اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۳۲

افزایش 20 هزار تومانی قیمت سیمان سفید

تسنیم|در تصمیم جدید تولیدکنندگان، قیمت سیمان سفید با اصلاحات اعمال شده ۲۰ هزار تومان دیگر افزایش پیدا کرد. انجمن صنفی کارفرمایان سیمان اواخر هفته گذشته به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنعت سیمان و ارایه راه‌حل‌های مناسب و عملیاتی در جهت برون‌رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از توقف کار کارخانجات و بروز تنش‌های کارگری جلسه هم اندیشی با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان این بخش برگزار کرد که در نهایت افزایش 37 درصدی قیمت سیمان موافقت اعضاء قرار گرفت. در این صورت جلسه قیمت سیمان سفید با اصلاحات اعمال شده 20 هزار تومان دیگر افزایش پیدا کرد. به اعتقاد تولیدکنندگان با مصوبه افزایش 37 درصدی قیمت‌ها در بخش سیمان سفید به جای 70 هزار تومان باید افزایش90 هزار تومان اتفاق بیفتد.

شفافیت باید از حساب‌های بانکی آغاز شود

ایسنا|نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است که اقتصاد ایران پیش از آنکه به شفافیت درباره حقوق دریافتی مقامات دولتی احتیاج داشته باشد، باید برخی گام‌های ابتدایی را در مسیر شفافیت‌های کلان بردارد.

مجیدرضا حریری با اشاره به طرح شفاف‌سازی حقوق‌های دریافتی کارمندان دولت، اظهار کرد: هرچند این طرح می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد اما به نظر می‌رسد به دلیل فاصله‌ای که اقتصاد ایران با برخی سیاست‌های شفاف‌سازی دارد، باید اقداماتی محکم‌تر و در فضایی گسترده‌تر در دستور کار قرار بگیرد.

وی درباره سیاست‌های دیگر کشورهای جهان در قبال شفافیت در دریافتی مدیران دولتی، توضیح داد: در تمام جهان شفافیت اقتصادی، رابطه‌ای مستقیم با دموکراسی دارد. یعنی هر جا نظر مردم و اهمیت جایگاهشان بیشتر تصریح شده، در شفاف کردن فرایندهای مالی دولت و حقوق‌های مدیران نیز اثر گذاشته است. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین ادامه داد: نمی‌توان در تمام کشورهای جهان به یک الگو یا مدل ثابت رسید. در برخی کشورها اطلاعات درآمدی تمام فعالان اقتصادی اعم از دولتی یا غیر دولتی ارایه می‌شود، در برخی کشورها این موضوع تنها به مدیران دولتی باز می‌گردد و در برخی کشورها نیز خبری از اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه نیست.حریری با بیان اینکه صرف بررسی و اعلام میزان دریافتی مدیران دولتی نمی‌تواند کمک قابل توجهی به شفافیت اقتصادی کند، توضیح داد: حقوق‌ها روشن‌ترین اعداد هستند و برای اعلام نهایی آنها کار خیلی پیچیده‌ای نیاز نیست اما اگر بخواهیم به سمت مبارزه با فساد حرکت کنیم، اطلاعات حساب‌های افراد و نقل و انتقالاتی که پیرامون آنها صورت می‌گیرد، بیشترین اهمیت را دارد. یک مدیر دولتی که در کنار سمت خود در شرکت‌های خصولتی نیز فعال است، قطعاً در شرکت خصولتی دست بازتری برای اقدامات اقتصادی خواهد داشت و از این رو اگر بنا بر نظارت است، پرداختن به تمامی این ابعاد اهمیت خواهد داشت.وی با ارایه این پیشنهاد که بررسی حساب‌های بانکی می‌تواند گامی مفید برای افزایش نظارت‌های اقتصادی باشد، تصریح کرد: در این زمینه نه مدیران دولتی که حتی فعالان اقتصادی نیز می‌توانند رصد شوند. این به معنای آن نخواهد بود که تمام اقشار جامعه اطلاعات خود را ارایه کنند اما مدیران سطح بالا و فعالانی که گردش حسابشان از سطحی قابل توجه بالاتر است، می‌توانند در این دایره جای بگیرند.

تجهیزات پزشکی و مشکلات تاخیر در ترخیص

ایرنا|رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران اعلام کرد که اگر چه تجهیزات پزشکی باید از مسیر سبز ترخیص شوند، اما تجهیزات پزشکی برخی شرکت‌ها برای هفت تا ۱۰ روز در گمرک مانده‌اند و ترخیص نمی‌شوند.

ابوالفتح صانعی با بیان اینکه ۱۰ روز تاخیر در ترخیص تجهیزات پزشکی زمان زیادی به حساب می‌آید، افزود: تجهیزات پزشکی همه ضروری هستند و باید فوراً ترخیص شوند، اما وقتی ترخیص آنها با مشکل رو به رو می‌شود، احتمال کمبود تجهیزات در روزهای آینده دور از ذهن نیست. در حال حاضر برای ترخیص کالاها در حال نامه‌نگاری با گمرک هستیم.

رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران معتقد است وقتی ترخیص از مسیر سبز ۱۰ روز طول کشیده، یعنی عملاً این مسیر کارایی خود را از دست داده است.

صانعی پیش‌تر نیز درباره بدهی ارزی بانک مرکزی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی گفته بود: بانک مرکزی قرار است تا پنجشنبه ۱۳ تیر، بدهی‌های ارزی شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی را پرداخت کند.

وی در این زمینه توضیح داد: به دلیل اهمیت این کالاها باید بدهی شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی به شرکت‌های فروشنده خارجی در اولین زمان ممکن تسویه می‌شد که این کار تاکنون صورت نگرفته است. حالا بعد از یک سال و دو ماه قرار است بانک مرکزی ارزهای بدهی را به این شرکت‌ها پرداخت کند.

 

ارسال نظر