مطالبات قطعه‌سازان به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۴۶۴۵۰

مدیرعامل شرکت سازه‌گستر سایپا در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که با تخصیص منظم منابع مالی از سوی گروه سایپا به قطعه‌سازان زنجیره تامین، رونق تولید در این گروه محقق شده است.

معصوم نجفیان عنوان کرد با برنامه مدیریت ارشد گروه سایپا در زمینه مدیریت جریان مواد، اطلاعات و نقدینگی، استراتژی لازم در زمینه همکاری با زنجیره تامین و قطعه‌سازان تدوین شده و براساس آن، تا پایان سال، مطالبات این شرکت‌ها به‌صورت منظم و عادلانه پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در چندماه گذشته با تدبیر مدیریت کنونی گروه سایپا، همکاری با قطعه‌سازان بهبود یافته و برآوردها، نشان‌دهنده رضایت آنان از نحوه همکاری سایپا است، یادآور شده است همکاری مناسب با قطعه‌سازان و تامین به‌موقع خطوط سایپا، موجب شد سال ۹۸ با ضریب مناسب تولیدی برای این گروه آغاز شود و سایپا بتواند با تخصیص منابع مالی بهینه، تیراژ محصولات خود را افزایش دهد.

این گزارش می‌افزاید براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی در ماه گذشته تعداد خودروهای معوق دو خودروساز را ۲۹۰ تا ۳۰۰هزار دستگاه خودرو اعلام کردند. این در حالی است که بر اساس هدف‌گذاری تولید امسال، مقرر است تولید خودرو در هر یک از دو خودروساز بزرگ حداقل به ۵۵۰ هزار دستگاه برسد. در حالی که کل تولید خودرو، اعم از خودروهای پرتیراژ و سایر خودروها، از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال، فقط کمی بیش‌از 132هزار دستگاه اعلام شده است.

به این ترتیب برای تحقق هدف تولید در این بخش، خودروسازان باید بتوانند تا پایان سال، به ازای هر ماه حداقل 97هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این در شرایطی است که بیشتر تامین‌کنندگان و قطعه‌سازان، به دلیل مشکلات ناشی از تامین نقدینگی و چالش‌هایی که در زمینه تامین ارز با آن هستند، به سختی می‌توانند تولید خود را ادامه دهند.

در همین زمینه محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حدود 22 هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهارداشت: از مبلغ چهار هزار میلیارد تومان وعده داده شده فقط سه هزار و ۸۵۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان در سه ماهه پایانی سال گذشته پرداخت شد. از آن زمان تاکنون هیچ مطالبه‌ای دریافت نشده است که با توجه به کمبود نقدینگی در این صنعت و احتمال رکود کامل خواستار آن هستیم که پرداختی‌های قطعه‌سازان به صورت ماهانه بعد از دریافت سفارش انجام شود.

وی با تاکید براینکه چنانچه این روند ادامه پیدا کند قطعه‌سازان به ناچار به سمت توقف کار حرکت می‌کنند، یادآور شد: در این زمینه ضروری است که سازمان‌هایی مانند امورمالیاتی کشور و تامین اجتماعی نیز مانند سال گذشته ملاحظاتی را که در مورد صنعت قطعه‌سازی داشتند ادامه دهند و در ابتدا 7 درصد وصول داشته باشند تا زمانی که قطعه‌سازان بتوانند پول خود را حداکثر یک ماهه پرداخت کنند.

نجفی‌منش علت ناقص مانده خودروها در انبارهای خودروسازان را عدم تامین نقدینگی از سوی قطعه‌سازان دانست و گفت: حتی یک یورو از مبلغ ارزی وعده داده شده به قطعه‌سازان تاکنون دریافت نشده است و همین موضوع سبب شده تا در نبود نقدینگی، قطعه‌سازان نیز نتوانند به تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان بپردازند. البته معاونت امور صنایع وزارت صنعت تاکید دارد که پرداختی ارزی به شیوه مناسبی انجام شود و قطعه‌سازان با پرهیز از ریسک بازپرداخت ارز، خواستار آن هستند که مبلغ ۸۴۴ میلیون یوروی یاد شده را به صورت ریالی دریافت کنند.

به گفته رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور 4هزار میلیارد تومانی که سال گذشته به قطعه‌سازان دادند، صرف پرداخت عیدی وحقوق کارگران و بازگرداندن تعدادی از نیروهای تعدیلی شد و حتی مطالبات ۱۲۰ روزه از خودروسازان را پاک نکرد. براین اساس دامنه مشکلات این صنعت در حالی هر روز بیشتر می‌شود که تامین مواد اولیه نیازمند نقدینگی است؛ هزینه‌های کارگری نیز از آغاز امسال حدود ۴۵ درصد افزایش یافته و دیگر مانند گذشته خبری از خرید اعتباری نیست و به نوعی همه خریدها نقدی انجام می‌شود.

وی افزود: برای تحویل حدود20هزار خودرو از بیش از120هزار خودرو ته‌نشین شده در خودروسازی‌ها، هفته گذشته و در تعطیلات، خودروسازان و قطعه‌سازان در تمام شیفت‌های کاری فعالیت داشته‌اند.

 

ارسال نظر