اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۴۵

تلاش سفارت ایتالیا برای رفع موانع همکاری اقتصادی با ایران

مجمع اتاق مشترک ایران و ایتالیا با حضور رییس اتاق ایران و سفیر جدید این کشور در تهران برگزار شد. در این نشست ضمن بررسی راه‌های موجود برای تقویت سطح روابط اقتصادی بین دو کشور به ویژه در شرایط خاص حاکم بر ایران، انتخابات اعضای هیات رییسه اتاق مشترک برای سه سال آینده نیز برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رییس پارلمان بخش خصوصی ایران رابطه ایران و ایتالیا را هم از بعد سیاسی و هم اقتصادی در سطح خوبی ارزیابی کرد و اطمینان داد که وجود روابط اقتصادی گسترده بین دو کشور بر استحکام مناسبات سیاسی منجر می‌شود.

وی با نگاهی به آمار و اطلاعات موجود تاکید کرد: سال گذشته شاهد بالاترین تعداد اعزام و پذیرش هیات‌ها بین دو کشور بودیم. از طرفی این رفت‌وآمدها در سطح بالایی انجام شده است که بیانگر رابطه ویژه بین ایران و ایتالیا است. رییس اتاق ایران بر تلاش دولت‌ها برای مقابله با محدودیت‌ها و فشارهای ناشی از تحریم‌ها تأکید کرد و ادامه داد: در این وضعیت از دولت و سفارت ایتالیا در تهران، انتظار داریم تا برای تاثیرگذاری مثبت بر روابط و همکاری‌های مشترک بین ایران و ایتالیا و رفع مشکلات موجود گام‌های بیشتری بردارد.

شافعی خاطرنشان کرد: با توجه به اراده دو طرف دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک همکاری‌های سیاسی و منطقه‌ای را به شیوه مطلوب‌تری دنبال کنیم. اتاق ایران آمادگی هرگونه همکاری در راستای تحقق این هدف را با سفارت ایتالیا در ایران دارد.

جوزپه پرونه، سفیر جدید ایتالیا در تهران با اشاره به اینکه مدت کوتاهی است ماموریت خود را به عنوان سفیر در ایران آغاز کرده است، گفت: با توجه به سطح و نوع روابطی که بین فعالان اقتصادی ایرانی و ایتالیایی وجود دارد به نظر می‌رسد زمینه برای همکاری‌ها بسیار گسترده است. در حقیقت فعالیت‌های اتاق مشترک ایران و ایتالیا نشان می‌دهد که علاقه‌مندی بالایی برای همکاری بین دو کشور هست و طبق آمار موجود، ایتالیا یکی از شرکای اصلی تجاری ایران به شمار می‌آید. وی ادامه داد: با توجه به فشارهای ناشی از تحریم که هم بر فعالان اقتصادی ایران و هم طرف‌های تجاری این کشور وارد می‌آید، باید توجه داشت که در وضعیت خاصی قرار داریم. در چنین شرایطی مسوولیت‌های مضاعفی بر عهده دولت‌ها و حتی بخش خصوصی قرار دارد. برای همین به همراه دیگر همکارانم در سفارتخانه در این نشست حضور پیدا کردم تا از نزدیک با افرادی که با بازار ایتالیا کار می‌کنند، آشنا شوم. سفیر ایتالیا در تهران با بیان این مطلب که از اشتیاق موجود بین بخش خصوصی ایران و طرف‌هایشان در ایتالیا آگاه و خرسند است، تصریح کرد: سفارت ایتالیا آماده هرگونه همکاری با طرف‌های ایرانی است. در تلاش هستیم اطلاعات شفاف و دقیقی را برای پیشبرد کار مشترک در اختیار شما قرار دهیم، چراکه وجود اطلاعات در فعالیت‌های تجاری نقش و جایگاه مهمی دارد. به باور پرونه، مسوولیت مهم دو کشور نه تنها حفظ مناسبات بین دو کشور است، بلکه وظیفه دارند، برای توسعه همکاری بین دو کشور، راه‌های جدیدی پیدا کرده و سطح مناسبات را تقویت کنند. در ادامه احمد پورفلاح، رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا نیز اشاره‌ای به مجموعه فعالیت‌های این اتاق در طول یک سال گذشته داشت و تشریح کرد: در این مدت تعداد اعضای اتاق مشترک رشد خوبی داشته و توانستیم با همکاری یکدیگر در شرایط رکود حاکم بر اقتصاد به حل مشکلات موجود که در مسیر حرکت فعالان اقتصادی قرار دارد، کمک کنیم.

وی ادامه داد: این همکاری‌ها تنها به طرف‌های ایرانی محدود شد و سعی کردیم اطلاعات لازم را در اختیار طرف‌های ایتالیایی خود قرار داده و پل ارتباطی موثری بین این دو طرف باشیم. حضور در نمایشگاه‌ها، برگزاری سمینارهای بین‌المللی در حوزه‌های مختلف و اعزام و پذیرش هیات‌های اقتصادی از دیگر مواردی بود که از سوی رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا مطرح شد.

تامین پول قطعه‌سازان گامی برای تحقق رونق تولید

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور اظهار کرد: ثبات در بازار زمانی رخ می‌دهد که قطعه‌سازان پول خود را دریافت کنند به عنوان مثال شرکت سایپا بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند اگر همین تعداد تولید صحت داشته باشد می‌تواند بازار خودرو را غنی کند و دیگر شاهد حباب قیمتی نباشیم. رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: قیمت‌ واقعی خودرو، قیمتی است که کارخانه اعلام می‌کندو قیمتی که در بازار اعلام می‌شود غیر واقعی است. نجفی منش اظهار کرد: چندین بار درباره قیمت‌های فعلی خودرو در بازار هشدار داده بودم‌که خوش بختانه با وجود هشدارها و پیش بینی‌ها مشخص شد که قیمت‌های واقع در بازار واقعی نیست. این مقام مسوول تصریح کرد: بازار خودرو زمانی می‌تواند در جهت تحقق شعار رونق تولید گام بردارد که منابع مالی قطعه‌سازان به موقع و به جا تامین شود. در واقع قطعه ساز هزینه زحمت خود را به موقع دریافت کند. نجفی منش بیان کرد: هرگاه در بازار قیمت‌ها واقعی و بر اساس استاندارد‌های اقتصادی تعیین شود می‌توان انتظار کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان را برای سوءاستفاده از قیمت‌ها در بازار داشت. وی گفت: امروز اقتصاد ایران، جبهه اصلی جنگ اقتصادی به‌شمار می‌رود و هزینه‌ای که برای به ثمر رساندن یک اقتصادی صرف می‌شود بسیار سنگین‌تر از یک جنگ نظامی خواهد بود.

نجفی منش بیان کرد: از آنجایی که بحث بازار خودرو بخش‌های مختلفی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افراد زیادی نیز در این خصوص دخالت و ورود پیدا می‌کنند.

 

ارسال نظر