اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۰:۳۷:۴۱
کد خبر: ۱۴۱۰۸۳

نمایشگاه  بهاره  می‌تواند راه‌ مبارزه  با دلالان باشد؟

عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهاره، مبارزه با دلالان و واسطه‌هایی است که کالاها را احتکار کرده‌اند، اظهار کرد: راه‌اندازی این نمایشگاه‌ها، بهار فروش را از صنعتگران واقعی می‌گیرد.

نصراله محمدحسین فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر سال در روزهای منتهی به عید نوروز قیمت‌ها به‌شدت بالا می‌رود و به مردم ضربه می‌زند و برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به عنوان یک راهکار مطرح می‌شود، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها و در تنگنا قرار گرفتن مردم درست نیست، اما از طرف دیگر، گرفتن امتیازات از تولیدکنندگان و صنعتگران در زمانی که آنها باید از موقعیت‌های بازار بهره‌برداری کنند نیز اشتباه  است.

وی همچنین مشکل اصلی اقتصاد را بازار عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهاره، بهار فروش را از صنعتگران واقعی می‌گیرد و مانند این است که در زمانی که باید در گلستان گل چید، قلم پای بلبل را بشکنیم  .

عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این نمایشگاه‌ها، مبارزه با دلالان و واسطه‌هایی است که کالاها را احتکار کرده‌اند، اما این راه در نهایت به زیان صنعتگران تمام می‌شود.

فلاح با بیان اینکه حریف را اشتباه گرفتیم و این باعث ضربه به صنعت می‌شود، تصریح کرد: باید ببینیم در واقعیت چه کسانی سودجویی می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه با رسیدن شب‌های عید مردم نگران افزایش قیمت‌ها هستند، گفت: در این میان، تولیدکنندگانی که یک سال زحمت کشیدند باید سود خود را دو دستی به واسطه‌ها و دلالان تقدیم کنند که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی مرکزی در اقتصاد را از دست دادیم.

اقتصاد ایران صد درصد تحریم پذیر نیست

مجیدرضا حریری نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: شاید در سال‌هایی میزان ارزش معاملات تجاری ایران با چین کاهش یافته باشد اما بطور کلی و در مجموع روند مبادلات اقتصادی این دو کشور نزولی نبوده است.

حریری کاهش قیمت جهانی نفت یا سایر مواد خام همانند آهن را از عوامل کاهش ارزش معاملات تجاری ایران با چین دانست.

وی با اشاره به اینکه چین در شش سال گذشته، شریک اول تجاری صادرات و واردات ایران بوده است اظهار کرد: چین در حالی که بزرگ‌ترین مبدا کالا به ایران محسوب می‌شود اولین مقصد تجاری ایران نیز است.

حریری با بیان اینکه بیشترین کالا‌های چینی به اتحادیه اروپا و امریکای شمالی صادر می‌شود، افزود: در سال مبلغی بالغ بر هزار میلیارد دلار به کانادا و امریکا صادر می‌شود.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده و صادرکننده دنیا مقام اول صادرات را دارد تصریح کرد: چین با بیش از ۱۲۰ کشور دنیا روابط تجاری دارد. وی میزان تجارت جهانی سالانه چین را ۴۳ هزار میلیارد دلار اعلام کرد.

حریری در خصوص لزوم واردات کالا‌های استراتژیک از چین برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشورمان، گفت: ورود مواد اولیه و ماشین آلات از این کشور زمینه افزایش تولید و اشتغالزایی داخلی را فراهم می‌کند.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، نوسانات ارز و اخذ مابه التفاوت را از مشکلات تُجار برشمرد و گفت: قبل از صدور بخشنامه‌ها باید با بخش خصوصی مشورت شود و تصمیمات در حوزه صادرات و واردات از سمت دولت یک شبه اعمال نشود؛ اگر از چندماه قبل این تصمیمات ابلاغ می‌شد حداقل تجار برنامه‌ریزی دیگری در این زمینه می‌کردند. حریری در پایان درباره تحریم‌پذیری اقتصاد ایران گفت: وجود تحریم‌ها به حدی نیست که زندگی مردم را مختل کند چراکه اقتصاد ایران صد درصد تحریم پذیر نیست، اما نباید تاثیر این تحریم‌ها را بر معیشت مردم نادیده گرفت.

فروش چای یارانه‌ای به قیمت ارز آزاد

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: چای خارجی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود ولی عملاً با دلار ۱۲۰۰۰ تومانی در بازار توزیع می‌شود. امروز چای وارداتی که هر کیلوی آن بین ۴ تا ۵ دلار است با قیمت ۶۰ هزار تومان در بازار بفروش می‌رسد.

قاسمعلی حسنی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به سوءاستفاده دلالان از چای وارداتی با ارز 4200 تومانی اظهار کرد: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد سوءاستفاده برخی افراد از ارز 4200 تومانی هستیم؛ به عنوان مثال در بخش چای، شاهد تخصیص ارز دولتی به واردات چای هستیم ولی در عمل به‌جای چای وارداتی با قیمت دلار 4200 تومانی، چای وارداتی با قیمت دلار 12000 تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی گفت: امروز چای وارداتی که قیمت هر کیلوی آن بین 4 تا 5 دلار است درحالی با قیمت‌های 60 هزار تومانی در بازار در حال توزیع و فروش است که این چای با احتساب دلار 4200 تومانی باید بین 16 تا 20 هزار تومان در اختیار مردم قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه ارز 4200 تومانی، آفت اقتصاد کشور شده است و فضای رقابت را از بین برده است، ادامه داد: متاسفانه تخصیص ارز دولتی باعث شده تا بجای توزیع کالای ارزان بین مردم، سودهای آنچنانی نصیب 3 درصدی شود که می‌توانند این ارز دولتی را دریافت کنند. حسنی خاطرنشان کرد: متاسفانه چای خارجی با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود و عملاً یا با قیمت آزاد به دست مردم می‌رسد یا از ایران به کشورهای دیگر می‌رود.

 

ارسال نظر