سازوکار اخذ مالیات و حق بیمه از بنگاه‌های راکد بازنگری شود

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۰۵

نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی صنایع معاون و کشاورزی ایران گفت: برخی فعالان اقتصادی به دلیل عدم وصول مطالبات دچار رکود و مشکلات مالی شده‌اند که باید اخذ مالیات و بیمه‌های تامین اجتماعی از این افراد بر اساس شرایط باشد. به گزارش ایرنا حسین سلاح‌ورزی در دیدار با فعالان اقتصادی استان لرستان افزود: بخش خصوصی شرایط دولت مبنی بر به هم خوردن تعامل هزینه درآمدها و عدم امکان پرداخت مطالبات این بخش را درک می‌کند اما در عین حال تکلیف دولت به این افراد برای دریافت مالیات عادلانه نیست. او ادامه داد: اگر واحدی به دلیل عدم وصول مطالبات خود از دولت دچار اختلال می‌شود حق بیمه گرفتن تأمین اجتماعی یا محاسبه روزشمار بهره تسهیلات بانکی وی بد‌سلیقگی است. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در این خصوص قوانین و راهکارهای مختلفی در مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده اما متأسفانه در اجرای آن مشکلاتی وجود دارد. چنانچه بعد نظارتی مجلس تقویت و اعمال و قوانین مصوب شده اجرا شود برخی از آلام و مشکلات فعالان اقتصادی حل خواهد شد. او افزود: تعداد قابل توجهی فعال اقتصادی از تسهیلات ارزی با دلار ارزان استفاده کرده‌اند و تعهد بازپرداخت ارزی داشته‌اند و با نرخ فعلی و رکود دچار مشکل جدی هستند که دولت و مجلس باید ساز و کار پوشش ریسک را در صندوقی برای این افراد در نظر بگیرند. سلاح ورزی با اشاره به اینکه در صدور مجوزها همکاری نمی‌شود ادامه داد: در قوانین اصل ۴۴ طی سال ۹۳ تبصره‌ای ایجاد شده که اگر چنانچه دستگاه اجرایی زمینه صدور فوری مجوز را فراهم نکند استاندار موظف است اشخاصی که در صدور مجوز کسب و کار تخلف یا اهمال کرده‌اند را به تخلفات اداری معرفی کند. او با تاکید بر بررسی مجلس در خصوص اجرای این تبصره گفت: اگر یک فعال اقتصادی حتی یک سانتی‌مترمربع به محیط زیست یا منابع طبیعی آسیب بزند ده‌ها مورد جریمه در خصوص وی اعمال می‌شود اما آیا مدیران یا افرادی که مانع صدور یا تسهیل مجوزها شده‌اند حتی یک تذکر شفاهی دریافت کرده‌اند؟

نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اصطلاح آغاز جنگ اقتصادی در کشور افزود: ترکش؛ آسیب و جراحات این جنگ نصیب فعالان اقتصادی شده و بانک‌ها؛ مالیات و تأمین اجتماعی سهمی از تبعات این مساله ندارند.

حجم اقتصاد کشور نسبت به سال قبل ۶ درصد کوچک شده پس افزایش درآمدهای اقتصادی دولت بجزبا اعمال فشار به واحدها محقق شده است؟

 

ارسال نظر