ممنوعیت صادرات خرما، بازار را برای عربستان باز می‌کند

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۹۶۳

رییس انجمن ملی خرمای ایران معتقد است اعمال محدودیت‌های صادراتی برای خرما، بازار را برای رقبایی همچون عربستان سعودی باز می‌کند. محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه تجارت عرف و قانونی برای خود دارد افزود: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت به این موضوع واقف هستند که اعمال محدودیت صادرات تأثیری در قیمت‌گذاری بازار داخلی ندارد زیرا همه‌ساله در ماه مبارک رمضان صادرات کاهش می‌یابد. رییس انجمن ملی خرمای ایران تصریح کرد: سال گذشته 300 هزار تن خرما به ارزش 350 تا 400 میلیون دلار به کشورهای هدف ازجمله امریکای شمالی، اتحادیه اروپا، روسیه، هند و چین صادر شد. او با بیان اینکه محدودیت در صادرات شامل همه ارقام خرما می‌شود اظهار کرد: بخش عمده خرمای صادراتی ایران از نوع «دونم» با شیرینی کمتر و ماندگاری بیشتر است.

به گفته رییس انجمن خرما، بخش عمده خرمای صادراتی ایران به کشورهای متقاضی شامل زاهدی، پیارم، استعمران، خاصویی و مضافتی است. او با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در استان‌های جنوبی کشور 22 هزار تومان و پیارم 45 هزار تومان است گفت: گرانی قیمت خرما در دیگر شهرهای کشور به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، نوسان نرخ ارز و حضور دلالان و واسطه گران است. رشید فرخی اضافه کرد: مصرف خرما از 15 تا 20 روز آینده در کشور کاهش می‌یابد بنابراین الزامی برای اعمال محدودیت در صادرات خرما نیست. او ادامه داد: البته تاکنون دستورالعملی برای اعمال محدودیت صادرات خرما به گمرکات جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نشده است. پیش از این، خبری منتشر شد که بر مبنای آن، ستاد تنظیم بازار، صادرات خرما را با هدف کنترل بازار این کالای پرمصرف در ماه رمضان ممنوع اعلام کرده‌اند. بااین‌حال، رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران اعلام می‌کند که دستوری به گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات خرما ابلاغ نشده و هنوز در حد پیشنهاد ستاد تنظیم بازار بوده است. طبق آمارها ایران سالانه نزدیک 1.2 میلیون تن انواع خرما در 203 هزار و 763 هکتار تولید می‌کند که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری با 30 درصد افت تولید مواجه شویم.

ایران با برخورداری از نخلستان‌های وسیع در استان‌های خوزستان، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دومین تولیدکننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود. میزان تولید خرما در جهان حدود 7.5 میلیون تن برآورد می‌شود که در یک‌میلیون و 100 هزار هکتار نخلستان با متوسط عملکردی 6 هزار و 834 کیلوگرم کشت می‌شود. «مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی»، 10 تولیدکننده برتر خرما در جهان به شمار می‌روند که «مصر» بیشترین میزان عملکرد و «الجزایر» بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارد. متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد می‌شود که البته این شاخص در عربستان 34 کیلوگرم و در ایران هفت تا 10 کیلوگرم است.

 

ارسال نظر