ضرورت تدوین نقشه راه تنظیم بازار

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۸۹۵
ضرورت تدوین نقشه راه تنظیم  بازار

تعادل|

تنظیم بازار در شرایط جنگ اقتصادی از جمله ضرورت‌هایی است که در دستور کار متولیان بازرگانی کشور قرار گرفته است. به همین دلیل است که از زمان خروج امریکا از برجام مسوولان کشور در تلاش هستند تا شرایط را به نحوی فراهم کنند تا نیازهای داخلی به ویژه برای کالاهای اساسی با مشکل مواجه نشود. هر چند در ابتدای این راه، ابلاغیه‌ها و مصوبات مختلفی صادر شد که به دلیل عجله در صدور آنها فعالان اقتصادی آنها را کارشناسی نشده خطاب می‌کردند و بازار صادرات و واردات کشور را تحت تاثیر خود قرار داده بودند؛ اما امروز مسوولان متوجه ضرورت توجه ویژه به امر کارشناسی در این حوزه شده‌اند. از این رو، مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش «معاونین امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها» این امر را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار از جمله ضرورت‌هایی است که باید مد نظر قرار گیرد. این وزارتخانه برای رسیدن به هدف مذکور در حوزه بازرگانی دو بخش داخلی و بازرگانی خارجی را دنبال می‌کند که تنظیم بازار و توسعه صادرات دو محور این برنامه‌ها است. همچنین تاکید شده، که تنظیم بازار و سیاست‌های آن به هیچ‌وجه نباید ضرر و خللی به تولید وارد کرده و چرخ تولید را متوقف کند. این مسوولان معتقدند که صادرات در این شرایط از نان شب هم واجب‌تر است؛ چراکه به تولید و اشتغال کمک می‌کند و در این راستا باید توجهی ویژه به رایزنان بازرگانی کشور داشت.

   جلوگیری از ایجاد خلل در تولید با تنظیم بازار

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در همایش معاونین امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با اشاره به اینکه تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار که از تاکیدهای مقام معظم رهبری نیز هست را دنبال می‌کنیم، گفت: در حوزه بازرگانی دو بخش داخلی و بازرگانی خارجی را دنبال می‌کنیم که تنظیم بازار و توسعه صادرات دو محور این برنامه‌ها است.

حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار موفق عمل نکرد؛ چون هم خود متولی بخش تولید بود و هم برخی ابزارهای تنظیم بازار را در اختیار نداشت، افزود: پراکندگی مسوولیت‌ها سبب شد تا هفته قبل دولت وظایف تنظیم بازاری را که در قانون انتزاع به وزارت جهاد سپرده شده بود دوباره به وزارت صمت بازگرداند. او تنظیم بازار را موضوعی فرابخشی و مربوط به کل کشور دانست وگفت: تامین معیشت مردم موضوع و مساله مهم کشور است و مشارکت حداکثری همه دستگاه‌ها در تنظیم بازار ضروری است. تنظیم بازار و سیاست‌های آن به هیچ‌وجه نباید ضرر و خللی به تولید وارد کرده و چرخ تولید را متوقف کند؛ همچنین در برخی موارد نباید با ایجاد سرکوب قیمتی به سمت تعطیلی تولید برویم. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ادامه داد: برای تنظیم بازار، هم مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده هر دو تو امان و در کنار هم در نظر گرفته شوند و ما باید هر دو را در نظر بگیریم تا آسیب نبینند.

او با اشاره به برخی قیمت‌گذاری‌های مصوب در ستاد تنظیم بازار، بیان کرد: قیمت مصرف‌کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای مرغ، قیمتی است متعادل که نه مصرف‌کننده آسیب می‌بیند و نه تولید‌کننده متضرر می‌شود. مدرس خیابانی درباره نقش اطلاع‌رسانی در تنظیم بازار، گفت: اطلاع‌رسانی قیمت از اولویت‌های کاری ما در حوزه تنظیم بازار است که اپلیکیشنی برای اعلام و رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی و مورد نیاز مردم در حال راه‌اندازی است. در تنظیم بازار، رسانه و تعامل با رسانه جهت اعتماد‌سازی و اطلاع‌رسانی درست و به موقع خیلی مهم است. وفور کالا و فراوانی کالا در تنظیم بازار مقدم بر قیمت است که این مورد باید لحاظ شود. او افزود: در تنظیم بازار ضروری است که قدرت پیش بینی خود را بالا ببریم تا افزایش قیمت ناگهانی کالاها را بتوانیم پیش بینی و مدیریت کنیم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از جاهایی است که افزایش ناگهانی قیمت‌ها را می‌تواند به ما هشدار دهد تا بتوانیم سریع مدیریت کنیم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان کرد: تقویم کالایی برای رصد کالاها در فصول و ماه‌های خاص سال داشته باشیم و تقویم تولید و تقویم مصرف برای رصد کالاها در زمان‌های خاص (مانند ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس) و تقویم کالایی به تفکیک جغرافیای محل تولید کالاها را باید تدوین کنیم.

او تنظیم ورود و خروج کالا را یکی از ابزارهای تنظیم بازار معرفی کرد و گفت: استان‌های تولید‌کننده کالاها در ابتدا خود رصد کنند و کمبود کالایی اگر در استانشان اتفاق می‌افتد هشدار دهند تا بتوانیم سریع مدیریت کنیم.

مدرس خیابانی با اعلام اینکه تنظیم بازار بدون حضور اصناف یک شوخی است، گفت: ۳ میلیون واحد صنفی با ۷ میلیون اشتغال مستقیم ظرفیت قابل اعتنایی است و اتحادیه‌ها باید کار اجرایی کنند و بازرسان برای نظارت به اتاق اصناف بیاییند، کار اتحادیه‌ها نباید اجرایی باشد. او درباره وضعیت معیشتی کنونی مردم نیز، تصریح کرد: فشار روی مردم زیاد است، نباید در اتاق دربسته بنشینیم، حتما تولید باید با در نظر گرفتن معیشت مردم حمایت شود.

این مقام مسوول با اعلام اینکه صادرات در شرایط کنونی از نان شب هم واجب‌تر است، گفت: صادرات به تولید و اشتغال کمک می‌کند و باید تقویت شود و روی صادرات فوق‌العاده باید کار شود. او با بیان اینکه کارکرد رایزنان بازرگانی باید تقویت شود، افزود: امسال برای صادرات به ۱۵ کشور همسایه هدف‌گذاری شده، که رایزنان در این کشورها باید مستقر شوند و رایزنان باید اطلاعات بازاریابی برای حضور و توسعه کالاهای صادراتی و اطلاعات وضعیت رقبای صادراتی کشورمان را رصد و پایش کنند. مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه صادرات در حوزه استان‌های مرزی تقویت شود، اضافه کرد: بازارچه‌های مرزی باید رونق پیدا کنند، وقتی همه مسیرها را بستند نباید مسیرهایی را که خود داریم، مانند همین بازارچه‌های مرزی را خودمان تعطیل کنیم. همچنین از ظرفیت‌های بنادر استفاده شود، مثلاً بنادری مانند چابهار و انزلی پتاتسیل‌های خوبی دارند. استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند در بازرسی و نظارت بر بازار باید در دستور کار قرار بگیرد و حضور بازرسان و ناظران در بازار برای رصد و پایش قیمت‌ها، باید منطبق بر سامانه‌های هوشمند و‌ای تی باشد.

   موفقیت در تامین اکثر کالاهای مورد نیاز

همچنین معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن وتجارت در این همایش گفت: در تامین اکثر قریب به اتفاق کالاها توفیق داشتیم و باید این اقدامات به درستی به اطلاع مردم برسد. عباس قبادی بیان کرد: اطلاع از میزان تولید هم در محصولات صنعتی و هم کشاورزی برای رصد به موقع بازار ضروری است و معاونان بازرگانی سازمان‌های صمت استانی در جهت پیش بینی و رصد و گزارش میزان تولید و میزان کالاهای استانشان بکوشند تا بتوانیم تصمیمات کارشناسی و به موقع بگیریم. او با تاکید بر اینکه نظارت بر قیمت‌گذاری در زمان‌های خاص باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: به عنوان مثال اکنون زمان بازگشت حجاج است که نظارت بر رستوران‌هایی که از مهمانان حجاج پذیرایی می‌کنند باید در نظر گرفته شود. قبادی با اشاره به موضوع لاستیک افزود: شرایط تامین برخی کالاها مانند لاستیک حساس بود که با پیگیری‌های لازم به حالت عادی بازگشت و کمبودی نداریم. او درباره سبوس نیز گفت: قیمت مصوب سبوس ۱۲۵۰ تومان است، با همین قیمت که مصوبه تنظیم بازار است جلو می‌رویم. برنامه‌های مختلفی برای تنظیم قیمت نان مطرح شده و به زودی با هماهنگی وزارت کشور برای تنظیم بازار این کالا از رییس‌جمهور دستورات لازم را می‌گیریم.

   مدیریت بدون ریسک «جهادی» نیست

در ادامه این همایش مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: مدیران در شرایط خاص اقتصادی باید ریسک پذیر باشند و مدیری که ریسک نکند نمی‌تواند جهادی عمل کند. در شرایط جنگ اقتصادی همه شرایط فرق می‌کند و اولویت‌ها عوض می‌شود، شرایط جنگ اقتصادی این موضوع را اقتضا می‌کند. اکبر صادقی بیان کرد: با اعلام اینکه اکثر شکایات از استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه اصناف و اتحادیه‌ها است، افزود: تدوین نظام نامه‌ها برای مدیریت این موضوع ضرورت دارد و اصلاح فرآیندها در راستای پاسخگویی به شکایات وتکریم ارباب رجوع لازم است. او الکترونیکی کردن فرآیندها را برای شفافیت و مبارزه با فساد ضروری دانست و گفت: سامانه‌های وزارت صمت در این راستا است و نباید ارباب رجوع برای دریافت خدمتی سردرگم باشد و لزوم پاسخگویی سریع ضروری است. این مقام مسوول تفویض برخی اختیارات ستاد وزارتخانه به استان‌ها را در راستای تسریع امور دانست و بیان کرد: در نظام نامه ارزیابی عملکرد همه موارد تدوین و تبیین شده است که با توجه به آن، شاخص‌های عملکردی را افزایش خواهیم داد. او یادآوری کرد: جزو ۶ دستگاه برتر از لحاظ سلامت اداری هستیم و برخی استان‌ها که از این لحاظ سطح و عملکرد پایینی دارند آسیب‌شناسی کنند.

 

ارسال نظر