اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۵۹

گران‌فروشی؛ بیشترین تخلف اصناف

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران | بررسی عملکرد نظارت و بازرسی اصناف در اردیبهشت ماه حکایت از آن دارد که بیشترین تخلف صنفی در این ماه گران‌فروشی و عدم درج قیمت و نرخنامه بوده است. در اردیبهشت ماه سال جاری ۲۴ هزار و ۳۴۵ مورد بازرسی انجام شده که از این تعداد ۱۸ هزار و ۴۴۸ مورد در سطح خرده‌فروشی، ۲۵۰۰ مورد در سطح عمده‌فروشی، ۳۰ مورد در سطح انبار، ۴۷ مورد در سطح سردخانه‌ها و ۳۳۲۰ مورد در زمینه صنوف خدماتی انجام شده است. در ۲۴ هزار و ۳۴۵ مورد بازرسی انجام شده تعداد ۴۷۴۹ برگه جریمه صادر شده که ۳۷۹۵ مورد در سطح خرده فروشی، ۲۹۰ مورد در سطح عمده فروشی و ۶۶۴ مورد در صنوف خدماتی بوده است. همچنین ارزش ریالی مجموع پرونده‌های تشکیل شده ضمن تخلف صنفی در اردیبهشت ماه حدود ۱۳ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۱۳۱ ریال بوده است. در سطح خرده فروشی بیشترین حجم تخلف به میزان ۱۸۶۳ مورد به علت گران‌فروشی بوده که در سطح عمده فروشی نیز بیشترین حجم تخلف عدم درج قیمت و نرخنامه بوده است. همچنین در سطح صنوف خدماتی بیشترین تخلف به میزان ۳۲۹ مورد در زمینه گران‌فروشی بوده که در مجموع به ترتیب بیشترین میزان تخلف اصناف در زمینه گران‌فروشی و عدم درج قیمت و نرخنامه بوده است. طبق اعلام بازرسی اتاق اصناف تهران، در اردیبهشت ماه تعداد ۲۲۸۸ مورد از شکایات از طریق ستاد خبری به ثبت رسیده که از این میان در ۱۲۱۹ پرونده تخلف صنفی و در ۱۰۶۹ پرونده عدم تخلف صنفی مشخص شده است.

صدور مجوز «خرید مرغ» برای تنظیم بازار

تسنیم| رییس اتاق اصناف ایران از صدور مجوز ستاد تنظیم بازار به شرکت پشتیبانی امور دام به منظور خریداری گوشت مرغ با هدف تنظیم ذخایر راهبردی و تعادل بخشی بازار طی ماه‌های آینده در کشور خبر داد. سعید ممبینی افزود: یکی از وظایف ستاد مزبور بررسی شرایط قیمت و موجودی کالا در سطح بازار با تمرکز بر اقلام اساسی است. او همچنین اظهار کرد: بدون شک با کاهش موجودی کالا در بازار قیمت‌ها برمدار افزایشی قرار می‌گیرد. عضو ستاد تنظیم بازار کشور گفت: سیاست‌ها و تصمیمات این ستاد باید متضمن حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و همزمان تولید‌کنندگان باشد. او در ادامه افزود: گوشت مرغ طی روزهای گذشته در بازار با افت قیمت مواجه و همینطور نگرانی‌های جدی برای تولید‌کنندگان به وجود آورده است. ممبینی اظهار کرد: ستاد با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی گوشت مرغ و همچنین تنظیم ذخایر راهبردی کشور در حوزه مزبور مصوب کرد که شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید مرغ به نرخ امروز در بازار مبادرت ورزد. او یادآورشد: شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه ایجاد تعادل در بازار را دارد؛ یعنی به همان میزان که مدافع حقوق مصرف‌کنندگان است باید مدافع تولیدکنندگان هم باشد.

عرضه بلور ایرانی با برند خارجی

ایسنا|رییس اتحادیه تولیدکنندگان وفروشندگان بلور، چینی و لوستر با بیان اینکه کیفیت تولیدات داخلی رقابت‌پذیری قابل توجهی در سطح جهانی دارد، گفت: بلور و کریستال ایرانی دارای درجه کیفی بسیار بالایی است اما به دلیل فرهنگ عموم مصرف‌کنندگان محصولات با نام‌های تجاری جهانی عرضه می‌شوند و خبری از نام تجاری ایرانی روی آنها نیست. احمد رحمانی در رابطه با وضعیت بازار بلور، چینی و لوستر گفت: ۹۰ درصد واردات محصولات بلور، چینی و لوستر از کشور چین انجام می‌شود و این موضوع به دلیل آن است که محصولات این کشور در زمینه قیمت رقابت‌پذیر بوده و با قدرت خرید مردم ایران همخوانی قابل توجهی دارد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر اظهار کرد: در زمینه لوستر کشور نیازی به واردات ندارد، زیرا تولیدات داخلی از نظر کیفیت و قیمت دارای رقابت‌پذیری بالایی با محصولات جهانی است و حتی ایران لوسترهای خاص برای اماکن خاص در سطح جهانی تولید می‌کند و این محصولات با تکیه بر مواد اولیه داخلی و کارگران ایرانی تولید می‌شود.

او با اشاره به اینکه تنها در بازار لوستر نیاز به واردات برخی مواد اولیه احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: تنها مشکل این صنف آن است که برخی دست‌اندرکاران و سیاستگذاران راهکارهای قابل قبولی برای رفع مشکلات تولید به خصوص در صنف لوستر، چینی و بلور ارایه نمی‌دهند. در شرایط فعلی دولت باید از تولیدکننده حمایت کند تا تولیدکننده به اجبار به کاهش نیرو و افزایش قیمت روی نیاورد. رحمانی بیان کرد: محصولات ایرانی به کشورهای همسایه صادر می‌شود و در بسیاری از کشورها برندهای ایرانی دارای شعب فروشگاهی هستند. او در رابطه با تولید بلور و کریستال اظهار کرد: محصولات تولیدی در زمینه بلور و کریستال دارای کیفیت قابل توجهی است و توانسته‌اند با کریستال‌های به نام جهان رقابت داشته باشند، اما متأسفانه به دلیل فرهنگ عموم مصرف‌کنندگان این محصولات به نام دیگر برندهای جهانی در بازار عرضه می‌شود و از نام و نشان ایرانی برای آنها استفاده نمی‌شود. او با تاکید بر اینکه دولت باید بعد نظارتی، قانون‌گذاری و حمایتی خود را تقویت کند، یادآور شد: ماشین‌آلات تولیدی در حوزه بلور، چینی و لوستر نیاز به به‌روزرسانی دارند.

 

ارسال نظر