حذف قوانین دست و پاگیر لازمه توسعه صادرات غیرنفتی

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۲۶

رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به مشکلات نقل و انتقال ارز، صادرکنندگان گلایه‌هایی دارند که استمرار این روند می‌تواند بر کاهش صادرات دامن بزند.  وی افزود: برای رفع موانع نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات پیشنهاد داده‌ایم که بانک ایرانی خارج از کشور ارز حاصل از صادرات را بگیرد و با نرخ ارز آزاد، ریالش را به حساب صادرکنندگان واریز

 کند. نورانی ادامه داد: با توجه به مسائل تحریم، امکان حواله پول به بانک‌های خارجی وجود ندارد و تنها با فعال‌سازی بانک‌های ایرانی خارج از کشور، مشکلات نقل و انتقالات مرتفع خواهد شد. رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از صدور مقررات بی‌شمار بانک مرکزی بیان کرد: در سال ۹۷، صدور مقررات بی‌شمار در بحث صادرات توسط بانک مرکزی مشکلاتی برای صادرکنندگان عمده ایجاد کرد که به همین خاطر انتظار می‌رود در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۸ تمامی قوانین گنجانده شود تا صادرکننده بتواند نسبت به آینده صادرات برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد. وی با تاکید بر توسعه صادرات غیر نفتی گفت: با توجه به آنکه توسعه صادرات غیر نفتی ضمن ورود ارز به داخل کشور، اشتغالزایی در بردارد، اما جای این سوال مطرح است که چرا قوانین دست وپا گیر از جلوی واردات برداشته شده است؟ و همچنان صادرکنندگان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند؟ این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به آنکه امکان انتقال و حواله ارز به کشور دیگر به سبب مسائل پولشویی وجود ندارد، از این رو باید توافقاتی میان صادرکنندگان و واردکنندگان صورت گیرد. رییس اتحادیه محصولات کشاورزی نوسان نرخ ارز، پیمان سپاری ارزی و بازگردان ارز به سامانه نیما را از دیگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان برشمرد و گفت: در شرایطی که تمامی هزینه‌های تولید و صادرات براساس ارز آزاد محاسبه می‌شود امکان بازگرداندن ارز به سامانه نیما وجود ندارد.  نورانی در ادامه افزود: در شرایطی تحریم که امکان نقل و انتقال ارز وجود ندارد، تصمیمات مسوولان در حوزه اقتصاد و تولید باید متناسب با شرایط موجود باشد. این مقام مسوول در پایان با اشاره به اینکه ایجاد و نفوذ در بازار‌های صادراتی سخت است، بیان کرد: حفظ و استمرار بازار‌های صادراتی به مراتب سخت‌تر است چرا که صادرات یک شبه اتفاق نیفتاده که بخواهیم یک شبه آن را از دست دهیم.

   برآورد دقیقی از خسارت مزارع گندم  نداریم

علیقلی ایمانی نایب‌رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با اشاره به اینکه برآورد دقیقی از میزان خسارت مزارع گندم در دسترس نیست، اظهار کرد: براساس بازدید‌های هوایی و پیش بینی ستاد مدیریت بحران بخشی از اراضی گندم در استان‌های گلستان، خوزستان و... دچار خسارت شدند. وی افزود: با توجه به وقوع سیل‌های اخیر مزارع زیادی زیر آب رفتند که تا مساعد شدن هوا به هیچ عنوان امکان برآورد خسارت وجود ندارد. ایمانی از شیوع آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم خبر داد و گفت: با توجه به افزایش شدت بارندگی‌ها در روز‌های اخیر، شیوع آفات و بیماری‌ها به مزارع گندم خسارت وارد کرده است که تا عادی شدن شرایط به هیچ عنوان امکان برآورد خسارت و پیش بینی تولید وجود ندارد. این مقام مسوول ادامه داد: اگرچه طبق اعلام ستاد مدیریت بحران زیر بخش‌های مختلف کشاورزی همچون دام و طیور، زراعت، باغبانی و زنبور عسل دچار خسارت شدند، اما تا برآورد نهایی هیچ یک از آمار قابل استناد نیست چرا که امکان دسترسی وجود ندارد. نایب‌رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با اشاره به اینکه استان‌های اصلی تولید گندم گرفتار سیل شدند، بیان کرد: با فروکش کردن کامل آب حاصل از سیلاب‌های اخیر در مزارع و باغات و بازدید‌های میدانی می‌توان میزان خسارت در سطح گندم زار‌ها را مشخص کرد.

 

ارسال نظر