شرکت‌های مشاوره‌ای به حوزه صادرات ورود کنند

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۵۳

محسن چمن‌آرا در خصوص مشکلات پیمانکاران ایرانی در عراق گفت: با توجه به فرصت صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق و سوریه، ضروری است به منظور هدایت عملیات اجرایی پیمانکاران، مشاوران به این عرصه ورود کنند. وی تصریح کرد: بدیهی است خرید تجهیزات، هدایت عملیات اجرایی و طراحی لازم برای بازار فنی مهندسی عراق بر عهده پیمانکاران بوده و لازم است با نگاهی تخصصی و حرفه‌ای وارد این بازار شویم؛ به این منظور پیشنهادات خود را در دیدار با وزیر نیرو مطرح کردیم.

چمن‌آرا اذعان داشت: امروزه شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی کشورهایی مانند فرانسه برای ورود به این بازار خدمات فنی و مهندسی در بحث مشاوره نه تنهاهزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند بلکه از سوی دولت مطبوع خود کمک‌هایی در این باره دریافت می‌کنند تا فرآیندهای مرتبط با بازار خدمات فنی مهندسی را بررسی کرده و با اشراف کامل وارد این بازار شوند. عضو کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: پیشنهاد ما به دولت این است که بخشی از هزینه‌های شرکت‌های مشاور را تقبل کند و راسا با دولت عراق به خصوص در بحث آب و فاضلاب و برق به توافق برسد.

چمن‌آرا گفت: به این منظور پیشنهاد می‌شود پیش از ورود به بازارعراق و سوریه، شرکت‌های مشاوره‌ای طراحی لازم را برای ورود پیمانکاران و هدایت آنها به‌طور خاص برای اجرای پروژه‌های آبرسانی و شبکه‌های آب و فاضلاب و برق عراق و سوریه را به عهده بگیرند؛ بی‌تردید این یکی از راه‌های سهل‌الوصول برای کسب سهم مناسب در بازار خدمات فنی و مهندسی عراق و سوریه است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص واگذاری طرح‌های نیمه‌‌تمام وزارت نیرو گفت: پیمانکاران ایرانی در عراق با مشکل عدم وصول مطالبات خود دست به گریبانند؛ دولت در قالب تسهیلات منابعی را در اختیار پیمانکاران گذاشته است تا بتوانند هزینه‌های خود را پرداخت و صورت‌های مالی خود را از عراق تحویل بگیرند.

وی گفت: در این مورد نیز گره گشای اصلی دولت است و باید در نشست‌های مختلفی که با دولت عراق دارد بتواند مطالبات پیمانکاران را تعیین تکلیف کند.

محسن چمن‌آرا تاکید کردنقدینگی یکی از نیازهای ضروری شرکت‌های خدمات فنی مهندسی در خارج از کشور است؛ وی گفت: عمده کشورهای فعال در عرصه خدمات فنی و مهندسی فعالیت خود را از قالب پیمانکاری خارج کرده و بیشتر پروژه‌ها به شکل سرمایه‌گذاری انجام می‌پذیرد؛ به‌عبارتی خود پیمانکار به تنهایی و بدون سرمایه‌گذار قادر به انجام پروژه نیست.

چمن‌آرا اظهار داشت: برای حل مشکل نقدینگی شرکت‌های پیمانکاری، استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده است.

وی از دیگر مشکلات پیمانکاران به موانع صدور ضمانتنامه‌ اشاره کرد و گفت: برای ورود به این پروژه‌ها شرکت پیمانکار باید ضمانتنامه‌های لازم را ارایه دهد که بانک توسعه صادرات در این بخش فعال است و لازم است این خدمات دامنه وسیع‌تری از پیمانکاران را شامل شود.

وی به نقش موثر بانک توسعه صادرات در حل و رفع مشکلات پیمانکاران اشاره کرد و گفت: در این بخش ضروری است تا پیمانکاران با تهیه ضمانتنامه‌های لازم بتوانند در پروژه‌های خارج از کشور شرکت نمایند و بانک توسعه صادرات حامی قدرتمندی در این عرصه محسوب می‌شود.

چمن‌آرا با تاکید مجدد بر لزوم حمایت گسترده‌تر دولت از صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: با برخورداری از حمایت‌های دولتی قطعا سهمی که لایق شرکت‌های فناورو خدمات فنی و مهندسی ایران است را از عراق خواهیم گرفت.

 

 

ارسال نظر