سایه روشن انتخابات نهم

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۶۶
سایه روشن انتخابات نهم

تعادل| محمد مهدی حاتمی |

خیابان‌های اطراف هتل لاله در تهران، در ساعات ابتدایی صبح روز گذشته شاهد ترافیکی کم سابقه بودند. نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، راس ساعت 8 صبح روز شنبه، همزمان با انتخابات استانی در سایر مراکز استان‌های کشور آغاز به کار کرد. بر اساس اعلان رسمی، روند برگزاری این انتخابات به شکل رسمی تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت و البته، هیات اجرایی انتخابات می‌تواند در صورت صلاحدید، نسبت به تمدید انتخابات اقدام کند. این در حالی است که به دلیل برگزاری انتخابات در یک روز کاری، احتمال افزایش حضور رای‌دهندگان در ساعات بعد از ظهر بسیار زیاد است و به این ترتیب، احتمالاً زمان اخذ رای تمدید خواهد شد.

 این در حالی است که تا ساعت 14:30، از حدود 14 هزار و 900 واجد شرایط شرکت در انتخابات اتاق تهران، تنها حدود 2 هزار و 883 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند و براین اساس، میزان شرکت تا این لحظه   حدود 20 درصد بوده است. با این همه، رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران می‌گوید ممکن است رکورد شرکت در انتخابات دوره هشتم در سال 1393 شکسته شود. از دیگر سو، بر اساس اطلاعات در دسترس، تنها اتاق شهرستانی که فرآیند انتخابات در آن متوقف شده، اتاق بندرعباس بوده است. انتخابات اتاق بندرعباس به دلیل برخی تشنج‌های انتخاباتی متوقف شده و برگزاری آن به هفته آینده موکول شده است.

  مشارکت کم‌سابقه

بر اساس اعلام هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تا ساعت 14:30، از حدود 14 هزار و 900 واجد شرایط شرکت در انتخابات اتاق تهران، تنها حدود 2 هزار و 883 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. ابراهیم بهادرانی پیش‌تر تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات اتاق تهران تا ساعت 9:30 دقیقه صبح (یک ساعت و نیم پس از شروع انتخابات) را 274 نفر اعلام کرده بود.

رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران با اشاره به اینکه 14هزار و 900 نفر از اعضای اتاق تهران قادر به مشارکت در نهمین دوره انتخابات اتاق هستند، افزود: پس از اعلام انصراف تعدادی از نامزدها، اکنون 150 نفر به عنوان نامزد نهایی این دوره از انتخابات شناخته می‌شوند و در واقع نام 150 کاندیدا در دستگاه‌های رای‌گیری ثبت شده و رای‌دهندگان و دارندگان کارت بازرگانی و عضویت می‌توانند رای خود را به نام آنها اعلام کنند. بهادرانی با بیان اینکه برخورداری از کارت بازرگانی به مدت 12 ماه مستمر و کارت عضویت به مدت 18 ماه مستمر به عنوان شرایط رای‌دهندگان تعیین شده است، ادامه داد: آن دسته از اعضای اتاق تهران که کارت عضویت و بازرگانی آنها از این نظر دارای ایراد است و کسانی که دارای کارت هستند اما کارت آنها به دلیل عدم پرداخت بدهی مالیاتی و بیمه‌ای تمدید نشده، نمی‌توانند در این انتخابات مشارکت داشته باشند.

جدیدترین اخبار در مورد میزان مشارکت در انتخابات اتاق تهران تا لحظه تنظیم این گزارش، نشان‌دهنده افزایش تعداد شرکت‌کنندگان است. بر این اساس، رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: تا ساعت 17:00، حدود 3080 نفر پای صندوق‌های رای رفتند و به کاندیدای مورد نظر خود رای دادند.

بهادرانی افزود: ممکن است تا ساعت ۱۸ میزان مراجعه‌کننده بیش از دوره قبل باشد و بنابراین انتظار می‌رود که رکورد چهار سال گذشته شکسته شود، چرا که در دوره گذشته تا پایان فرآیند انتخابات حضور سه هزار و ۳۵۰ مراجعه‌کننده بودیم.

او درباره تمدید نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اظهار کرد: چنانچه میزان تقاضا از ساعت ۱۸ افزایش یابد سالن جداگانه‌ای را برای جاماندگان انتخابات اتاق بازرگانی در نظر گرفته‌ایم تا افراد با مراجعه به محل انتخابات اتاق بازرگانی بتوانند به کاندیدای خود رای دهند. این در حالی است که به گفته مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی ایران، تجمیع آرا به صورت ماشینی انجام خواهد شد و به همین دلیل، تا پیش از پایان روز، نتایج نهایی آرا در انتخابات اتاق بازرگانی تهران اعلام خواهد شد.

  رای‌دهندگان چه گفتند؟

پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در این دوره از انتخابات اتاق‌های بازرگانی شرکت نکرده بود، پس از حضور در پای صندوق رای، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، انتقاد نسبت به برگزاری انتخابات را مصداق بداخلاقی انتخاباتی دانست و گفت: برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی که در همه جای دنیا و در همه نوع انتخابات مرسوم است، باید در فهرست خواسته‌های همه فعالان اقتصادی قرار داشته باشد و اگر کسی معتقد است در این شیوه احتمال بروز تخلف و تقلب وجود دارد، این موضوع را نمی‌توان چیزی به جز بداخلاقی انتخاباتی در نظر گرفت.

سلطانی با اشاره به فضای کلی اتاق آینده و اینکه فارغ از نتیجه انتخابات، اتاق نهم باید واجد چه ویژگی‌هایی باشد، گفت: اتاق نهم در تمام زمینه‌ها باید چند پله بالاتر از اتاق هشتم قرار بگیرد و البته، سمت و سوی اتاق نهم، چندان متفاوت از اتاق هشتم نخواهد بود.

او ادامه داد: نظرسنجی‌های معتبر از چهره‌ها و فعالان اقتصادی نشان‌دهنده آن است که اکثریت آنها با رویکرد اتاق بازرگانی تهران در دوره کنونی همراه و همدل هستند و به همین دلیل، به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی در دوره هشتم، در مجموع راه درستی را انتخاب کرده است.

نایب‌رییس اتاق ایران همچنین در پاسخ به اینکه منتقدان می‌گویند اتاق بازرگانی در دوره هشتم بیش از حد به دولت نزدیک بوده است، گفت: این انتقاد را کسانی مطرح می‌کنند که در فهرست انتخاباتی خودشان چند مدیر دولتی به چشم می‌خورد. علاوه بر این، منظور از اینکه اتاق به دولت نزدیک بوده است چیست؟ سلطانی ادامه داد: اتاق هشتم مکاتبات انتقادی زیادی به دولت داشت که اسناد همه آنها در رسانه‌ها قابل دسترسی است و اگر منظور منتقدان چیز دیگری است، باید آن را شفاف بگویند و اسناد آن را هم ارایه دهند.

از دیگر سو، تا زمان تنظیم این گزارش، برخی چهره‌های مطرح اتاق بازرگانی تهران در دوره کنونی و نیز برخی از فعالان اقتصادی شناخته شده هم در محل اخذ رای در هتل لاله تهران حضور پیدا کرده‌اند.

به عنوان نمونه، محمدرضا بهرامن، فریال مستوفی، مسعود خوانساری، سید رضی آقا میری، محمدرضا نجفی‌منش، محمد لاهوتی، سیدرضا نورانی، مسعود دانشمند، علی نقی خاموشی، علاءمیرمحمدصادقی، اسدالله عسگراولادی، یحیی آل‌اسحاق، سیده فاطمه مقیمی و محمد لاهوتی، از جمله کسانی بودند که رای خود را به صندوق انداختند.

بررسی چهره‌های حاضر در پای صندوق‌های رای نشان می‌دهد اکثر افراد حاضر در گروه «ائتلاف برای فردا» در انتخابات اتاق حاضر شده‌اند، اما این در حالی است که گروه «پیشگامان تحول» با سرگروهی محمد بهزادیان، حمید حسینی و مجیدرضا حریری، با وجود حضور در محل رای‌گیری از ساعت 10:15، دست‌کم تا مدتی در پای صندوق اخذ رای حضور پیدا نکردند.

 از اتاق‌های شهرستان چه خبر؟

از دیگر سو اما همزمان با اتاق تهران، انتخابات اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور هم در روز گذشته اجرا شد. بر این اساس، از میان 1547 داوطلب در 34 اتاق، 535 نفر برای حضور در هیات نمایندگان اتاق‌های شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند. اتاق تهران 40 فرد منتخب خواهد داشت و اتاق‌های مراکز استان‌ها نیز هر یک 15 عضو خواهند داشت. به غیر از اتاق تهران، از میان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، اتاق بندرعباس با 60 نامزد، شلوغ‌ترین رقابت انتخاباتی را شاهد خواهد شود و اتاق‌های اصفهان و مشهد نیز با 58 نامزد در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند. در مقابل اتاق‌های شهرکرد و کرمانشاه با 28 نامزد و اتاق یزد با 29 نامزد خلوت‌ترین رقابت انتخاباتی دوره نهم را برگزار خواهند کرد. طبق اعلام انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های سراسر کشور، مدت‌زمان رأی‌گیری تا 3 ساعت قابل تمدید است و شمارش آرا بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری انجام می‌شود.

بر اساس اعلام انجمن نظارت بر انتخابات نهمین دوره اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، این انجمن به منظور حسن اجرای انتخابات به‌صورت آنلاین و از طریق دوربین‌های مداربسته هر 34 حوزه رای‌گیری را از محل اتاق ایران رصد می‌کند. همچنین نمایندگان این انجمن به‌صورت حضوری بر روند برگزاری انتخابات در همه حوزه‌ها نظارت دارند. از دیگر سو، روز گذشته، همزمان با آغاز انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در اتاق ایران از انجمن نظارت بر انتخابات بازدید کرد. رضا رحمانی دراین بازدید بر ضرورت برگزاری پرشور انتخابات اتاق‌ها تاکید کرد.

این اما در حالی است که انتخابات اتاق بازرگانی بندرعباس به دلیل تنش‌های انتخاباتی لغو و به هفته آینده موکول شده است.

به گزارش تابناک آنلاین، انتخابات اتاق بازرگانی بندرعباس که همزمان با انتخابات در دیگر شهرهای کشور کلید خورده بود، از ماه‌ها پیش به دلیل مصاحبه‌های اعضای هیات رییسه و رییس آن مورد تنش قرار گرفته بود و صبح روز گذشته هم شاهد اتفاقات حاشیه‌ای زیادی بود.

بر اساس گزارش‌ها، بامداد روز گذشته تعدادی از نامزدهای تایید شده نیز به یک‌باره رد صلاحیت شده و روی عکس آنها کاغذ چسبانده شده بود. همچنین پس از این اتفاقات هنوز ده دقیقه از باز شدن در ورودی نگذشته بود که پارچه نوشته بر روی در اصلی نیز درآورده شد و به دلیل تنش‌های ایجاد شده در بسته و نامزدها و افراد حایز صلاحیت رای دادن پشت در ماندند. سیدجواد زمانی معاون امور استان‌های اتاق ایران نیز جهت برگزاری این انتخابات در بندرعباس حاضر شده است.

 

ارسال نظر