قطعه سازان حاضر به ریسک دریافت ۸۰۰ میلیون یورو نیستند

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۲۸
قطعه سازان حاضر به ریسک دریافت ۸۰۰  میلیون یورو نیستند

در ابتدای هفته جاری فرشاد مقیمی معاون امورصنایع وزارت صنعت و معدن و تجارت از تزریق ۳هزارو ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی به صنعت قطعه سازی کشور خبر داد و گفت: به رغم محدودیت هایی که برای صنعت قطعه سازی کشورمان ایجاد کرده اند، با رفع بخشی ازمشکل سرمایه در گردش موردنیاز این صنعت، روند تولید خودرو در کشور افزایشی شده است.

وی با بیان اینکه با تامین منابع مالی­ ریالی و ارزی با همکاری بانک‌ها و بانک مرکزی تاکنون بیش از 3400 میلیارد تومان از تسهیلات مورد نیازریالی این بخش پرداخت شده و بقیه آن در دو هفته آینده پرداخت می‌شود­، یادآورشد که این تسهیلات منجربه تامین قطعات خودرو شده و تامین قطعات افزایش تولید را درپی داشته است و تولید روزانه خودرو به حدود4 هزار دستگاه در روز رسیده است.

روز دوشنبه نیز مازیاربیگلو دبیرانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در آخرین نشست خبری سال 97، از تحقق ۸۵ درصدی پرداخت تسهیلات دولتی به قطعه سازان خبر داد و گفت: با شورای اقتصاد مقاومتی با هدف تامین نقدینگی مذاکراتی داشتیم که با تصمیم این شورا مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب 4 هزار میلیارد تومان ریالی و 845 میلیون یورو به صورت ارزی به قطعه سازان اختصاص یاید که تاکنون 85 درصد این رقم پرداخت شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در تشریح ضرورت های سال 98 صنعت قطعه گفت: تمرکز بر روی خودکفایی و کاهش ضریب ارزبری، تمرکز بر افزایش تیراژ و در نهایت رفع ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز از ضرورت های سال اینده صنعت قطعه خواهد بود. وی با تاکید براینکه هم اکنون امکان انتقال ارز از کانال بانکی وجود ندارد، گفت: براین اساس از وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تقاضا داریم امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز را برای  قطعه سازان مهیا کنند تا از این طریق نسبت به تامین مواد اولیه و افزایش تیراژ اقدام کنیم.

بیگلو با اشاره به اینکه کل مصرف ارزبری این صنعت 20 درصد بوده که این میزان ارز به تنهایی مشکل ساز نیست؛ در مورد پیشنهاد انجمن برای دریافت مواداولیه داخلی به قیمت ارزیارانه ای گفت: مشکل آنجاست که قیمت مواد اولیه داخلی را برپایه ارز از ما طلب می‌کنند و این اشتباه است. این انجمن دریافت مواد اولیه داخلی به قیمت ارز یارانه ای برای  قطعه‌سازان را مطرح کرد که این پیشنهاد مورد استقبال قرار نگرفت؛ این در حالیست که قیمت آلومینیوم، مس، فولاد، مواد پتروشیمی و غیره با افزایش چند برابری مواجه شده اند.

بیگلو در ادامه عمده دلیل دپوی 3 هزار کانتینر قطعه یدکی را الزام خریدار به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دانست و اظهار کرد: عمده دلیل دپو 3000 کانتینر قطعه یدکی در گمرک، پرداخت مابه التفاوت ارزی است که گمرک و بانک برای ترخیص آن ها مطالبه می کند و در حالی که خریدار آن ها را بر مبنای ارز 4200 تومان خریداری کرده و امروز بابت ترخیص باید ارز 9000 تومانی را پرداخت نماید که از حیز انتفاع خارج شده است لذا بسیاری از دوستان قادر به ترخیص نشدند.

وی دلیل دوم عدم ترخیص 3000 کانتینر را پرداخت مطالبات فروشندگان خارجی دانست و گفت: به دلیل مطالبات قبلی فروشندگان خارجی که به دلیل سیاست های ارزی جاری بسیاری از خریداران قادر به پرداخت بدهی های قبلی خود به ایشان که به صورت اعتباری اقدام به خرید کرده اند نیستند در نتیجه امروز که بار به گمرک رسیده فروشنده از ارائه مدارک امتناع می کند و از آنجا که تا مدارک تکمیل نشود امکان ترخیص کالا وجود ندارد شاهد دپوی این 3000 کانتیتر قطعه یدکی در گمرک هستیم. مضاف بر این دو علت، فرآیند بانکی ایجاد شده که طی آن LC هایی که از قبل گشوده شده بود نیزغیرقابل تسویه است و موجب شده که ترخیص این 3000 کانتینر امکان پذیر نباشد.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن قطعه سازان و انجمن صنایع همگن با اشاره به اختلاف ارزی بانک مرکزی و قطعه سازان برسر تسهیلات ارزی، اظهارداشت: براساس تصمیم دولت مقرر شد 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و بیش از 800 میلیون یورو تسهیلات ارزی به صنایع خودرو و قطعه پرداخت شود. در مرحله اول، پرداخت کمک ریالی در دستور کار قرار گرفت و4هزار میلیارد تومان با محوریت تزریق به قطعه‌سازان، درنظر گرفته شد و بر اساس آن دو خودروساز، شرکت‌های قطعه‌سازی را به بانک‌های عامل معرفی کردند تا 4هزار میلیارد تومان به آنها تخصیص یابد. اما بانک مرکزی پرداخت تسهیلات ارزی را منوط و مشروط به بازپرداخت به نرخ روز کرده که این امر برای قطعه سازان به صرفه نیست.

به گفته نجفی منش چنانچه قطعه سازان این تسهیلات 800 میلیون یورویی را دریافت کنند باید در زمان بازپرداخت آن را به نرخ روز سامانه سنا پرداخت کنند که با توجه به جهش های احتمالی ارز در سال آینده، ریسک فراوانی را برای این شرکت ها به دنبال دارد. به همین دلیل این تسهیلات در حال حاضر معلق مانده و قطعه سازان حاضر به دریافت آن نیستند.

وی درخصوص ترخیص قطعات از گمرک عنوان کرد: بخشنامه جدیدی توسط  گمرک منتشر شده است که امیدواریم این کار باعث بهبود روند ترخیص قطعات شود. در این زمینه  گمرک نیز مقصر نیست بلکه باید کدبانک مرکزی در اختیار داشته باشید تا  بانک مرکزی ارز لازم را تخصیص دهد. در این زمینه نیز تخصیص ارز توسط  بانک مرکزی نیز به سادگی صورت نمی‌پذیرد اما همگان در حال تلاش هستند تا ترخیص قطعات هر چه سریع‌تر از  گمرک انجام شود

 

ارسال نظر