اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۳۷:۴۶
کد خبر: ۱۴۵۸۴۸

بازار لوازم خانگی آرام اما غیرقابل پیش بینی

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی آرام است، گفت: پیش بینی دقیقی را نمی‌توان در این بازار متذکر شد. فریدون نصیری، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه با بیان اینکه بازار لوازم خانگی آرام است، گفت: به لحاظ افزایش یا کاهش قیمت لوازم خانگی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را در این بازار متذکر شد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ واحد صنفی مجوزدار در تهران مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: آمار دقیقی از تعداد واحد‌های صنفی بدون پروانه در صنف فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه نداریم. به گفته نصیری، میزان اشتغالزایی در هر واحد صنفی متفاوت است بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی در این صنف مطرح کرد. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر این صنف اظهار کرد: اگر نرخ ارز به سرعت در بازار تغییر کند، بطور قطع در تهیه مواد اولیه تاثیرگذار خواهد بود و تولیدکنندگان بنا بر تغییر نرخ ارز تا حدی قیمت‌های خود را افزایش یا کاهش می‌دهند.

نصیری با بیان اینکه تولید کالای ایرانی در سطح کارخانه‌ها افزایش یافته است، افزود: امسال ۴۰ درصد اشتغال ما در این صنف بیشتر شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه یادآوری کرد: این صنف هم همانند سایر اصناف در جهت تحقق رونق تولید، گام‌های بلندی تا پایان سال بر می‌دارد که امیدواریم مسوولان همکاری لازم را داشته باشند. نصیری گفت: زمانی که بازار لوازم خانگی از نظر کیفیت و بسته‌بندی مناسب باشد بطور قطع می‌تواند با کالا‌های خارجی رقابت کند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه درخصوص رسیدگی شکایات مردمی گفت: خوشبختانه در طی این سال‌ها در ارتباط با پیگیری و رسیدگی به شکایات مردم همکاری و هماهنگی خوبی با سازمان تعزیرات داشته‌ایم.

نصیری در پایان گفت: امیدواریم بازار لوازم خانگی آشپزخانه روند رو به رشد خود را طی کند و همه کالا‌ها با تولید ایرانی ساخته و وابستگی به خارج کمتر شود.

افت ۲۱ درصدی تجارت ایران و ترکیه

آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی افت 21 درصدی داشته است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی 2.866 میلیارد دلار اعلام شده است. این رقم در 4 ماهه نخست سال قبل 3.628 میلیارد دلار بوده است. بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2019 با کاهش 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 793 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 944 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات ترکیه از ایران در 4 ماهه نخست امسال نیز افت 22.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 2.684 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 2.073 میلیارد دلار کاهش یافته است. ایران نوزدهمین مقصد صادراتی و هشتمین منبع واردات ترکیه در 4 ماهه نخست 2019 شناخته شده است.

بر اساس این گزارش در ماه آوریل صادرات ترکیه به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.6 درصد رشد داشته و به 213 میلیون دلار رسیده است. واردات ترکیه از ایران در همین ماه 37.8 درصد افت داشته و به 499 میلیون دلار رسیده است.

بلور ایرانی با برند خارجی عرضه می‌شود

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر با بیان اینکه کیفیت تولیدات داخلی رقابت‌پذیری قابل توجهی در سطح جهانی دارد، گفت: بلور و کریستال ایرانی دارای درجه کیفی بسیار بالایی است اما به دلیل فرهنگ عموم مصرف‌کنندگان محصولات با نام‌های تجاری جهانی عرضه می‌شوند و خبری از نام تجاری ایرانی بر آنها نیست. احمد رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت بازار بلور، چینی و لوستر گفت: ۹۰ درصد واردات محصولات بلور، چینی و لوستر از کشور چین انجام می‌شود و این موضوع به دلیل آن است که محصولات این کشور در زمینه قیمت رقابت‌پذیر بوده و با قدرت خرید مردم ایران همخوانی قابل توجهی دارد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر اظهار کرد: در زمینه لوستر کشور نیازی به واردات ندارد، زیرا تولیدات داخلی از نظر کیفیت و قیمت دارای رقابت‌پذیری بالایی با محصولات جهانی است و حتی ایران لوسترهای خاص برای اماکن خاص در سطح جهانی تولید می‌کند و این محصولات با تکیه بر مواد اولیه داخلی و کارگران ایرانی تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه تنها در بازار لوستر نیاز به واردات برخی مواد اولیه احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: تنها مشکل این صنف آن است که برخی دست اندرکاران و سیاست‌گذاران راهکارهای قابل قبولی برای رفع مشکلات تولید به خصوص در صنف لوستر، چینی و بلور ارایه نمی‌دهند. در شرایط فعلی دولت باید از تولیدکننده حمایت کند تا تولیدکننده به اجبار به کاهش نیرو و افزایش قیمت روی نیاورد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر بیان کرد: محصولات ایرانی به کشورهای همسایه صادر می‌شود و در بسیاری از کشورها برندهای ایرانی دارای شعب فروشگاهی هستند.

 

ارسال نظر