اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۲۸:۱۶
کد خبر: ۱۴۰۸۷۸

نقش صنایع کوچک در اقتصاد

ایسنا|یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است در صورتی که اقتصاد ایران قصد دارد از روزهای دشوار فعلی به خوبی عبور کند باید توجهی ویژه به صنایع کوچک و متوسط داشته باشد. بالا رفتن نرخ تمام شده مواد اولیه به دنبال افزایش نرخ ارز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این بخش از اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته بوده و در ماه‌های گذشته و به دنبال برخی تلاطم‌های اقتصادی، وضعیت بخش‌های کوچک اقتصاد ایران تا حدی برهم خورد.

 در همین رابطه، محسن مهرعلیزاده اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که اقتصاد کشور روی آنها استوار بوده و حرکت خود را ادامه می‌دهد، حوزه صنایع کوچک و متوسط اقتصادی است که چه در گردش صنعتی کشور و چه در تأمین مایحتاج مردم نقشی کلیدی را ایفا می‌کند. به گفته او، در شرایط تحریم و در تلاطم‌های اقتصادی این حوزه‌ها فشار قابل توجهی را متحمل می‌شوند، از این‌رو باید تلاش کرد تا حمایت‌های ویژه‌ای از آنها صورت گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد از تحرک اقتصادی کشور بر دوش صنایع کوچک و متوسط است، ادامه داد: حمایت از این بخش‌ها می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های اقتصادی ایران در ماه‌های پیش‌رو را برطرف کند. از این‌رو اینکه چگونه دولت و بخش خصوصی برای حفظ آنها فعالیت کند اهمیت  ویژه‌ای دارد. مهرعلیزاده افزود: در شرایط فعلی این صنایع امکان آن را دارند که با حمایت‌های محدود خود را سرپا نگه دارند از این‌رو علاوه بر برنامه‌ریزی‌های کلان باید فکری به حال این بخش‌ها کرد تا امکان تداوم فعالیت‌هایشان در ماه‌های آینده به وجود‌ آید.

توقف روند صعودی قیمت خشکبار و آجیل

خبرگزاری تسنیم|  رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل تهران از توقف روند صعودی قیمت‌ها در این بازار خبر داد. مصطفی احمدی افزود: طی چند ماهه گذشته قیمت آجیل و خشکبار در بازار به دلایل مختلف به‌خصوص کمبود شدید محصول روندی صعودی به خود گرفته بود که با تدابیر لازم این روند هم‌اکنون متوقف شده است.

او همچنین اظهار کرد: در سال جاری حدود 70 تا 80 درصد خشکبار کشور به دلیل سرما زدگی شدید در فروردین ماه سال جاری کاهش یافت. رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل تهران گفت: سالانه 200 هزار تن پسته در کشور تولید می‌شد که در سال جاری این رقم به 70 هزار تن رسیده است. او در ادامه افزود: به‌طورکلی از مجموع 200 هزار تن پسته در سال 130 تا 140 هزار تن صادرات می‌شد.  احمدی ضمن اشاره به اینکه آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد، اظهار کرد: قیمت‌گذاری در این حوزه بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار و مقدار تولید است.

او گفت: مقدار تولید آجیل و خشکبار در کشور به دلیل سرما زدگی شدید طی نخستین ماه فصل بهار دچار افت چشمگیری شد. رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل تهران افزود: متاسفانه کمبود محصول ضمن گرانی منجر به کسادی بازار و کاهش تقاضا نیزشد به نحوی که هم‌اکنون فروش آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته یک‌چهارم شده است.

او همچنین تفاوت قیمت 60 تا 70 قلم جنس آجیل و خشکبار موجود در بازار به نسبت سال گذشته را 70 تا 80 درصد عنوان کرد و اظهار کرد: عمده گرانی قیمت این کالاها در بازار به دلیل افت شدید تولید بوده است.

 احمدی اضافه کرد: بازار آجیل و خشکبار به دلیل افزایش قیمت‌ها و دیگر مسائل و مشکلات مبتلا به در طول سال با رکود مواجه است.

 او ضمن اشاره به سود قانونی 10 درصدی فروش کالا اظهار کرد: هم‌اکنون اعضای اتحادیه با سود بسیار اندک در حد چهار تا پنج درصد محصولات خود را در بازارعرضه می‌کنند چرا که نیاز به نقدینگی دارند.  رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل تهران یادآورشد: مشکلی به لحاظ تهیه و عرضه آجیل و خشکبار در بازار وجود ندارد.

۲۱۲ هزار فقره بازرسی از صنوف

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران|  تعداد کل بازرسی‌ها از صنوف سراسر کشور در بهمن ماه سال جاری بالغ بر ۲۱۲ هزار و ۱۳۳ فقره بود که ۱۳هزار و ۳۹ فقره پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۶۶ میلیارد و ۹۶میلیون ریال تشکیل شده است. در مدت مذکور بیش از ۱۲ هزار فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۵۹درصد در بخش کالا و ۴۱ درصد در بخش خدمات بود. از مجموع شکایات دریافتی ۲۳درصد به صورت حضوری، ۵۱ درصد تلفنی و ۴۶درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است. در عین حال پس از بررسی‌ها و ارزیابی کارشناسان تعداد ۱۱هزار و ۴۶۹ فقره شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذی‌ربط ارسال شده است. همچنین از کل شکایات قابل پیگیری حدود ۲۰ درصد منجر به رضایت شاکی، ۲۹درصد متخلف، ۳۰ درصد غیرمتخلف و ۲۱ درصد در دست بررسی است. بیشترین عناوین تخلف نیز مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و عدم صدور صورتحساب است.

 

 

ارسال نظر