اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۵۹

رونق با اصلاح ساختار بانکی ممکن است

رییس اتاق ایران و عراق با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال رونق تولید به ضرورت اصلاح چالش‌ها در حوزه بانکی تاکید کرد و خواستار تجدید‌نظر در نوع مدیریت بانک‌ها شد. به گفته یحیی آل اسحاق اگر قراراست تولید در کشور رونق بگیرد باید سیستم بانکی از چالش‌هایی که اغلب به صورت تاریخی با آنها روبرو است خلاصی یابد در غیر این صورت بخش تولید با توجه به بانک محور بودن آن نمی‌تواند از این چالش‌ها تاثیر نپذیرد و در نتیجه نمی‌توان انتظاری از این بخش داشت. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بارها خواستار بهبود و اصلاح وضعیت تولید ملی شده‌اند که این امر نیز نیازمند مقدماتی است. به عنوان نمونه رونق تولید نیاز به بهبود زنجیره‌های تامین مالی، تامین مواد اولیه، بهبود و ارتقای بهره وری و بهبود حوزه‌های مصرف (داخلی و صادراتی) دارد. به گفته وی در میان همه این عوامل به دلیل ارتباط تنگاتنگ صنایع با سیستم بانکی، ضروری است تا برخی چالش‌های مهم در این حوزه برطرف شوند. وی ادامه داد چالش‌های موجود در نظام مالی و بانکی، یکی از موانع اصلی رونق اقتصادی کشور است و نوع الگو و مدیریت بانک‌ها به گونه‌ای است که باعث شده بخش تولید در خدمت نظام بانکی باشد درحالی که باید این چرخه معکوس باشد. به گفته وی پرداخت بهره‌های بانکی بالا، جریمه‌ها، محدودیت‌هایی که بانک‌ها در رفت و آمد تجار به کشورهای دیگر ایجاد می‌کنند و ... همگی باعث شده تا توان تولیدکننده کاهش یابد. این در حالی است که بانک تمام مشکل نیست و باید سایر چالش‌ها از جمله در بخش‌های مالیاتی، بیمه، مشکلات کارگری، تغییرات مداوم هزینه‌های تولید، ارز و ... را نیز به این چالش‌ها اضافه کرد. آل اسحاق در ادامه گفت: اگر تولید واقعا رونق پیدا کند، باعث رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، تقویت پول ملی، کاهش تورم می‌شود. همچنین تراز بازرگانی کشور تقویت پیدا می‌کند، تولید ناخالص داخلی رشد می‌یابد، امید به کشور اضافه می‌شود و یاس و نا امیدی کاهش پیدا می‌کند. به گفته وی رونق تولید نیازمند انجام برنامه‌های تشویقی است. دولت باید برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولید، مشوق‌های زیادی قرار دهد که تشویق برای صادر‌کنندگان از جمله این موارد است. به گفته وی در بخش تولید مشکل نظام مالیاتی مخصوصا مالیات بر ارزش افزوده را داریم. همچنین مشکل نظام بیمه‌ای و فرآیند و نوع برخورد آن و البته مشکلات نظام بانکی را داریم.

ایجاد ۳۰۰ هزار شغل جدید در بخش اصناف

رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیگیری برای تدوین برنامه‌ای به منظور ایجاد ۱۳۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۷ نیز نزدیک به سیصد هزار فرصت شغلی در بخش اصناف ایجاد شده است. پیمان زندی با اعلام این مطلب اظهار کرد: این برنامه با هدف ایجاد اشتغال آسان و ارزان پیگیری می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 1397 نیز نزدیک به سیصد هزار فرصت شغلی در بخش اصناف ایجاد شده است. وی این حوزه از اقتصاد را حوزه‌ای مهم و تاثیرگذار خواند و گفت: باید توجه داشت که بافت مدیریتی در برخی تشکل‌های صنفی سنتی است و تلاش می‌شود با سیاست‌گذاری لازم در مدیریت این تشکل‌ها، آنها را به سوی برنامه محور بودن سوق داد. رییس مرکز اصناف و بازرگانان با تاکید بر اینکه در سال 1398، ساماندهی خدمات پس از فروش در حوزه تولید و خدمات فنی در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: با توجه به گسترش علم و تکنولوژی تولید و خدمات فنی، این بخش مهم اقتصادی کشور نیازمند آموزش و آشنایی با تکنولوژی روز دنیا را دارند لذا تلاش شده با همکاری اتاق اصناف و انعقاد تفاهم نامه‌های مرتبط با موضوع، با آموزش و پرورش، دانشگاه فنی و حرفه‌ای وزارت علوم و دانشگاه‌های علمی و کاربردی این نقیصه برطرف شود. او تاکید کرد: با هدف گسترش صادرات، ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات به منظور بازاریابی و تولیدات و خدمات فنی مورد توجه است چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد صنوف تولیدی توان مالی و اطلاعاتی معرفی محصولات، بازاریابی و صادرات را ندارند از این رو با تدارک برنامه‌های مذکور این مشکل حل شده و ساختار بازاریابی محصولات ایرانی در جهان تغییر خواهد کرد تا شرکت‌های خرد نیز توان راهیابی به بازارهای جهانی را داشته باشند. زندی گفت: پیگیری طرح تجهیز، نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی صنفی و همچنین تامین سرمایه در گردش آنها نیز خبری مهم برای فعالان صنفی است.

باشگاه تولیدکنندگان زیتون راه‌اندازی می‌شود

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از راه‌اندازی باشگاه تولید‌کنندگان زیتون بالای ۵ تن در هر هکتار در سال جاری خبر داد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، رحمت‌الله پریچهر با اعلام این مطلب گفت: آموزش عملی باغدارانی که زیر ۵ تن در هکتار تولید می‌کنند توسط زیتون کاران پیشرو و نمونه به منظور اقتصادی کردن تولید، ارتقای کیفیت این محصول و بهبود معیشت باغداران از اهداف راه‌اندازی این باشگاه است. وی افزود: انتظار داریم این اقدام در نهایت منجر به افزایش تولید روغن زیتون شود و بخشی از نیاز داخلی کشور به این محصول از طریق زیتون فراهم شود. پریچهر با بیان اینکه باغداران کشور امسال در باغ‌های متراکم در هر هکتار ۳۰ تن دانه زیتون تولید کردند، اظهار داشت: حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید ما از باغاتی است که بیش از ۵ تن در هکتار دانه زیتون تولید می‌کنند.

 

ارسال نظر