میانبر برای رسیدن به بازار صادراتی سوریه، لبنان و مدیترانه

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۵۷

از مهم‌ترین نتایج توسعه تعامل بین ایران و عراق، امضای توافقنامه احداث راه آهن شلمچه به بصره است؛ این توافقنامه وارد فاز اجرایی خود شده و دو طرف درصدد تشکیل کارگروهی مشترک برای تسریع در عملیاتی شدن این طرح هستند. کیوان کاشفی، رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه در این باره گفت: دو خط راه‌آهن شلمچه به بصره و کرمانشاه به خسروی از خطوط ریلی مهم و استراتژیکی است که مراحل اتصال و تکمیل زیرساخت‌های آن در حال انجام است. وی گفت: خط شلمچه به بصره خط ریلی مستقیمی است که مسیر حمل و نقل را از ناحیه جنوب بسیار کوتاه می‌کند از قابلیت اتصال به خط راه‌آهن سراسری عراق برخوردار است؛ خط دوم نیز از کرمانشاه به خسروی متصل شده و از طریق مرز خسروی این نیز خط به راه‌آهن سرتاسری عراق متصل خواهد شد.

کاشفی اذعان داشت: حمل‌ونقل کالا از طریق راه آهن بعد از کشتی‌رانی، ارزان‌ترین حمل‌ونقل دنیاست؛ توسعه حمل و نقل ریلی داخلی و اتصال آن به خطوط ریلی خارجی می‌تواند زمینه ساز تقویت صادرات کشور گردد؛ اگرچه در بحث حمل‌ونقل ریلی، بحث واگن‌های باری و حرکت به‌موقع هنوز به کیفیت حمل‌ونقل جاده‌ای نرسیده‌ایم؛ اما درهرصورت توافق انجام شده یک حرکت به سمت جلو است و کمک می‌کند بخشی از ترانزیت کالا و جابه‌جایی کالا در کشور خودمان از بخش حمل و نقل جاده‌ای به ریلی در ارتباط با کشور عراق منتقل شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: آنچه در دراز مدت برای دو طرف مهم بوده و در دستور کار دو طرف قرار گرفته، توسعه حمل و نقل ریلی است؛ با توجه به بنیه کشور عراق و وضعیتی که این کشور در اوپک دارد خیلی دور از دسترس نیست که تمایل داشته باشد که توسعه حمل‌ونقل ریلی را سرعت دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث ترانزیت، رسیدن به دریاهای مدیترانه از طریق خاک عراق از طریق سیستم ریلی برای ایران حائز اهمیت است؛ به این ترتیب و با راه‌اندازی این خط می‌توانیم به بازار سوریه، لبنان و مدیترانه وصل شویم؛ مسیری که ما امروز از طریق بندر مرسین و لازقیه و طرطوس به سوریه طی می‌کنیم، می‌تواند از درون عراق به‌صورت میانبر انجام شود.

وی با اعلام اینکه عمده زیرساخت خط راه‌آهن ریلی بصره به شلمچه انجام شده گفت: تقریباً این خط تکمیل شده و تنها یکی از پل‌های طولانی این مسیر مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کند که با اتمام و اتصال آن به راه آهن خوزستان می‌تواند علاوه بر تقویت حمل و نقل داخلی، حمل و نقل به کشورهای سوریه و لبنان و مدیترانه را به لحاظ قیمت و سرعت متحول سازد.

کیوان کاشفی با اشاره به مشکلات ترانزیتی بین ایران و عراق طی سال‌های اخیر گفت: متأسفانه به دلیل عدم زیرساخت مناسب و قوانین و مقررات مناسب مشکلات زیادی برای صادرات به وجود آمد که ضربه بدی به کیفیت و قدرت رقابت‌پذیری کالای ایرانی در عراق وارد می‌آورد؛ تخلیه در مرز و بارگیری مجدد به خصوص در مورد کالای صادراتی حساسی چون محصولات کشاورزی هزینه بسیاری را بر صادرکننده تحمیل می‌کرد که امیدواریم با راه‌اندازی و یکپارچه شدن خطوط ریلی یاد شده، کیفیت صادرات کالا به عراق سامان بگیرد. رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه بیان داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی می‌تواند به نتایج زیرساختی مهمی منتج شود؛ در واقع هدف نهایی از تحقق اهدافی چون کاهش هزینه ترانزیت و ارتقای کیفیت، رونق تجارت و صادرات و تقویت بیش از پیش توان بخش خصوصی است. وی اعلام کرد: خط راه آهن کرمانشاه به خسروی 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال 99 شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود؛ راه آهن خسروی به خط آهن عراق متصل شده و در ادامه دو شاخه می‌شود که یک شاخه به سمت اقلیم و یک شاخه دیگر به سمت بغداد امتداد دارد و از سوی دیگر به اقلیم و سوریه می‌رود و قسمت پایین آن نیز از اقلیم به سمت کرکوک و سوریه می‌رود. کاشفی یادآور شد: با توجه به وجود زیرساخت‌های ریلی از زمان صدام، نقشه‌های تفصیلی این خط آهن موجود است و از آنجایی‌که اقلیم کردستان و عراق در رقابت با دولت مرکزی برای توسعه تجاری و اقتصادی هستند هر دو بخش تلاش مضاعفی برای راه‌اندازی و تکمیل آن به کار می‌بندند.

 

 

ارسال نظر