اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۰۶

رونق تولید با عرضه محصولات کشاورزی در بورس

فرهاد آگاهی نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در خصوص تأثیر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: ساماندهی بازار معاملات محصولات کشاورزی دیر یا زود باید انجام شود که یکی از مقاصد اصلی در مسیر این ساماندهی، عرضه محصولات در بورس کالا است.

آگاهی افزود: محصولات جدیدی در حوزه کشاورزی در راه ورود به بورس کالا قرار دارد که عرضه و طراحی ابزار‌های مالی روی محصولاتی، چون پسته، خرما، کشمش و گیاهان دارویی پس از زعفران و زیره می‌تواند علاوه بر شفاف‌سازی قیمت‌ها و حجم معاملات، کمک شایانی به رونق تولید کند.

رییس فدراسیون واردات اظهار کرد: کشاورزان کشور رفته رفته در حال آشنایی با سازوکار بورس کالا و امکان فروش محصولاتشان با قیمت‌های مناسب در این بستر معاملاتی هستند که این اتفاق به رشد عرضه و معاملات انواع محصولات کشاورزی در بورس، افزایش کیفیت کالا‌ها و رسیدن کشاورزان به حقشان در معاملات منجر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کشاورزان و روستاییان که سال‌ها سنتی معامله کرده‌اند آیا نسبت به عرضه محصولاتشان در بورس اقدام می‌کنند؟ گفت: کشاورزان به دنبال فروش محصولات خود با قیمت مناسب‌تر هستند و از راهکار‌هایی که به رونق فروش آنها کمک کند، استقبال می‌کنند. این اتفاق تنها به آموزش نیاز دارد به‌طوری‌که با ورود محصولات چند کشاورز به بورس و مشاهده نتایج مطلوب آن، سایر کشاورزان نیز نسبت به عرضه در بورس ترغیب می‌شوند.

آگاهی تصریح کرد: اغلب کشاورزان و بنکداران کشور، فعالیت صادراتی انجام نمی‌دهند در این میان با فراهم شدن امکان عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، کشاورزان به‌راحتی می‌توانند نیاز تجار و صادرکنندگان را از طریق بورس تأمین کرده که این موضوع در توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیز اثرگذار خواهد بود.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا به تسهیل تعامل میان کشاورزان و بازرگانان منجر می‌شود که این اتفاق مانع از ارزان فروشی محصولات ایرانی در بازار‌های منطقه‌ای می‌شود.

وی بر لزوم گسترش روابط تجاری با کشور‌های خارجی تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون به دلیل شرایط تحریم، همکاری بورس کالا با بورس‌های بین‌المللی کار دشواری است، اما امکان تهاتر کالا‌ها از مسیر بورس کالا با دیگر کشور‌ها وجود دارد، اقدامی که در کشور‌های امریکای جنوبی مشاهده می‌کنیم و می‌تواند در مبادلات ما با شرکای تجاری و کشور‌های همسایه راهگشا باشد.

پس از عرضه موفق زعفران در بورس کالا و راه‌اندازی ابزار‌های مالی روی این محصول همچون معاملات گواهی سپرده، قرارداد آتی و اختیار معامله، هفته گذشته زیره سبز نیز به عنوان محصولی صادراتی و ارزشمند به تالار نقره‌ای بورس کالا راه یافت.

جولان قاچاقچیان  در صادرات زعفران

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه قیمت زعفران در روزهای اخیر تغییر محسوسی نداشته است، اظهار کرد: هم‌اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۸ میلیون و حداکثر ۱۲ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه بازار زعفران در رکود به سر می‌برد، افزود: افزایش عرضه در برابر تقاضا موجب شد قیمت زعفران در یک ماه اخیر حدود یک میلیون تومان کاهش یابد، از طرفی، چون زمان زیادی تا آغاز فصل برداشت باقی نمانده است، خارجی‌ها در نخریدن محصول سماجت می‌کنند تا قیمت‌ها اُفت کند.

حسینی قیمت زعفران در بازار را پیش بینی کرد و گفت: باتوجه به شرایط کنونی بازار داخلی و صادراتی پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی اتفاق نیفتد، چرا که امکان رقابت صادرکنندگان واقعی با قاچاقچیان وجود ندارد.

عضو شورای ملی زعفران با انتقاد از حضور پررنگ قاچاقچیان در امر صادرات زعفران بیان کرد: با توجه به آنکه قاچاقچیان متعهد به کیفیت و بازگشت ارز نیستند، بنابراین زعفران را با قیمتی کمتر از نرخ‌های واقعی در بازار‌های هدف صادر می‌کنند که این امر ضربه مهلکی به صادرات رسمی زعفران توسط صادرکنندگان حرفه‌ای وارد می‌کند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه بخش عمده زعفران توسط افراد غیر‌حرفه‌ای انجام می‌شود، از این رو صادرکنندگان واقعی به حاشیه رفته‌اند یا مقدار صادرات آنها کاهش یافته است.

حسینی با بیان اینکه مشکلات پیمان سپاری ارزی زمینه را برای کاهش صادرات در کشور ایجاد کرده است، افزود: با توجه به آنکه بخش عمده زعفران به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود با کاهش بروکراسی‌ها و سخت‌گیری‌های تعهدات ارزی، مشکلات صادرات مرتفع شود. هر چند که انتظار دولت مبنی بر بازگشت ارز به کشور به حق است، اما شرایط باید به گونه‌ای مدیریت شود تا صادرکننده متضرر نشود.

این مقام مسوول با انتقاد از تعلل گمرک در اعلام آمار صادرات زعفران گفت: بنابر آخرین آمار تا پایان فروردین ۱۲ تن زعفران به بازار‌های هدف صادر شده، از آن تاریخ به بعد آمار‌ی اعلام نشده است، در حالی که گمرک تا پایان هفته باید آمار صادرات اردیبهشت و خرداد را اعلام کند. وی در پایان درباره آخرین وضعیت تولید زعفران تصریح کرد: با توجه به افزایش بارندگی‌ها و سطح زیر کشت پیش‌بینی می‌شود که تولید زعفران به ۵۰۰ تن برسد.

 

ارسال نظر