امکان درآمدزایی 2 میلیارد دلاری از صادرات سنگ‌

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۳۰
امکان درآمدزایی 2 میلیارد دلاری از صادرات سنگ‌

فارس|نایب‌رییس انجمن سنگ با تأکید بر اینکه صادرات مواد معدنی قابل تحریم نیست، گفت: در تولید سنگ‌های ساختمانی جزو 5 کشور اول دنیا قرار داریم و درآمدزایی 2 میلیارد دلاری از محل صادرات این سنگ‌ها برای کشور امکان‌پذیر است. مالک رحمتی در یک نشست خبری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از 7 درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران، اظهار کرد: وزارت صنعت و تشکل‌های تخصصی باید اعلام کنند که برای اجرای این بیانیه چه اقداماتی انجام خواهند داد.‌ باید برای بهره‌برداری از ذخایر معدنی کشور برنامه زمان‌بندی مشخص با متولی مشخص تدوین شود.

 چهار مرحله زنجیره ارزش صنایع معدنی

رحمتی با اشاره به چهار مرحله زنجیره ارزش افزوده صنایع معدنی، توضیح داد: اکتشاف یکی از این مراحل است. در بخش سنگ‌های تزئینی 2.5 میلیارد تن ذخیره قطعی شناسایی شده که نیازمند اکتشافات علمی و اصولی است.

وی استخراج کیفی، فرآوری و صادرات را به عنوان سه مرحله بعدی زنجیره ارزش افزوده صنایع معدنی عنوان کرد و گفت: یکی از چالش‌های فعلی در بخش معدن این است که فردی که معدن دارد، فرآوری انجام نمی‌دهد و در عین حال فرد دیگری که کار فرآوری انجام می‌دهد، به دنبال صادرات نیست. در نتیجه این زنجیره‌ها به یکدیگر متصل نیستند.

 فعالیت تنها یک سوم ظرفیت تولید سنگ

وی با بیان اینکه امکان تولید 30 میلیون تن سنگ ساختمانی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود یک‌سوم این رقم یعنی حدود 13.5 میلیون تن تولید سنگ ساختمانی در کشور داریم.نایب‌رییس انجمن سنگ، تصریح کرد: می‌توانیم 180 میلیون مترمربع سنگ کار شده در کشور تولید کنیم در حالی که فقط 80 تا 85 میلیون مترمربع تولید در این بخش داریم. به گفته وی، سنگ ساختمانی کار نشده تولید ایران به 42 کشور و سنگ‌های فرآوری شده نیز به 69 کشور صادر می‌شوند.

 صادرات 65 درصدی سنگ‌ به عراق و امارات

وی با بیان اینکه صادرات سنگ فرآوری شده در سال گذشته به 581 هزار تن رسید، گفت از این رقم، 269 هزار تن به ارزش 144 میلیون دلار به عراق صادر شده است. همچنین 101 هزار تن سنگ فرآوری شده به امارات صادر شد که به این ترتیب مشاهده می‌کنیم 65 درصد صادرات سنگ‌های کار شده به دو کشور همسایه اختصاص داشته است.رحمتی در مورد صادرات سنگ کوپ (کار نشده) در سال 97 نیز گفت: سال گذشته یک میلیون تن صادرات سنگ کوپ به ارزش 161 میلیون دلار به 44 کشور صورت گرفت. از این رقم، 812 هزار تن به ارزش 1400 میلیون دلار به کشور چین صادر شد که 80 درصد صادرات سنگ کوپ را شامل می‌شود.وی ادامه داد: بعد از چین، صادرات سنگ کوپ ایران به کشورهایی مانند هند، امارات، ایتالیا، ترکیه، عراق، اسپانیا، تایوان، عمان و مالزی صورت گرفته است.نایب‌رییس انجمن سنگ با بیان اینکه در مجموع سنگ فرآوری شده و سنگ کوپ ایران به 110 کشور دنیا صادر می‌شود، تأکید کرد: صادرات هر محصولی ممکن است تحریم شود ولی صادرات مواد معدنی قابل تحریم نیست.وی با بیان اینکه صادرات سنگ کوپ و فرآوری شده تا سال 95 حدود 900 هزار تن بوده است، گفت: در سال گذشته این رقم به یک میلیون و 574 هزار تن رسید که نشان‌دهنده رشد صادرات در این بخش است. ‌در سال 96 معادل 498 تن سنگ کار شده صادر شد که این رقم در سال 97 با رشد 14 درصدی به 578 تن رسید.رحمتی ادامه داد: صادرات سنگ کوپ نیز در سال 96 معادل یک میلیون و 54 تن بود که با رشد 7 درصدی در سال 97 به 996 هزار تن رسید. وی با اشاره به اینکه تاکنون برای 2 هزار و 89 معدن سنگ تزئینی پروانه بهره‌برداری صادر شده است، ‌گفت: در حال حاضر 1200 معدن فعال و بقیه این معادن غیرفعال هستند که برای احیای 50 معدن کوچک طی امسال برنامه‌ریزی شده است.

 پیش‌بینی رشد صادرات سنگ

رحمتی در مورد چشم‌انداز صادرات سنگ‌های تزئینی طی سال جاری نیز گفت: پیش‌بینی ما این است امسال هم رشد صادرات در این بخش داشته باشیم در حال حاضر عمده صادرات ما به سنگ‌های فرآوری شده به عراق اختصاص دارد که مشکلی در این بخش نداریم و نقل و انتقال پول نیز بهتر شده است.وی ادامه داد: در کشورهای منطقه هم پتانسیل مناسبی برای صادرات سنگ‌های ساختمانی داریم و با توجه به ساخت و سازهایی که در کشور قطر و همچنین کشورهای جنگ‌زده در جریان است، ایران می‌تواند صادرات بیشتری در زمینه سنگ داشته باشد. اوتصریح کرد: در مورد سنگ‌های کوپ نیز اگر وضعیت سال قبل را حفظ کنیم، خوب است زیرا در حال حاضر مدت زمان صادرات این سنگ‌ها از 45 روز به 70 روز رسیده و کشور ترکیه نیز در حال بهره‌برداری از این موضوع برای تصاحب سهم ایران در بازارهای جهانی است. وی ادامه داد: در حال حاضر قطعات خودرو از طریق حمل و نقل ریلی از چین به کشور وارد می‌شود که در تلاشیم بتوانیم به جای اینکه این قطارها خالی به چین برگردند، از آنها برای صادرات سنگ استفاده کنیم.

 برگزاری نمایشگاه سنگ‌های تزئینی

رحمتی از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه از 18 تا 21 تیرماه در تهران خبر داد و گفت: امسال 120 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و البته به دلیل محدودیت مکان نتوانستیم به 83 متقاضی نیز غرفه ارایه کنیم. به گفته وی، همزمان با برگزاری این نمایشگاه، همایش بزرگ معماری و سنگ ایران نیز برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر