اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۵۶

اتاق بازرگانی در چارچوب قانون فعالیت می‌کند

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران درباره شرایط تحریم‌ها و نقش اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی در چارچوب قانونی فعالیت می‌کند چرا که برای هر بخش تکالیف مشخصی تعیین شده است و توسعه فضای کسب و کار، بنگاه‌ها و غیره نمونه‌ای از این موارد است. وی در ادامه از پایش مستمر تحریم‌ها در حوزه‌های بانکی، صادرات، واردات و حمل‌ونقل خبر داد و اظهار کرد: اتاق بازرگانی باید در مورد این آثار گزارش‌هایی را به مراجع حاکمیتی اعلام کند تا بتوان، تصمیم‌گیری‌هایی درمورد آن اتخاذ شود. آرگون در ادامه آثار ذکر شده را مهم‌ترین امر در رهایی از تحریم‌ها دانست و گفت: تصمیمات کلان در این امر (کسب و کار، بنگاه‌ها و غیره) می‌تواند در تحریم‌ها سرنوشت ساز باشد. عضو اتاق بازرگانی «گفتمان ملی جهت اصلاح مدیریت کشور» را یکی از عوامل جلوگیری از تضعیف اقتصاد کشور دانست و گفت: این موضوع می‌تواند در جهت بهبود روابط برای توسعه اقتصاد کشور، تأثیرگذار باشد. وی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند در دوره بازگشت مجدد تحریم‌ها برای اقتصاد کشور نقش آفرینی و اثرگذار باشد. به گفته آرگون، توسعه اقتصادی را در گروی توجه به توانمندی‌های بخش خصوصی دانست. وی در ادامه بیان کرد: امریکایی‌ها، کشور‌های طرف قرارداد ایران را تهدید می‌کردند که هر فردی با ایران کار کند جریمه‌های سنگینی بر او مترتب خواهد شد در حالی که بسیاری از شرکت‌های خارجی این تهدید را جدی نمی‌گرفتند و متحمل جریمه‌های سنگین شدند، اما در دور جدید تحریم‌ها آنها احتیاط بیشتری نسبت به فعالیت با ایران را دارند. عضو اتاق بازرگانی در پایان گفت: به نظر می‌رسد در شرایط اعمال تحریم‌ها، تعامل با کشور‌هایی که همسویی بیشتری با ایران دارند، می‌تواند به عنوان راهکاری موثر در کانون توجه قرار گیرد تا مسیر‌های همکاری بهتر و دقیق‌تر برای بسط روابط، شناسایی و اجرایی شود.

کاهش صادرات آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته

علیرضا ارزانی ممقانی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با اعلام این مطلب که کاهش تولید آجیل و خشکبار در کشور طی ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، افزود: میزان صادرات آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته با افت روبرو بوده است. وی با بیان اینکه برای حفظ جایگاه ایران در بازار‌های جهانی که جهت نفوذ به آنها سال‌ها تلاش صورت گرفته است، اظهارکرد: ایران نخستین تولیدکننده آجیل و خشکبار در جهان است. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر اینکه مدیریت نامناسب سبب گرانی این محصولات در بازار داخلی شده است، ادامه داد: با توجه به فرارسیدن نوروز میزان مصرف آجیل و خشکبار به اوج خود می‌رسد. وی ضمن اشاره به اینکه بارسی و تنظیم بازار باید همراه با عرضه محصول در بازار باشد، گفت: برای مقابله با گرانی آجیل و خشکبار باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد. ارزانی ممقانی افزود: ارایه مجوز واردات به مرزنشینان دیرهنگام است و نمی‌تواند نیاز بازار شب عید به آجیل و خشکبار را تامین کند این مهم باید یک ماه زودتر انجام می‌شد.

فقدان رایزن اقتصادی در سفارتخانه‌ها

عبدالله رضیان، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عملکرد رایزن‌های اقتصادی، گفت: پس از سوالی که آقای پورابراهیمی از آقای ظریف مبنی بر عملکرد ضعیف وزارت امور خارجه در حوزه رایزن‌های اقتصادی داشت این وزارتخانه تاحدودی درصدد بهبود وضعیت و افزایش نقش‌آفرینی این رایزن‌ها برآمد. نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی افزود: برای بهبود عملکرد رایزن‌های اقتصادی، صحبت‌هایی با اتاق بازرگانی ایران انجام گرفت و مقرر شد نمایندگانی از بخش خصوصی با هزینه اتاق در سفارتخانه‌ها برای ارتقای معاملات تجاری حاضر شوند. وی با اشاره به نقش رایزن‌های اقتصادی ایران در سایر کشورها، اظهار کرد: نبود رایزن اقتصادی قوی در کشور‌هایی مانند کره و آفریقای جنوبی از جمله نقاط ضعف ایران در توسعه اقتصاد بین‌الملل است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه رایزن‌های اقتصادی برای توسعه مبادلات تجاری میان ایران وکره بسیار ضعیف عمل کرده‌اند، اظهار کرد: اگرچه مبادلات تجاری ما با کره‌جنوبی بسیار بالا و بیش از ۲۰ میلیارد دلار است، اما رایزن‌های اقتصادی ایران نتوانستند این روابط را تسهیل و زمینه تجارت را افزایش دهند. عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آفریقای جنوبی ظرفیت خوبی برای صادرات سیمان ایران است، اظهار کرد: به دلیل نبود رایزن‌های اقتصادی فعال استفاده از این ظرفیت مغفول مانده است. رضیان با بیان اینکه بخش اقتصادی سفارتخانه‌ها تعطیل است و فعالیت چندانی ندارد، تصریح کرد: باید میان بخش خصوصی و دولتی برای استفاده از رایزن‌های اقتصادی ارتباط عمیق ایجاد شود تا از یک سو از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و از سوی دیگر زمینه مبادله میان ایران و سایر کشور‌ها فراهم شود. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به زعم وزیر امور خارجه از آنجایی که امکانات مالی کشور محدود است و کشور با کاهش اعتبارات ارزی روبروست برخی از نمایندگی‌های ایران در سایر کشور‌ها باید تعدیل شود در حالی که تعداد نیرو انسانی کشور‌هایی مانند کنگو، امریکا، چین در حوزه اقتصاد بین‌الملل بسیار است. رضیان گفت: ترکیه روز به روز زمینه تبادلات اقتصادی خود را با دنیا گسترش می‌دهد چراکه در اکثر کشور‌ها رایزن‌های اقتصادی فعال دارد.

 

ارسال نظر