هراس صادرکنندگان از نحوه رفع تعهد ارزی

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۸۶

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به محدودیت‌هایی که سهم‌بندی بانک مرکزی برای ورود ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان ایجاد کرده، معتقد است بانک مرکزی باید اجازه دهد صادرکننده از هر کانال باز و در دسترسی که می‌تواند، ارز خود را وارد کند، چه به صورت اسکناس و چه به شکل واگذاری به واردکنندگان و تولیدکنندگان.

احمدرضا فرشچیان از ضرورت حذف محدودیت‌‌های ناشی از اجرای این بسته سیاستی برای صادرکنندگان گفت. او توضیح داد: بخشنامه اخیر بانک مرکزی، دست و پای صادرکنندگان را ‌می‌بندد و آنها را به هراس ‌می‌اندازد که چگونه عمل کرده و چگونه تقسیم‌بندی‌‌های تعیین شده را رعایت کنند.

فرشچیان افزود: ما همچنان با بانک مرکزی چالش داریم و در تلاش هستیم که سیاست‌گذار را قانع کنیم که این محدودیت‌‌ها را برطرف کند. پیش‌فرضی که در ذهن صادرکنندگان وجود دارد، این است که به عنوان یک ایرانی وطن‌پرست، خود را موظف ‌می‌دانند به هر میزان که صادر ‌می‌کنند، ارز آن را بازگردانند. به ویژه در شرایط کنونی که کشور به ارز نیاز دارد. اعتراضات مطرح شده به سیاست‌های بانک مرکزی نیز به این معنا نیست صادرکنندگان قصد ندارند ارز خود را به کشور بازگردانند. او با بیان اینکه اجبار صادرکنندگان به رعایت تقسیم‌بندی‌‌ صورت گرفته برای بازگرداندن ارز صحیح نیست، ادامه داد: ممکن است یک صادرکننده، بتواند تمام ارز حاصل از صادرات خود را وارد سامانه نیما کند، یا ممکن است صادرکننده دیگری قادر باشد تمام ارز خود را به صورت اسکناس وارد کند. واردات کالا یا واگذاری پروانه صادراتی به واحدهای تولیدی و واردکنندگان نیز از دیگر روش‌هایی است که صادرکنندگان ‌می‌توانند ارز را بازگردانند. بنابراین، بانک مرکزی باید این اجازه را به صادرکنندگان بدهد که ارز خود را از کانال‌‌های بازی که در اختیار دارند، به کشور وارد کنند.فرشچیان افزود: سامانه نیما نیز ارز دریافتی از صادرکنندگان را به واردکنندگان واگذار ‌می‌کند. در این صورت چه نیازی به سامانه نیما وجود دارد و صادرکنندگان باید اجازه داشته باشند، ارز خود را بدون واسطه به واردکنندگان واگذار کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه بانک مرکزی در ماه‌های اخیر تا حدودی به همراهی با فعالان اقتصادی روی آورده است ادامه داد: این نهاد طی بخشنامه‌ای به صادرکنندگان تا تاریخ 30 تیرماه فرصت داده که حداقل تا 70 درصد ارز صادراتی سال 1397 خود را ارایه کنند تا گواهی خوش حسابی دریافت کرده و از معافیت‌‌های مالیاتی بهره مند شوند. مساله این است که اگر بانک مرکزی به این اعتقاد رسیده که چهار ماه برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات کافی نیست، چرا آن را شفاف اعلام نمی‌کند که پرونده‌ها وارد فاز توافق با افراد و سلیقه‌های مختلف نشود؟ بنابراین لازم است، بانک مرکزی به‌طور شفاف و صریح اعلام کند که صادرکنندگان برای مثال 6 ماه، 8 ماه یا یک سال فرصت دارند ارز خود را بازگردانند.

 

ارسال نظر