اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۵۲

برنامه‌ریزی برای همکاری ایران و کرواسی در دوران تحریم

سفیر کرواسی در تهران با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی رییس پارلمان بخش خصوصی ملاقات کرد. در این نشست ضمن نگاهی به همکاری‌های گذشته دو کشور در حوزه‌های مختلف و تأکید بر وجود ظرفیت‌های جدید برای کار مشترک بین تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، ایجاد کمیته مشترک بین اتاق‌های بازرگانی ایران و کرواسی که حدود 8 ماه از توافقات اولیه در مورد آن می‌گذرد، مورد تأکید قرار گرفت. بر اساس اظهارات غلامحسین شافعی، همچنان اتاق بازرگانی کرواسی نمایندگان خود را برای حضور در این کمیته به اتاق ایران معرفی نکرده است در حالی که اگر این کمیته کار خود را آغاز کند، زمینه توسعه مناسبات تجاری را مهیا خواهد ساخت. وی تأکید کرد: آشنایی و کسب اطلاعات دقیق از نیازها و نقاط قوت دو کشور در بحث‌های اقتصادی می‌تواند مسیر حرکت را باز کند و اجازه دهد بخش‌های خصوصی در سطح گسترده‌تری با یکدیگر همکاری کنند. در حال حاضر نبود این اطلاعات، مانعی در برابر توسعه مناسبات دو کشور است. رییس پارلمان بخش خصوصی ایران در ادامه همکاری بین ایران و کرواسی در حوزه حمل‌ونقل ریلی که یکی از نیازهای ایران محسوب می‌شود را مورد توجه قرار داد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه، ایران باید در حوزه بازسازی و ساخت خطوط ریلی، برنامه‌ریزی کرده و با اتصال بندر چابهار به شمال کشور، کشورهای هند و چین را به اروپا متصل کند. کرواسی متناسب با تجربیات و دانشی که در اختیار دارد می‌تواند در تکمیل این مسیر به ایران کمک کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن اشاره کرد. بر اساس اظهارات شافعی، ایران سال‌هاست که با مساله تحریم مواجه است و می‌توان ادعا کرد که راه‌های مقابله با آن را آموخته است. رییس پارلمان بخش خصوصی از تداوم فعالیت‌های تجاری ایران با دیگر کشورها در دوران تحریم سخن گفت و ادامه داد: درست است تحریم برای ما مشکل‌آفرین بوده و هزینه فعالیت‌های بین‌المللی را افزایش داده اما هیچگاه ما را متوقف نکرده است. به اعتقاد وی در حال حاضر وظیفه اتاق‌های دو کشور پیدا کردن راه‌هایی برای ایجاد ارتباط مستمر بین تجار دو کشور است. اگر این اتفاق رخ دهد آنها می‌توانند در ارتباط با هم کار را پیش ببرند و آنگاه تنها وظیفه اتاق‌ها حمایت و تسهیل‌گری است. شافعی همچنین به موضوع ارتباط اتاق‌های استانی با اتاق‌های استانی سایر کشورها اشاره و تأکید کرد: اتاق ایران رویکرد فعالیت‌های بین‌المللی اتاق‌های استانی را اتخاذ کرده و درصدد ایجاد روابط عمیق و تخصصی با دیگر کشورهاست. بدون شک هر استان و منطقه‌ای ظرفیت‌های خاص خود را دارد که می‌تواند متناسب با آن همکاری‌های بین‌المللی خود را توسعه دهد. در این راستا اتاق البرز ماموریت پیدا کرده روی کرواسی متمرکز شود و سطح مناسبات با این کشور را توسعه دهد. در ادامه دراگو اشتامبوک، سفیر کرواسی در تهران از حضور سه ماهه‌اش به عنوان سفیر در ایران خبر داد و گفت: در این مدت متوجه شده‌ام که ایران، آن طور که هست به دنیا معرفی نشده و باید جایگاه بالاتری نسبت به آنچه امروز در سطح بین‌المللی دارد، داشته باشد. متأسفانه تحریم‌های ناعادلانه علیه این کشور جاری است و راه همکاری با این کشور را ناهموار ساخته است.

تقویت جایگاه   بخش خصوصی  و افزایش صادرات  غیرنفتی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است باتوجه به تحریم‌های اقتصادی و فشار امریکا بر فروش نفت ایران، صادرات کالاهای غیر نفتی از جمله صنایع مرتبط با دام و طیور باید در اولویت قرار بگیرد و دولت باید از پتانسیل‌های کشاورزی و صنعت دام و طیور در این دوره بهتر بهره ببرد. مهدی معصومی با بیان اینکه باید هماهنگی بین بخشی را برای عبور از مشکلات کنونی اقتصادی شاهد باشیم، می‌گوید: « بخش خصوصی نشان داده با کارآمدی و بهره وری بسیار بیشتری از شرکت‌های دولتی می‌تواند در زمینه کسب وکارها به جلو حرکت کند و دولتمردان باید بپذیرند که با کنارگذاشتن تفکر سنتی دولت گرایی در عرصه پرورش طیور و بازی دادن شرکت‌های خصوصی، سیاست‌های جدیدی را پیش بگیرند. اتاق بازرگانی نیز می‌تواند به عنوان نهادی برآمده از بدنه بخش خصوصی در تبیین جایگاه این بخش در عرصه اقتصادی ملی، در این زمینه تاثیرگذار باشد.»

او می‌گوید: « اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر نه تنها به دولت‌ها مشاوره مستقیم داده بلکه حتی در مواردی در قانون گذاری‌ها نیز مستقیما با نمایندگان مجلس در ارتباط بوده و بنابراین تجربه زیادی در تقویت جایگاه بخش خصوصی در میان قانون گذاران و سیاست‌گذاران دارد و راه‌های ایجاد ارتباط با آنها و تاثیرگذاری بر سیاست‌ها را فراگرفته است. باید از ظرفیت‌های اتاق برای بیان توانمندی‌های بخش خصوصی بیشتر از همیشه استفاده کرد.» معصومی در بخش دیگری از صحبت هایش به اهمیت صنعت دام و طیور اشاره کرده و ادامه می‌دهد: « جمعیت کشور رو به افزایش است و افراد به غذا و تامین مواد غذایی نیاز دارند و در این بین یکی از مهترین زنجیره‌های تامین خوراک مخصوصا برای ما ایرانی‌ها، زنجیره مرغ و تخم مرغ است. پرورش طیور یکی از صنایع تخصصی غذایی به شمار می‌رود که اتفاقا به دلیل مسائلی از جمله شیوع آنفلوآنزای مرغی، تامین خوراک مرغ داری‌ها و زنجیره فروش، در سال‌های اخیر با سختی‌ها و موانع زیادی در کشور مواجه شده است.» او در ادامه می‌گوید: « صنعت طیور بطور سنتی به این دلیل که با امنیت غذایی کشور ارتباط داشته، فعالیتی دولتی به شمار می‌رفته و دولت در سیاستگذاری و کنترل و عملیات آن نقش پررنگی را بازی می‌کرده است اما در سال‌های اخیر بخش خصوصی نیز توانسته موفقیت‌های زیادی در این عرصه به دست بیاورد.

 

ارسال نظر