به سیر کاهش نرخ تورم است؛ چند سال قبل دولت توانسته بود در این مسیر موفق شود، اما بعد به دلیل این نوسانات نرخ ارز و اتفاقاتی که در اثر تحریم به وجود آمد این سیستم به‌هم خورد.

وی معتقد است که در حال حاضر باید با یک برنامه اصولی سیاست‌های پولی از سمت بانک مرکزی با سیاست‌های مالی از سمت وزارت اقتصاد هماهنگ شود. معمولا در شرایط تورم باید سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته شود.

 

ارسال نظر