راه‌اندازی سامانه‌ای برای توزیع «زینک»

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۰:۴۱:۰۵
کد خبر: ۱۴۴۲۹۱

رییس اتحادیه لیتوگراف با بیان اینکه در نظر داریم سامانه‌ای را برای توزیع زینک راه‌اندازی کنیم گفت: پیرو نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها با مهرزاد دانش، مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی و با برگزاری نشستی که با فعالان صنعت چاپ داشتیم بنا بر این شد تا مساله زینک (ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی می‌کنند)، کاغذ و مقوا و چند مورد دیگر را پیگیری کنیم. احمد ابوالحسنی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران، افزود: در بررسی‌ها و کارشناسی‌های به‌عمل‌آمده در مورد مسائل مربوط به زینک به این نتیجه رسیدیم که بزرگ‌ترین مشکل زینک در توزیع است و نه کمبود آن؛ زیرا زینک به‌اندازه کافی در کشور وجود دارد و مهم‎ترین مساله توزیع و نظارت بر توزیع آن است. ابوالحسنی اشاره کرد: با صحبت‌هایی که انجام گرفت، کارگروه کاغذ و مقوا و زینک وزارت ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیدند که مطلب مطرح شده از سوی اتحادیه لیتوگراف، کارشناسانه است و باید نظارت توزیع زینک زیرنظر این اتحادیه باشد. بر همین اساس جلسه‌ای با حضور نماینده کارگروه کارتن و مقوای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان صنعت چاپ تشکیل شد که سه خروجی خوب و مثبت داشت.

او ادامه داد: اولین خروجی این جلسه این شد که نظارت بر توزیع تمام زینک‌ها زیرنظر اتحادیه باشد. دوم اینکه به هیچ ناشری زینک داده نمی‌شود و سومین مورد اینکه زینک تنها میان لیتوگرافان و چاپخانه‌های مجهز به لیتوگرافی توزیع می‌شود. رییس اتحادیه لیتوگراف پیرامون اینکه مشکلی درباره توزیع زینک رخ ندهد، تأکید کرد: در نظر داریم سامانه‌ای را برای توزیع زینک راه‌اندازی کنیم. در این سامانه تمام اعضای اتحادیه لیتوگراف و چاپخانه‌هایی که دارای بخش لیتوگرافی هستند، ثبت‌نام می‌کنند. هر فردی در صورت نیاز به زینک می‌تواند به این سامانه وارد شود و درخواست زینک دهد و لیتوگرافی مدنظر را انتخاب کند. به عنوان‌مثال انتخاب می‌کند که در لیتوگرافی آبرنگ کار او انجام شود سپس به لیتوگرافی منتخب مراجعه کرده و کارش انجام می‌شود. شایان ‌ذکر است، نظارت انجام کار با اتحادیه لیتوگراف است، بدین صورت پیگیری می‌شود که زینک آماده چاپ در نهایت به کدام چاپخانه ارسال می‌شود. ما در اتحادیه لیتوگراف با نظارت سفت‌وسخت سعی می‌کنیم تا از تخلفات احتمالی جلوگیری کرده و نگذاریم زینک به بازار سیاه وارد شود.

او اشاره کرد: اتحادیه لیتوگراف لیست لیتوگرافان را در اختیار دارد و از تمام چاپخانه‌هایی که در مجموعه خود بخش لیتوگرافی دارند هم درخواست می‌کنم تا در اسرع وقت آدرس و مشخصات واحد خود را به اتحادیه لیتوگرافان اعلام کنند تا در سامانه مذکور ثبت شوند. این نوید را می‌دهم که در آینده نزدیک همه کارهای این سامانه انجام شود. رییس اتحادیه لیتوگراف اشاره کرد: در حال حاضر قیمت زینک توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده اعلام نشده است و در این وقفه ایجاد شده سعی داریم تا سامانه توزیع زینک زیرنظر اتحادیه را راه‌اندازی کنیم. این مورد قدم بسیار خوبی برای صنعت چاپ است.او توضیح داد: ناشری که می‌خواهد کتاب چاپ کند باید اول در این سامانه درخواست زینک کند. اگر ناشری همیشه با لیتوگرافی خاصی کار می‌کند، می‌تواند در سامانه همان لیتوگراف را انتخاب کند و مشکلی در این بخش پیش نمی‌آید.

وزارت ارشاد بیشتر در بخش دولتی زینک کمک به ناشران را مدنظر داشت ما نیز با مشورت به نتیجه و توافق رقمی رسیده‌ایم که به لیتوگرافان اعلام خواهیم کرد و برای ناشران سوبسید ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم و با اتحادیه ناشران بر سر یک قیمت توافق کرده‌ایم. برای تعرفه کپی سوبسید قرار داده‌ایم و کم کرده‌ایم. او یادآور شد: تعداد و لیست زینک‌های دولتی که اخیراً توسط شرکت تعاونی لیتوگراف توزیع شده است در اختیار اتحادیه قرار می‌گیرد و اتحادیه نظارت خواهد داشت که به چه کسانی داده شده است و قرار است چه کاری روی آن انجام شود. او در انتها گفت: جا دارد از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس و هیات‌مدیره ناشران و بزرگان صنعت چاپ- که قدم روی چشم ما گذاشتند و در جلسه هم‌اندیشی که اخیراً برگزار شد تا چنین تصمیمی گرفته شود- تشکر کنم. از مجله چاپ و نشر نیز که همیشه خبرها را پوشش می‌دهد و همواره در کنار ماست نیز تشکر ویژه‌ای دارم. از طرفی خدا را شاکر هستم که در رابطه با بحرانی که برای زینک به وجود آمد اولین اتحادیه بودیم که وارد عمل شدیم، هرچند که سختی زیاد کشیدیم و حرف‌های حاشیه‌ای بسیاری را شنیدیم ولی هم‌اکنون افتخار می‌کنیم که بعد از دو ماه به نتیجه مطلوب فعلی رسیدیم.

 

ارسال نظر