اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۰:۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۴۲۵۹۶

کاغذ ۲ نرخی شد!

ایسنا| رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا می‌گوید، قیمت این محصولات نیز در بازار دو نرخی شده است. در چند روز آینده قرار بر آن است تا نمایشگاه کتاب در تهران دایر شود و بسیاری از ناشران و فعالان این حوزه در تکاپوی آماده‌سازی برای حضور در نمایشگاه هستند. در این شرایط بسیاری از ناشران معتقد هستند قیمت بالای کاغذ قیمت تمام شده کتاب را به‌شدت افزایش می‌دهد و عملا چاپ و توزیع کتاب از سوی افراد با استقبال همراه نخواهد شد. رشد قیمت کاغذ همچون دیگر بازارها به واسطه رشد قیمت دلار از سال گذشته آغاز شد و در مقطعی برای واردات کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در نظر گرفته شد، اما نکته قابل توجه آن است که برخی افراد معتقد هستند که کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده، اما محصول نهایی آن به بازار وارد نشده است. این در حالی است که سید حسین میرباقری با بیان اینکه در واردات کاغذ از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شده، گفت: وزارت ارشاد توزیع کاغذ را در دست گرفته و تمام اقدامات در زمینه عرضه و قیمت‌گذاری توسط این وزارتخانه در راستای ثبات قیمت و دسترسی آسان ناشران به کاغذ انجام شده است. او تاکید کرد: بازار کاغذ از چند ماه گذشته در دست وزارت ارشاد است، زیرا تمام کاغذهای وارداتی که حتی توسط تجار به کشور وارد می‌شود در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد و به توزیع آن می‌پردازد. میرباقری مدعی شد: اتحادیه آمادگی همکاری در زمینه توزیع کاغذ را دارد، اما هیچگاه از این اتحادیه و ۶۰۰ عضو آنکه تجربه بسیار طولانی در زمینه تأمین و توزیع کاغذ دارد استفاده نشده و در شرایط فعلی که توزیع در دست وزارت ارشاد است و باید کاغذ دارای یک نرخ باشد اما در سطح بازار آزاد کاغذ با قیمت‌های گران‌تر وجود دارد که به نظر می‌رسد این موضوع همراه با رانت است. او اظهار کرد: به نظر می‌رسید با ورود وزارت ارشاد در زمینه توزیع کاغذ شرایط بهتری در این بازار رخ دهد، اما اینچنین نشده و قیمت کاغذ روند صعودی به خود گرفته است که جای سوال دارد با وجود آنکه تمام کاغذهای وارداتی به کشور در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد، چرا کاغذ دارای دو نرخ است و ناشران نتوانسته‌اند کاغذ را با نرخ مناسب از این وزارتخانه دریافت کنند.

آغاز  فروش «گوشت تنظیم بازاری» از اردیبهشت

تسنیم| توزیع گوشت تنظیم بازاری درحالی از اول اردیبهشت ماه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سرگرفته خواهد شد که قیمت‌ها نسبت به قبل تفاوت بسیاری دارد. همزمان با افزایش قیمت گوشت در بازار، دولت تصمیم به مداخله در بازار گرفت و از طریق عرضه گوشت با قیمت دولتی تلاش کرد بازار را مدیریت کند. گوشت‌هایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده بودند، از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مسوول توزیع گوشت تنظیم بازاری بودند، بین مردم توزیع شد. اما از چند روز قبل رسما فروش گوشت تنظیم بازاری در این فروشگاه‌ها متوقف شد. مشاهدات میدانی از سطح شهر حکایت از آن دارد که به تازگی برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با درج اطلاعیه‌ای با این مضمون که «در این فروشگاه گوشت تنظیم بازاری توزیع می‌شود» نسبت به فروش گوشت تنظیم بازاری اقدام می‌کنند، اما قیمت فروش این گوشت‌ها با دور قبل تفاوت دارد. مسوولان فروشگاه‌ها می‌گویند: دور جدید فروش گوشت تنظیم بازاری در حالی آغاز شده که این گوشت‌ها با ارز نیمایی وارد شده‌اند و طبیعتاً گران‌تر از گوشت‌هایی هستند که با ارز 4200تومانی وارد شدند. بنابراین ازین پس گوشت تنظیم بازاری با ارز نیمایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود. برخی از این فروشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که از اول اردیبهشت گوشت تنظیم بازاری با ارز نیمایی فروخته می‌شود. اما گوشت گوساله تنظیم بازار که یکی از شرکت‌ها قبلاً با ارز 4200 تومان وارد کرده بود هنوز در بازار هست ولی تا 5 روز دیگر قطع می‌شود.

واردات برندهای خارجی توجیهی ندارد

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران|  رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز استان تهران در مورد وضعیت فروشندگان و تولیدکنندگان کفش دست‌دوز در استان تهران گفت: سال ۹۷ سال بسیار سختی برای فعالان این حوزه بود. ما در بحث تامین مواد اولیه خیلی در مضیقه بودیم و عملا باعث شد تولید کاهش یابد. رسول شجری ادامه داد: البته با توجه به دپوی قبلی و اشباع بازار هیچ مشکلی در تامین کالا به خصوص در ایام خرید عید به وجود نیامد. اما چیزی که مشخص بود کاهش قدرت خرید مردم بود. بطوریکه با توجه به کاهش تولید اما باز هم شاهد اشباع بازار از کفش هستیم و نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد فروش‌ ما کاهش داشته این در حالی است که کفش دست‌دوز بطور میانگین نسبت به سال گذشته ۴۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر شده است. شجری درخصوص وضعیت واردات گفت: واردات کفش به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده زیرا با افزایش قیمت ارز دیگر توجیهی برای حضور برندهای خارجی کفش نداریم. اما از آن طرف وضعیت خوبی برای صادرات داشتیم و فروشندگانی که توانایی داشتند توانستند از این وضعیت استفاده کنند. هرچند به دلیل عدم حرفه‌ای بودن، میزان صادرات ما در شش ماهه اول سال جاری همان مقدار سال قبل یعنی ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار بود.

او با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های وزارت صنعت درخصوص تولید کفش گفت: اگر در دو سالی که تحریم‌ها لغو شده بود، واحدهای تولیدی خودمان را بازسازی می‌کردیم اکنون می‌توانستیم با این وضعیت تحریم‌ها و وجود بازارهایی مانند عراق و افغانستان صادرات خوبی داشته باشیم. ما کارخانه تولیدچرم داریم که با مرغوبیت بالا آنها را صادر می‌کنیم. اما چون از ماشین‌آلات به روز بهره‌مند نیستیم نمی‌توانیم همان چرم را با ارزش افزوده بالا به کفش تبدیل کنیم.

 

ارسال نظر