ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید نتیجه‌بخش نیست

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۸۴
ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید نتیجه‌بخش نیست

اتاق بازرگانی ایران|

عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران با انتقاد از سیاست‌های ممنوع و محدودکننده در روند واردات از نبود برنامه و سیاست‌های مشخص در دورانی که از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کنند، سخن گفت. به اعتقاد وی ممنوعیت واردات برای حمایت از تولید داخل سیاست اشتباهی است که ما را به سمت هدف هدایت نمی‌کند.

موسی احمدزاده از رویکرد دولت انتقاد کرد و خواستار توقف صدور اینگونه بخشنامه‌های محدودکننده بدون توجه به عواقب ناخوشایندی که می‌تواند سلامت جامعه را به مخاطره بیندازد، شد و گفت: سیاست‌هایی که گاهی دولت در برابر واردات اتخاذ می‌کند، پیام‌های نامطلوبی را برای طرف‌های ما در دیگر کشورها، ارسال می‌کند. به هر دلیل و بهانه‌ای که قرار است، واردات یک محصول متوقف شود، پیش از اعمال قانون باید به بخش خصوصی اطلاع داده شود. او تصریح کرد: از زمان ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تا به امروز بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده‌ایم. به ما می‌گویند که این اقدام در برابر خواسته بانک مرکزی و به دلیل کمبود ارز صادر شده است، وقتی به بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم از صدور چنین بخش‌نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیازی به ارز دولتی ندارند

احمدزاده در تشریح مشکلی که حدود 70 هزار نفر را در کشور درگیر کرده و دامنه تبعات ناشی از آن بسیار گسترده‌تر از این هم خواهد بود، گفت: اگر دولت به دلیل مسائل ارزی، بخشنامه ممنوعیت واردات لوازم آرایشی را ابلاغ کرده، بارها به آنها گفته‌ایم که برای واردات نیازی به ارز دولت نداریم و با ارز و اعتبار خود می‌توانیم واردات را انجام دهیم. اگر هم موضوع حمایت از تولید داخلی است که بازهم این ممنوعیت نمی‌تواند به آنها کمک کند و فقط میزان قاچاق این‌گونه محصولات را بالا برده و دولت را از درآمدهایی که می‌توانست از طریق واردات رسمی به دست آورد، محروم کند.

به اعتقاد او در صنعت آرایشی و بهداشتی مزیت رقابتی نداریم و تولید در این بخش بدون مهیا کردن زیرساخت‌ها به جایی نمی‌رسد. البته همین امروز هم تولیدکنندگانی هستند که در همین حوزه فعالند و بازار هم دارند اما آنچه اهمیت دارد، تولید صادرات محور و رعایت استانداردها و تلاش برای برند شدن است.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: هر کشوری را از تاریخ آن می‌شناسند، هرگاه صحبت از خاویار، فرش، صنایع‌دستی، فرش و زعفران شود، نام ایران در ذهن‌ها تداعی می‌شود. چون ایران در این بخش تبدیل به برند شده است. اما در حوزه آرایشی و بهداشتی کشورهایی چون فرانسه و ایتالیا سردمدار هستند. پس لازم است از مدل‌ها و تجربیاتی که آنها در اختیار دارند استفاده و بسترسازی کنیم تا این در حوزه هم رشد کنیم. این فعال اقتصادی با تأکید بر این نکته که مصرف‌کننده به راحتی و باسرعت نوع مصرف خود را به ویژه در محصولات و لوازم آرایشی و بهداشتی تغییر نمی‌دهد، تصریح کرد: باید آنچه در ذهن جامعه وجود دارد را بشناسیم. تبلیغات و معرفی درست محصولات و تلاش برای برند شدن در این حوزه بسیار مهم است. ممنوعیت واردات، نیاز جامعه را از بین نمی‌برد. درنتیجه قاچاق رشد می‌کند و انواع محصولات شناس و ناشناس وارد بازار می‌شود که هیچ نظارتی روی آنها نیست.

طبق اظهارات احمدزاده، ایران هفتمین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در دنیا و دومین در خاورمیانه است. عربستان هم به دلیل پذیرش گروه‌های قابل‌توجهی از مسافران و زائران، مقام اول در مصرف لوازم آرایشی را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص می‌دهد.

 

ارسال نظر