اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۶۸

تغییر هفتگی قیمت مواد اولیه داخلی

تسنیم|سخنگوی انجمن تایر با بیان اینکه قیمت انواع مواد اولیه داخلی هفتگی تغییر می‌کند، گفت: نخ نایلون دو هفته پیش ۴۳ هزار تومان بود، اما ظرف دو هفته‌ به ۶۰ هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که نخ نایلون در دو سال گذشته با قیمت 8 هزار تومان معامله می‌شد. مصطفی تنها با اشاره به اینکه هم‌اکنون تولیدکنندگان کشور متناسب با نرخ تورم موجود در جامعه با هزینه‌های بسیار بالا در فعالیت تولیدی خود روبرو هستند، اظهار کرد: تولیدکنندگان تایر چندین ماه هست که درگیر موضوعات مختلف تأمین مواد اولیه هستند و برای جبران این موضوع درخواست افزایش قیمت‌ها را مطرح کرده‌اند. او با بیان اینکه هنوز موضوع افزایش قیمت‌ها در مرحله چکش‌کاری قرار داشته و ابلاغ نشده است، افزود: تأمین ارز و انتقال آن برای تولیدکنندگان بسیار مشکل شده است به نحوی که تولیدکننده با مشقت بسیار خریدهای خارجی را انجام می‌دهد اما در نهایت نمی‌داند از چه طریق انتقال ارز این خرید را انجام دهد.

تنها، با اعلام اینکه صنعت خودرو و صنایع وابسته مورد هدف مستقیم تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: امروز ما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنیم. جالب اینجاست علاوه بر مشکلات تأمین ارز خارجی در خرید مواد اولیه داخلی نیز با مشکلات متعددی روبرو هستیم به نحوی که قیمت انواع مواد اولیه داخلی هفتگی تغییر می‌کند و همین موضوع تولید‌کننده را بلاتکلیف‌تر از دیروز کرده است.

صادرات کمباین به ۵۰۰ هزار دلار رسید

ایرنا|مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران گفت: صادرات انواع کمباین و بیلر از این واحد تولیدی امسال به بیش از ۵۰۰ هزار دلار رسید. علی‌اصغر حمیدی فر افزود: محصولات کمباین‌سازی ایران در سال جاری به کشورهای عراق، پاکستان، ازبکستان و ارمنستان صادر شده است. او ادامه داد: از حدود ۳۹۰ هزار دلار از صادرات سال جاری در حوزه «کمباین» و مابقی مربوط به دستگاه «بیلر» بوده است. مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران اظهار کرد: با وجود برخی تنگناهای اقتصادی این واحد تولیدی در شرایط مطلوب است به دلیل حفظ رونق تولید، مذاکراتی با کشورهای همسایه به خصوص «عراق»، «افغانستان»، «سوریه»، «ازبکستان»، «ارمنستان»، «تاجیکستان» و «آذربایجان» برای صادرات انجام شده است. حمیدی فر ادامه داد: ساخت ۴۵۰ دستگاه کمباین و ۴۰۰ دستگاه «بیلر» در برنامه تولید سال 98 کمباین‌سازان قرار دارد که در صورت گسترش بازارهای صادراتی امکان بالا بردن تولید محصولات در این واحد صنعتی وجود دارد.

اجرای قرارداد تجارت آزاد ایران اوراسیا از مردادماه

تسنیم|رییس اتاق ایران و چین از احتمال اجرای قرارداد دو سویه میان ایران و کشورهای اوراسیا

در رابطه با تشکیل منطقه آزاد از ابتدای مردادماه سال جاری خبر داد. اسداله عسگراولادی اظهار کرد: قرارداد موقت مصوب مجلس چنانچه در جلسه علنی رای آورد، آینده اقتصادی ایران با کشورهای شمالی مسیری جدید را طی می‌کند و از هر نظر برای اقتصاد کشور مفید است. وی با بیان اینکه ایران دارای

15 همسایه است و 5 کشور این مجموعه جز اوراسیا هستند، ابراز امیدواری کرد ایران و 5 کشور فوق نیازهای متقابل یکدیگر را به بهترین نحو برآورده کنند و افزود: بسیاری کالاهایی که از اروپا دریافت می‌شود، به راحتی از 5 کشور اوراسیا قابل دریافت است. عسگراولادی لزوم رفت و آمد هیئات تجاری میان دو طرف ظرف 15 روز آینده را الزامی دانست و گفت: اگر قراردادها ظرف 20 روز آینده منعقد شود، منفعت بسیاری برای کشور خواهد داشت. وی ادامه داد: طرف مقابل نیز می‌تواند نیازهای خود را در کشور ما جست‌وجو کند و ایران قادر خواهد بود نیازهای همسایگان اوراسیایی خود را تامین کند. عسگراولادی با بیان اینکه قوه مقننه کشورها این قرارداد را مصوب خواهد کرد و بعد کار تجاری آغاز خواهد شد، ادامه داد: احتمال می‌دهم این قرارداد از اول مرداد ماه کاربردی و اجرایی شود.

قیمت سیب‌زمینی کاهش می‌یابد

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران|رییس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی در مورد افزایش قیمت سیب‌زمینی در روز‌های اخیر و دلایل آن توضیحاتی ارایه داد و گفت: طی ماه‌های گذشته متاسفانه شاهد افزایش قیمت برخی از میوه‌ها و تره بار به صورت ناگهانی هستیم که علت اصلی آن صادرات یک محصول است. اسدالله کارگر در ادامه افزود: وقتی صادرات بیشتر می‌شود طبیعی است که تقاضا بیشتر از عرضه شده و از همین جهت قیمت‌ها افزایش پیدا کند؛ در مورد سیب‌زمینی هم حذف ممنوعیت صادرات منجر به کاهش سیب‌زمینی موجود در بازار شده و به همین جهت قیمت آن افزایش داشته است. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با تأکید بر لزوم تعادل میان صادرات و عرضه در بازار عنوان کرد: با ورود سیب‌زمینی گرگان به بازار طی چند روز آینده مشکل سیب‌زمینی برطرف شده و قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند؛ مخالف صادرات نیستیم، اما باید صادرات با مدیریت دقیق‌تری صورت بگیرد.کارگر در ادامه گفت: وقتی صادرات بدون برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، بر اثر نوسانات داخلی میزان عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد.

 

ارسال نظر