اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۷۳

صادرات آبنبات با شکر یارانه‌ای

در شرایطی که دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان کالاهای داخلی به واردات و تولید کالاهای اساسی در کشور یارانه و ارز 4200 تومانی اختصاص می‌دهد اما این شرایط باعث سوءاستفاده برخی شده بطوری که آنها این کالاهای اساسی را بعد از انجام یک فرآوری به اسم صادرات غیر‌نفتی و ارز آوری از کشور خارج می‌کنند. صادرات انواع شیرینی، شکلات، چیپس، هندوانه، آبنبات، سیب‌زمینی و غیره که برای تولید آنها از یارانه و برای واردات آنها از ارز 4200 تومانی استفاده شده، به معنی آن است که کالای وارد شده با از 4200 تومانی دوباره با ارز آزاد، صادر شود که سود زیاد و رانتی را نصیب صادر‌کنندگان می‌کند. همچنین صادرات کالاهایی مانند هندوانه که برای تولید آنها از یارانه‌هایی مانند آب، انرژی، کود، سم و نهاد‌های ارزان قیمت استفاده شده نیز در همین راستا است و صادرات آنها علاوه بر ایجاد رانت، قیمت این محصولات را نیز در بازار داخلی افزایش می‌دهد.

یکی از مواردی که به تازگی توسط مسوولان سازمان توسعه تجارت کشف یا حداقل اطلاع‌رسانی شده، صادرات غیرمستقیم شکر به اسم آبنبات است؛ باید توجه داشت که برای تولید آبنبات چیزی جز شکر و آب (به علاوه افزودنی‌ها) استفاده نمی‌شود که هر دو این مواد یارانه‌ای است.  محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در این ارتباط گفته است، اخیرا با بررسی‌هایی که داشته‌اند متوجه صادرات تکان‌دهنده 120 میلیون دلار آبنبات به عراق شده‌اند؛ در واقع از اختصاص ارز 4200 تومانی برای وارد مواد اولیه تولید (شکر) سوءاستفاده شده است.

سیب‌زمینی چند‌نرخی و ترفندهای گران‌فروشی

در هفته‌های اخیر نه‌تنها قیمت سیب‌زمینی بطور غیرقابل قبول و بی‌ضابطه‌ای افزایش یافته بلکه از ترفندهای جدیدی برای گران‌فروشی و سودجویی‌ استفاده می‌شود. به گزارش ایسنا، از هفته‌های ابتدایی امسال تاکنون بازار سیب‌زمینی نوسانات و تنش‌های قیمتی متعددی را تجربه کرد و حتی ممنوعیت و آزادسازی صادرات آن هم نتوانست ثباتی در بازار این محصول زراعی پرمصرف ایجاد کند چرا که به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی که در روزهای پس از تعطیلات نوروزی حدود ۴۰۰۰ تومان بود، امروز به کیلویی حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است.

اما اتفاق دیگری که این روزها در بازار افتاده این است که توزیع سیب‌زمینی با کیفیت‌های مختلف و کیفیت پایین (نو و کهنه) پررنگ‌تر از قبل شده و با قیمت‌های متفاوت و در همه انواع، با قیمت بالایی عرضه می‌شود و با وجود اینکه قرار بود به گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت این محصول کاهش یابد اما به گفته فروشندگان؛ نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه حجم سیب‌زمینی‌های کهنه و با درجه کیفی پایین در بازار زیاد شده، که قیمت‌گذاری و عرضه آن هم ملاک و معیار مشخصی ندارد و در مواردی دیده شده که از کیلویی ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. اما سیب‌زمینی نو و با کیفیت مناسب و معمول نیز در بازار همچنان بطور میانگین کیلویی ۹۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و با وجود وعده‌های مسوولان هنوز کاهش قیمتی نداشته است. بازار این روزهای سیب‌زمینی داستان‌های عجیب و غریبی دارد و نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافته بلکه پدیده “چند نرخی “ در آن پررنگ‌تر شده به‌گونه‌ای که در یک میوه‌فروشی دو نوع سیب‌زمینی عرضه می‌شود که به عنوان مثال قیمت سیب‌زمینی بی‌کیفیت ۷۰۰۰ و با کیفیت ۱۰ هزار تومان است.

عینک آفتابی را در گروه کالاهای لوکس قرار داده‌اند

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران با بیان اینکه سرانه مصرف عینک آفتابی در ایران

به ازای هر سه نفر یک عینک است، اظهار کرد: متأسفانه عینک آفتابی که جزو کالاهای سلامت‌محور است را در گروه کالاهای لوکس قرار داده‌اند.  حمید ثابت‌قدم در رابطه با بازار عینک طبی و آفتابی گفت: با وجود آنکه قیمت ارز در یک سال اخیر رشد قابل توجهی به ثبت رسانده و واردات عینک آفتابی با ممنوعیت روبرو است، قیمت کالاهای عرضه شده نسبت به گذشته آنچنان تغییری نکرده و عموم فروشندگان محصولات گذشته را با قیمت قدیم عرضه می‌کنند. رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران، اظهار کرد: متأسفانه عینک آفتابی که جزو دسته کالاهای سلامت‌محور است در اولویت چهارم قرار گرفته و ثبت سفارش برای آن انجام نمی‌شود و در کنار آن عینک طبی نیز در اولویت سه قرار گرفته که ثبت سفارش برای آن انجام می‌شود، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی به آن تعلق نگرفته است. وی خاطرنشان کرد: برخی از لابراتوارها توانسته‌اند ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند که این تنها برای تأمین مواد اولیه بوده است و به فرم عینک، ارز دولتی یا نیمایی تعلق نمی‌گیرد. ثابت‌قدم اظهار کرد: استفاده از عینک آفتابی جزو ملزومات برای حفظ سلامتی چشم است و جای سوال دارد که چرا این کالا در زمره کالاهای لوکس قرار گرفته است. رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران با بیان اینکه سرانه مصرف عینک آفتابی در ایران به ازای هر سه نفر یک عینک است، یادآور شد: در پی کاهش قدرت خرید مردم حجم فعالیت دست‌فروشان عینک افزایش یافته و متأسفانه احتمال آسیب رسیدن به چشم افراد از طریق خرید عینک‌های دست‌فروشان و عینک‌های غیراستاندارد، به‌شدت افزایش یافته است.

 

ارسال نظر