سهم ۱۰ درصدی افغانستان در سبد صادراتی ایران

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۹۲۷

امیر هوشنگ امینی عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان اظهار کرد: فعالان اقتصادی افغان، بار‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند، اما برای اینکه این سرمایه‌گذاری مشترک به نفع فعالان اقتصادی ایرانی هم باشد باید برنامه جامعی از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه شود تا هر دو طرف بدانند که بر چه مبنایی می‌توانند عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه شناخت بازار‌های هدف گام اصلی افزایش صادرات محسوب می‌شود، اضافه کرد: این شناخت نباید تنها به فعالان تجاری محدود شود، زیرا توسعه صادرات در گرو انجام مطالعات تحقیقی گسترده است. بازار صادراتی اطلاعات به‌روز می‌خواهد و باید نیازسنجی صورت گیرد که بطور نمونه بازار فعلی افغانستان نیازمند واردات چه کالا‌هایی از ایران است؟ چه کالا‌هایی برای صادرات به افغانستان از طرف ایران مقرون به‌صرفه است و در چه حوزه‌هایی باید سرمایه‌گذاری مشترک صورت پذیرد؟ عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: آمار تجارت ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۷ نشان می‌دهد که از حدود ۴۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار صادرات غیر نفتی، حدود ۲۴ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار به مقصد ۱۵ کشور همسایه انجام شده و این یعنی بیش از ۵۴ درصد صادرات ایران به مقصد کشور‌های همسایه بوده است. امینی افزود: بررسی تراز تجاری در تجارت با کشور‌های همسایه نشان می‌دهد که تجارت ایران با عراق با مثبت ۸.۹ میلیارد دلار و تراز تجاری با افغانستان با ۲.۹ میلیارد دلار بالاترین تراز تجاری در تجارت ایران و همسایگان را در سال ۹۷ رقم‌زده است؛ اگر چه به باور فعالان اقتصادی، با وجود افزایش سهم کشور‌های همسایه در سبد صادراتی ایران، هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت کشور‌های همسایه به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از صادرات کل کشور را صادرات به افغانستان تشکیل می‌دهد، گفت: افغانستان به جهات مختلف برای ایران بازار پرسودی محسوب می‌شود؛ از طرفی زیرساخت‌های این کشور به‌گونه‌ای است که نیازمند واردات از خارج است و ایران تنها کشور همزبان و هم‌مرز با افغانستان محسوب می‌شود که این عوامل امتیاز مثبتی در روابط اقتصادی دو طرف به شمار می‌رود. امینی ادامه داد: صرف‌نظر از تحریم‌ها، مشکلات دادوستد و روابط مالی از عمده‌ترین مسائلی است که مانع توسعه روابط ایران و افغانستان می‌شود بنابراین بانک مرکزی ایران و افغانستان باید مدیریت نظام بانکی را به نحوی ترتیب دهند که فعالان تجاری در روند فعالیت خود با مشکل مواجه نشوند. زیرا در حال حاضر پرسشی که برای صادرکنندگان ایرانی مطرح است این است که اگر جنسی را صادر کنند، پول آن قرار است به چه شکل به کشور برگردد؟ وی با بیان اینکه تهاتر کالا نقش حائز اهمیتی در حل مشکلات مبادلات مالی ایران و افغانستان دارد، گفت: عملی شدن این پیشنهاد در گرو افزایش واردات کالا از افغانستان است، زیرا واردات ایران از افغانستان بسیار ناچیز است؛ درحالی که واردات کالا‌های افغان از جمله تولیدات باغی برای ایران بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

 

ارسال نظر