چهار شیوه مالیات‌ستانی از اصناف

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۰۹
چهار شیوه مالیات‌ستانی از اصناف

تعادل|

جزییات نحوه پرداخت مودیان مالیاتی اصناف در سال 97 از سوی سخنگوی اتاق اصناف ایران تشریح شد. بنابر توضبحات ارایه شده براساس توافقات اتاق اصناف ایران با سازمان امور مالیاتی، شیوه مالیات‌ستانی از اصناف در چهار گروه تعریف و برای اجرا ابلاغ شده است. براساس این توافق، در گروه نخست، مودیان مالیاتی که مالیات قطعی آنها در سال 96 بین 5 میلیون تا 10 میلیون تومان بوده، برای پرداخت مالیات سال گذشته 9 درصد افزایش مالیات خواهند داشت. در گروه دوم، مقرر شده برای اصنافی که مالیات قطعی آنها در سال 96 بیش از 10 میلیون تومن بوده، 15 درصد افزایش پرداخت مالیات در سال 97 نسبت به سال 96 برای آنها لحاظ شود. همچنین براساس این توافق، سومین گروه مودیان مالیاتی، اصنافی را در بر می‌گیرد که در سال 96 مالیات قطعی آنها بین 2 ونیم تا 5 میلیون تومان بوده ومقرر شد تا برای پرداخت مالیات سال 97 برابر با 5 درصد نسبت به سال 96 اقدام کنند. گروه بعدی که 36 درصد از مودیان مالیاتی را شامل می‌شود که مالیات قبلی آنها در سال 96 معادل یک تا دو میلیون و 500 هزار تومان بوده، که براساس این تصمیم، در سال 97 مشمول هیچ گونه افزایش مالیاتی نخواهند شد. اما گروهی دیگر هم از مودیان مالیاتی هستند که زیر سقف مالیات فروش داشته‌اند، که حدود 830 هزار مودی مالیاتی اصناف را تشکیل می‌دهند. به گفته این مقام مسوول در اتاق اصناف ایران، همه مودیان باید تا ٣١ خرداد نسبت به پرداخت و تعیین تکلیف پرونده‌های مالیاتی خود اقدام کنند.

 جزییات تخفیف مالیاتی اصناف

سخنگوی اتاق اصناف ایران روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت روز ملی اصناف برگزار شد، گفت: امسال با توجه به مسائل و مشکلاتی که در خصوص رکود بازار وجود داشت، گفت: توافقی بین اصناف و سازمان امور مالیاتی انجام شد تا با توجه به فشارهای اقتصادی از ناحیه پرداخت مالیات مشکلات کمتری برای اصناف به وجود آید.

بنابر توضیحات مجتبی صفایی و بر اساس این توافق، مقرر شده تا مودیان مالیاتی که مالیات قطعی آنها در سال 96 بین 5 میلیون تا 10 میلیون تومان بوده که 4.5 درصد از مودیان مالیاتی کشور را تشکیل می‌دهند و تعداد آنها 70 هزار واحد صنفی است بر اساس توافق مذکور برای پرداخت مالیات سال گذشته 9 درصد افزایش مالیات داشته باشند.

همچنین در تفاهمنامه بین سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف ایران، اصنافی که مالیات قطعی آنها در سال 96 بیش از 10 میلیون تومن بوده است و 1.5 درصد از اصناف کشور و به عبارتی 23 هزار مودی مالیاتی را شامل می‌شوند، 15 درصد افزایش پرداخت مالیات در سال 97 نسبت به سال 96 برای آنها لحاظ خواهد شد.

نایب‌رییس دوم اتاق اصناف ایران در ادامه بیان کرد: در مورد مودیان مالیاتی، اصناف که در سال 96 مالیات قطعی آنها بین 2 ونیم تا 5 میلیون تومان بوده و 6 درصد از مودیان مالیاتی کشور به عبارتی 91 هزار واحد صنفی کشور را تشکیل می‌دهند، مقرر شد تا برای پرداخت مالیات سال برابر 97 معادل پنج درصد نسبت به سال 96 اقدام کنند.

به گفته او، برای مودیان مالیاتی که مالیات قبلی آنها در سال 96 معادل یک تا 2 میلیون و 500 هزار تومان بوده و بیش از 542 هزار واحد صنفی و 36 درصد مودیان مالیاتی را تشکیل می‌دهند هیچ گونه ارزش مالیاتی در سال 97 نسبت به سال 96 نخواهیم داشت. وی گفت: مودیان مالیاتی که زیر سقف مالیات فروش داشته‌اند حدود 830 هزار مودی شناسنامه‌دار در سازمان امور مالیاتی که بیش از 52 درصد مودیان مالیاتی اصناف را تشکیل می‌دهند.

سخنگوی اتاق اصناف ایران در ادامه با اشاره به اینکه در روز ملی اصناف که روز اول تیر ماه 98 برگزار می‌شود، از سند رونق تولید رونمایی خواهد شد، گفت: در این سند به نحوه فعالیت صنعتی و تولیدی بنگاه‌های تولیدی اشاره شده و یکی از مسائل مطرح شده در این سند این است که بر اساس برنامه‌های ارایه شده در آن واحدهای صنفی باید خود را تجهیز الکترونیکی کنند تا به آمار دسترسی داشته باشند و در این سند راه‌های آن شفاف‌سازی شده است. به گفته صفایی، هدف اصلی از این کار، ارتباط بی‌واسطه بنگاه‌ها و واحدهای توزیعی تا حلقه تولید و فروشنده به هم ارتباط یابد تا هزینه‌های سر بار حذف شوند. او به امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین سازمان استاندارد ایران، وزارت صنعت، معدن تجارت در روز ملی اصناف نیز اشاره کرد.

صفایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به پرسش «تعادل» در مورد سرانجام نصب صندوق‌های مکانیزه، اینگونه توضیح داد: آیین‌نامه نصب صندوق‌های مکانیزه هنوز به اصناف ابلاغ نشده‌اند اگرچه این آیین‌نامه تدوین و تصویب شده اما شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانسته که برای اصلاح مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده، که هنوز نتیجه نهایی به ما ابلاغ نشده است. اما به محض ابلاغ آمادگی اجرای آن را خواهیم داشت.

سخنگوی اتاق اصناف ایران در مورد پرداخت تسهیلات و وام بلاعوض به واحدهای آسیب دیده در سیل اخیر بیان کرد: تاکنون هیچ نوع وام بلاعوضی به اصناف آسیب دیده از سیل اخیر پرداخت نشده، اگرچه مبلغ 15 میلیون تومان برای پرداخت مصوب شده است.

صفایی در مورد پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی به اصناف سیل اخیر گفت: ظاهرا اقداماتی در این خصوص انجام شده و برخی اصناف موفق به دریافت شده‌اند اما با توجه به شرایط لزوم پرداخت تسهیلات بلاعوض بیشتر احساس می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اثر ارز 4200 تومانی بر صنوف کشور، نیز گفت: ثبات نرخ ارز خواسته فعالان بخش خصوصی است؛ زیرا نوسانات نرخ اخیر ارز یکی از مشکلات جدی واحدهای صنفی به شمار می‌رود و یکی از مسائلی که باعث بروز مشکلات در بحث بازرسی‌ها شد نوسان نرخ ارز بود؛ زیرا با توجه به نوسان نرخ ارز قیمت تمام شده کالا بطور دایم در حال تغییر است و با این شرایط کار نظارت بر واحدهای عرضه نیز

سخت‌تر می‌شود.

به گفته نایب‌رییس اتاق اصناف ایران، بسیاری از مشکلاتی که در مورد گرانی کالا در واحدهای صنفی مطرح می‌شود مربوط به گران‌فروشی نیست بلکه این مشکلات ناشی از گرانی کالا و مواد اولیه است.

صفایی افزود: یک زمانی در بازار کالا به صورت مدت‌دار تحویل داده می‌شد، اما اکنون تحویل لحظه‌ای کالا هم سخت شده زیرا قیمت تمام شده کالا با توجه به نوسانات نرخ ارز مشخص نیست. بنابراین اگرچه مشکلاتی در زمینه احتکار یا گران‌فروشی وجود دارد، اما اغلب تفاوت قیمت‌ها در واحدهای صنفی ناشی از گران‌فروشی نیست بلکه از نوسان قیمت تولید نشأت می‌گیرد.

 

ارسال نظر