اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۹۶

تولید زیر تیغ قاچاق

فارس| عضو هیات‌مدیره انجمن لوازم خانگی ظرفیت فعال کارخانه‌های لوازم خانگی را 25 تا 30 درصد عنوان کرد و گفت: نرخ دلار برای تولیدکنندگان 17 تا 18 هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که کالای قاچاق با دلار 12800 تومانی به کشور وارد می‌شود. محمدرضا فریوری در مورد الزامات تحقق شعار رونق تولید، اظهار کرد: در این زمینه تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و انتقال پول مهم‌ترین مساله است، متأسفانه سیستم بانکی و بانک مرکزی نتوانسته در این بخش به خوبی حرکت کند و تولید از این بابت تحت فشار است. او با بیان اینکه در حال حاضر تأمین مواد اولیه بخش تولید با مضیقه روبرو است، افزود: تأمین نقدینگی شرکت‌های تولیدی به دلیل افزایش قیمت ارز با مشکل روبرو شده و نیاز واحدهای تولیدی حداقل سه برابر قبل شده است. فریوری با بیان اینکه سیستم بانکی در جهت تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی عمل نمی‌کند، تصریح کرد: قاچاق کالا نیز طی چند ماه اخیر به‌شدت افزایش یافته و در حالی که تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان با مشکل روبرو شده، قاچاق کالا نیز به سهولت و با حجم بالا صورت می‌گیرد. او با تأکید بر اینکه قاچاق کالا در حال حاضر بسیار با صرفه است، گفت: کالای قاچاق با دلار 12800 تومانی به کشور وارد می‌شود، در حالی که تولیدکنندگان باید دلار نیمایی 11 هزار تومانی را خریداری کنند که با احتساب تعرفه 25 درصدی واردات قطعات و مواد اولیه، نرخ دلار برای بخش تولید حدود 14 هزار و 500 تومان تمام می‌شود. به این قیمت باید هزینه‌های سربار تولید و دستمزد را نیز اضافه کنیم. عضو هیات‌مدیره انجمن لوازم خانگی ادامه داد: در مجموع نرخ دلار برای تولیدکنندگان 17 تا 18 هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که کالای قاچاق با دلار 12 هزار و 800 تومانی به کشور وارد می‌شود و مصرف‌کننده نیز ترجیح می‌دهد کالای خارجی را با قیمت پایین‌تر خریداری کند. به گفته او، در حال حاضر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی با ارز نیمایی تأمین می‌شود و ارز دولتی سهمی در تأمین مواد اولیه ندارد. او در مورد میزان ظرفیت فعال واحدهای تولید لوازم خانگی در کشور نیز گفت: هم‌اکنون 25 تا 30 درصد ظرفیت کارخانه‌های این صنعت فعال است.

ادامه مشکلات تامین مواد اولیه در صنعت آسانسور

باشگاه خبرنگاران جوان|   رییس اتحادیه آسانسور و پله برقی کشور با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر قطعات آسانسور گفت: هم‌اکنون حدود ۴هزار واحد صنفی در تهران مشغول به فعالیت هستند. عباس ابریشمی با اشاره به اینکه سال جاری افزایش قیمتی در این صنف نداریم، اظهار کرد: باتوجه به آنکه تغییری در قیمت آسانسور نداریم، اما کمبود مواد اولیه موجب افزایش قیمت می‌شود. ابریشمی گفت: این صنف هم همانند سایر اصناف در جهت تحقق رونق تولید، گام‌های بلندی تا پایان سال بر می‌دارد که هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی در این صنعت هستیم. رییس اتحادیه آسانسور و پله برقی کشور با اشاره به اینکه این صنف، یکی از صنایع مهم کشورمان به حساب می‌آید، تصریح کرد: توجه به رشد و توسعه این صنعت با توجه به تغییر سبک زندگی و البته شهرسازی کشورمان یکی از مهم‌ترین نیاز‌های جامعه است. به گفته ابریشمی، اگر به صنعت آسانسور توجه و حمایت ویژه‌ای شود بطور قطع می‌تواند با کشور‌های دیگر رقابت کند. رییس اتحادیه آسانسور و پله برقی کشور تصریح کرد: این صنف همانند دیگر اصناف می‌تواند در جهت تحقق رونق تولید گام‌های بلندی بردارد که هم‌اکنون درحال برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی در این صنعت هستیم. ابریشمی تأکید کرد: یکی از صنایعی که در کشور ما در سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته، ساخت و تولید آسانسور است. رییس اتحادیه آسانسور و پله‌‌برقی کشور بیان کرد: در هر زمان که قیمت قطعات در این صنف، بالا برود دست دلالان و سودجویان در بازار بیشتر شده و می‌توانند از این وضع سوءاستفاده کنند.

صادرات؛ عامل گرانی سیب‌زمینی

ایرنا|   رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با بیان اینکه هیچگونه گرانفروشی و تخلفی در فروش سیب زمینی رخ نداده گفت: صادرات بی‌رویه و مدیریت نشده عامل گرانی این ماده غذایی است. محمد فامیل متقی اظهار کرد: سیب زمینی در حال حاضر با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار ریال در همدان به فروش می‌رسد که در این باره هیچ گرانفروشی یا تخلفی در صنوف همدان رخ نداده است. او با اشاره به اینکه کشاورزان سیب زمینی را به قیمت بالا فروخته و روانه بازار می‌کنند افزود: وجود واسطه‌ها هم در افزایش قیمت بی‌تأثیر نیست اما بزرگ‌ترین عامل گرانی این محصول صادرات بی‌رویه و مدیریت نشده است. فامیل متقی محصولات دیگری همچون زردآلو، هلو و طالبی را مثال زد که با قیمت بالا وارد بازار شد و به مرور با افزایش تقاضا و همچنین به دلیل فراهم نبودن زمینه صادرات شاهد کاهش قیمت این محصولات هستیم. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همدان تاکید کرد: کمبود سیب زمینی در داخل موجب گرانی این ماده غذایی و در نتیجه نارضایتی مصرف‌کنندگان شده و از طرفی به دلیل کاهش توان خرید مردم ضرر و زیان فروشندگان را هم در پی داشته است. او خاطرنشان کرد: کشت سیب زمینی همدان در نیمه دوم سال برداشت می‌شود و هم اینک نیاز استان همدان از شهرهای گرگان، طارم و اردبیل تأمین می‌شود. فامیل متقی با تاکید بر اینکه ما مخالف صادرات نیستیم گفت: ابتدا میزان مصرف مردم باید برآورد و ذخیره‌سازی و مازاد آن صادر شود که این روند رعایت نمی‌شود.

 

ارسال نظر